Sv: släp utan sadelskåp
Fast många hästar ökar skaderisken om de åker smalt, helt enkelt för de blir oroliga, trampar runt etc. Samma hästar står som ljus om de får stå brett/utan vägg.
Nästan alla mina har velat åka brett, och har då stått med framdelen ungefär 'mitt i' släpet, och bakdelen ner i högra hörnet - dvs de har stått lite diagonalt.
Så jag tycker absolut man kan få låta hästen ha ett ord med i laget. En häst som åker brett, hittat sin egen balans och står still klarar en hastig inbromsning/manöver bättre än en häst som åker smalt och står och trampar runt, är stressad och inte finner balansen.
Min 2006:a ville åka brett förr, sen började han (pga hälsoproblem men det visste jag inte då) trampa runt och förlora balansen vid inbromsningar och tvära svängar (långsamma alltså). Jag provade sätta i mellanväggen, och det blev lugnt. Men före hade det varit mer säkerhetsrik köra honom med, och nu efter mer säkerhetsrisk köra honom utan. Så, jag låter absolut hästarna vara med att bestämma. Mina hästar tycker om att åka och knatar villigt på släpet dock.