släp utan sadelskåp

Sv: släp utan sadelskåp

Nu har jag aldrig varit med om att folk parkerar för nära, kanske för att jag har fronturlastning och alltid är snabb med att fälla ner den så folk ser att de inte kan stå för tätt.

Jag har aldrig upplevt problem med sadling på tävling då alla mina tre kan stå lösa invid transporten. Och är det mycket liv o rörelse runt om så binder jag dom i kärran. Funkar kanon (men jag lämnar aldrig dem där utan är alltid invid kärran). Fast i islandshästvärlden har vi ju lite annorlunda sätt att göra saker på och framförallt inte så stränga regler på tävlingsplats. Om det regnar så kan det hända att jag backar på hästen in i släpet så jag kan stå under tak o sadla o pyssla ;) viker jag undan mellanväggen blir det gott om plats!

Jag har iaf alltid sadlarna på en sadelbock längst fram i kärran. Där sitter dom fast med ett spännband(man får ju inte ha lös last...). Mellan klasserna hänger sadlarna oftast på mellanväggen om vi har med fler än en.

Finns en smart sadelväska med upphängning, googla på Hitch sadelväska. Kompisen har en sån, funkar jättebra!

Jag skulle köra på en sadelvagn, typ en sådan här:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=710660&deptid=121&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Vet dock inte om den får plats i spiltan brevid hästen, men annars får man väl ställa den i bagage luckan på bilen, och ta fram den innan du lastar ur. Där får man även plats med skydd, borstar och lite så =)
Sen när man tävlar är det bara att ställa in den i transporten så länge. Så slipper du lägga sadeln på marken och riskera att den blir förstörd=)

Jag har ett sadelskåp i den tomma spiltan i mitt släp. Det öppnar jag och rullar ut innan jag lastar ut hästen. Lastar sedan ut hästen tränsad med grimma över. Binder fast hästen i grimman i baklämmen (har en Ifor där det finns en metallstång på lämmen som man kan binda i) och så kan jag plocka sadeln ur skåpet. Gjorde på samma sätt även när jag inte hade sadelskåpet, dvs band fast hästen och gick sedan och hämtade sadeln i bilen. Om man inte har plats med ett sadelskåp i transporten så borde man väl kunna ha en uppfällbar bock eller liknande som kan bäras ut innan hästen lastas av.

Mitt tillvägagångssätt förutsätter dock givetvis en lugn och hyffsat sansad häst, i mitt fall en väluppfostrad fjordhäst som inte hetsar upp sig i onödan :D

http://www.filippasridsport.se/sv/sh...elhangare.html : den hängaren var ju väldigt fiffig, kan man ju hänga både på mellanväggen och på släpets utsida om man gör ett fäste till den :).

hitch sadelhängare har jag också tänkt på men är ju lite knepigt att få i sadeln där med en häst som inte vill stå still i ena handen.

http://cdn.publishme.se/cdn/9-2/9810...e_82706621.jpg en sån här har jag ju faktiskt hemma, egen tillverkad dock så inte lika fin :p. men ring tror jag faktiskt att det redan finns på släpet...
feb2012014.jpg
[/IMG] kanske kan fungera... får ha med mig den eller göra en ny tills nästa söndag när jag ska iväg igen.

Men de hästar jag har haft har föredragit att åka brett, därför har jag aldrig mellanvägg i. Den står och samlar damm på logen:D. De föredrar att stå lite snett i transporten så för min del fyller inte mellanväggen någon funktion alls.
Tycker att det blir väldigt trångt fram även om man flyttar undan mellanväggen. Det blir ju inte full transportbredd.

Men de hästar jag har haft har föredragit att åka brett, därför har jag aldrig mellanvägg i. Den står och samlar damm på logen:D. De föredrar att stå lite snett i transporten så för min del fyller inte mellanväggen någon funktion alls.
Om vi skulle låta våra hästar bestämma själva utifrån vad de föredrar, så skulle de sannolikt välja att inte åka transport alls... ;) Det jag menade var att mellanväggen fyller en inte helt oviktig säkerhetsfunktion när den begränsar det utrymme som hästen kan röra sig på vid exempelvis en hastig undanmanöver. Men det är en annan, och ganska enformig, diskussion... :grin:

Varianten med avtagbar sadelhållare monterad på transporten låter som ett smidigt alternativ tycker jag, om man inte vill ha med sig en sadelbock.

Jag har byggt en måttanpassad sadelbock till bakluckan till bilen. Riktigt snygg blev den och är utmärkt när man glömt uppsittningspallen. Dessutom lätt nog att flytta utan större ansträngning, dvs inga problem att ta ut den innan man lastar av/stoppa in den i bilen efter man lastat på. Jag har en extremt fjollig häst och skulle aldrig komma på tanken att ha saker lösa på en bock i transporten för om något skulle flyga iväg skulle hästen definitivt bli traumatiserad och vägra åka transport på ett bra tag. Visst att det går att spänna fast saker ordentligt om man tänker till lite men det kändes lättare att göra det i bilen än i släpet då jag äger bilen och inte har köpt nåt släp än även om det är på g.

Fast många hästar ökar skaderisken om de åker smalt, helt enkelt för de blir oroliga, trampar runt etc. Samma hästar står som ljus om de får stå brett/utan vägg.

Nästan alla mina har velat åka brett, och har då stått med framdelen ungefär 'mitt i' släpet, och bakdelen ner i högra hörnet - dvs de har stått lite diagonalt.

Så jag tycker absolut man kan få låta hästen ha ett ord med i laget. En häst som åker brett, hittat sin egen balans och står still klarar en hastig inbromsning/manöver bättre än en häst som åker smalt och står och trampar runt, är stressad och inte finner balansen.

Min 2006:a ville åka brett förr, sen började han (pga hälsoproblem men det visste jag inte då) trampa runt och förlora balansen vid inbromsningar och tvära svängar (långsamma alltså). Jag provade sätta i mellanväggen, och det blev lugnt. Men före hade det varit mer säkerhetsrik köra honom med, och nu efter mer säkerhetsrisk köra honom utan. Så, jag låter absolut hästarna vara med att bestämma. Mina hästar tycker om att åka och knatar villigt på släpet dock.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 862
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 631
Senast: Angel
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 323
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka