Släpet låste sig?! Hjälp

Elinochsurviver

Trådstartare
Ja efter många om och men så gav jag mig ut och tävlade för ngn månad sedan. Resan dit gick bra, släpet krånglade inget dsv. Parkeringen utav bilen var på gräs och släpet hamna på grus. Det hade regnat några dagar till och från innan så marken var lite fuktigt. För det var när vi skulle hem som problemet kom. Min pappa kunde inte backa med släpet, för det låste sig helt?! Med hjärtat i halsgropen på mig, så gjorde han ngn krusidull med bilen och vi kom ut med nöd och näppe. Nu om en månad så skall jag till Essunga och är LIVRÄDD att detta skall hända igen, tips om vad detta kunde vart? Har även bokat en annan transport, Värmlandsvagnen Classic -10 denna gången! :crazy:

Ett av hjulen låste sig i våras på vår Boogie. Det visade sig att bromsvajern var sliten. Kan vara värt att kolla upp? De slits tydligen när man kör på grusvägar och de utsätts för smuts och damm..

Min påskjutsbroms låste sig på mitt släp när jag skulle backa, men det löste sig med att jag fettade in den igen (finns en "ventil" där man sätter en fettspruta och sprutar in fettet, dock ska man torka rent runt så man inte får in smuts). Funkat klockrent efter att jag fettade in den igen. Hoppas det är så enkelt. :)

Mitt gjorde så en gång, gick inte att backa en millimeter, jag fick koppla loss och vi fick vrida runt det på stället för hand flera pers.
Fick helrenovera bromsarna sedan går det fint igen. I mitt fall hade det kommit in en massa grus, småsten och skit som inte ramlat ut utan legat där och gnagt.

Sedan ska man smörja alla nipplar regelbundet till påskjutsbromsen med en fettspruta.

Ska du inte ha samma släp heller tror jag inte du behöver oroa dig särskilt mycket. Sedan kanske det finns folk på plats om du behöver hjälp eller om du ser till att parkera så att du kan köra ut framåt. Brukar lösa sig ;) Eller så om du hyr släp, provbacka så ser du om det funkar som det ska.

Låter som påskjutsbromsen krånglade. De gör det ibland.
Det kan hjälpa att köra fram en liten bit när man backat, så själva mekanismen "rätas ut" igen. Smörja är också bra.
Om påskjutet låser så man inte kan köra framåt brukar det hjälpa att backa.

Även om ni har samma transport tror jag inte det är någon fara.

Själv tappade jag ett hjul förra vintern. På en enkelaxlad transport med häst i.
Bultarna gick av och däcket flög iväg. Som väl var körde jag inte så fort så det gick bra. In med hästen i en annan transport bara, och försöka dra hem den andra.
Vi lagade den och hade den ett tag till efter det. Sen köpte jag en större. Enkelaxlad den med.

Måste nästan vara påskjutsbromsen, det är ganska vanligt att dom kan låsa sig. Lånade en transport en gång där man var tvungen att ha en brädbit fastkilad över påskjutsbromsen om man skulle backa, en nödlösning om det skulle hända igen. Annars får man helt enkelt koppla från transporten och backa den för hand, på tävlingar finns ju alltid folk som kan hjälpa till. Jag lastar aldrig hästen om jag inte vet att jag kommer den innan.
Var på en träning nere i skåne i våras, alla hade parkerat i en hage. Ingen hade problem, utom jag. V70 är värdelöst, bilen grävde ner sig så totalt att jag knappt kom loss utan släp på plan mark. Vi var ett gäng tjejjer som knuffade ut transporten på vägen- girlpower!

Hände så ibland på mitt Ifor 2-3 gånger per år.
Man fick banka lite på fälgen på hjulet som låste sig så gick det efter en eller två bankningar...

Vad som var felet vet jag ej, men det var inget som inte gick att lösa och störde aldrig mig på det så mycket.

Det som hände var mest troligt att påskjutsbromsen slog till för att den 1. kanske var lite känslig 2. släpet stod på ett trögare material än bilen.

Jag har fått min påskjutsbroms att gå i när jag backa uppför en nätt backe. Fullt normalt och ett gott tecken på att grejerna funkar som dom ska. Bara att köra fram en meter och backa igen :)

Var på en tävling där ekipaget en bit bort hade väldiga problem att backa ut så jag gick dit för att se vad som stod på (hästen började bli orolig)
Jo , två yngre tjejer på en av sina första tävlingar med hyfsat grön häst och lånat släp......
Släpet hade överkänslig påskjutsbroms så det gick inte att backa ens på plan mark.
Löstes väldigt enkelt genom att jag och en till knuffade släpet bakåt samtidigt som hon backade. Det var inte mer än så som behövdes men dom fick lova att säga till ägarna av släpet att bromsarna måste justeras!

Vi lägger en bräda mellan drag och släp när vi backar för att det inte ska låsa sig.
Fungerar utmärkt! Släpet servas regelbundet och det är inget fel på grejerna.

Jag hade då aldrig meckat med en bräda varje gång jag skulle backa!
Då är bromsarna för känsliga, servade eller ej.

Får väl tillägga att det är på dåligt underlag och/eller i backe.
Fungerar alldeles utmärkt! Hellre det och bra bromsar.

Ibland kan jag sakna gamla tiders backspärr. Den där lilla metallpinnen man fick peta i när man skulle backa. Helt fantastiskt bra när man skulle backa uppför!

Som andra sagt så en bromsjustering löser troligen problemet. Ofta funkar det att åka fram en bit och sen backa igen, man kommer en bit längre bak för var gång även om det tar tid (min påskjutsbroms blev lite väl spännande justerad av verkstaden en gång. Gick bara att backa i utförsbacke.. Något opraktiskt...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka