släppa ihop två flockar?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 878
B

BeastieBabe

nu är mina framtidsplaner på G igen.. om man skulle slå ihop två ridskolor, hur kommer hästflockarna att komma överens i hagen? vad är smidigast att göra? vilken flock ska vara storflocken där man släpper in de nya en och en? eller ska man bara släppa ihop dem och hoppas på det bästa? kankse ha 2 stoa hagar bredvid varandra och sedan en dag bara göra en gång emellan så att de kan gå in till varann?

bra tips sökes :)

Låt de två ledarna lära känna varandra först utan någon inblandning av fler från respektive flock. När dessa fungerar ihop och har gjort upp om vem som bestämmer så borde resten av flockarna kunna släppas in. Räkna dock med mkt väsen och en hel del skador innan allt är upprangerat.

Hur många hästar är det i varje flock ? Hur stor är hagen ?

Jag tror att det kan spela roll.

flockarna är på 25 och 20 hästar.. och hagen har jag inte men vi låtsas att den är 15 ha (tillräckligt för 45 hästar) vad skulel hända? vilka kan problemen bli?

jo.. det är en bra ide.. för varje flock finns det väl en 2-4 st hästar som är den ledande gruppen, dvs dom som är med runt chefens bord :D att släppa ihop dessa kanske skulle fungera...

om man skulle släppa in de ranghöga hästarna från en flcok till hela den andra, då skulle det kankse ordna sig oxå? sånt här är krångligt.. :smirk:

släppa ihop dom ranghögsta hästarna och sen släppa in några i taget? Brukar lugna ner sig relativt snabbt.

mm okai.. det låter som det bästa förslaget..

tänk vilken kalabalik det skulle bli om man släppte in den ena flocken (utan ledaren) till den andra flocken och sedan släppte in ledaren, det skulle bli ett jäkla liv.. :smirk:

Jag tror att en så stor hage skulle göra att flockarna helt enkelt valde att närma sig varandra långsamt. De skulle vara uppdelade i varsin ände. Men jag vet inte.

när jag släpper in nya hästar så håller dom sig definitivt INTE i varsin ände utan det första dom gör är att inspektera alla nya hästar.

jo det är det förslaget jag tror på oxå, båda flockarna kommer att störta mot varandra och nosa runt överallt och det kommer att bli bråk mellan de ranghöga hästarna..

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er buke! Vi är inne på att köpa en liten häst (typ minatyrhäst eller shettis) för körning och agility, men då vi inte haft en så...
Svar
16
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 142
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 632
Senast: Cambrie
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 626
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka