Slår med huvudet

Aslan

Trådstartare
Jag har en kluring jag inte vet vad det beror på. 5 årig kallblodstravare, riden sedan augusti förra året. Genomgången av både tandläkare och equiterapeut för inte så länge sedan. Har inte varit hos mig mer än några veckor. Jag har enbart tagit ut och linat han ett par gånger helt kravlöst. Men vid dessa tillfällen så börjar han att slå med huvudet efter ett tag. Eller ja, slå och slå. Om ni tänker er när hästar är lite busiga och ska till och bralla lite, den där ”knycken” dom kan göra på huvudet som ibland kan komma innan, precis så gör han. Jag trodde han var lite brallig första gången så jag laddade med hälarna i backen och tänkte håll i hatten! Men nej. Han bara slog/ knyckte på huvudet. Och så håller han på. Jag har kollat utrustningen. Den sitter ok. Inget värstingträns utan ett vanligt engelskt jag hade hängande i garderoben, Jh från hööks. Rakt muffbett. Enligt mig inga konstigheter. Han är sedan tidigare van vid raka bett och trivs bäst på det enligt förra stället så jag ändrar inte på ett vinnande koncept. Har själv sett han i arbete på förra stället och han har inte påvisat detta då. Tankar?
 
Gör hästen samma i ridning och hage? Det kan vara så enkelt som dennes "bus" till något med nack kotorna. Svårt att säga :)
 
Jag tycker det är vanligt att kallblodstravare gör så när de är lite på G och tycker något är roligt. Min häst gör så när han är pigg på att springa. 🙂
 
En kallblodstravare jag känner gör så både vid ridning (men bara när man ger långa tyglar, aldrig när han arbetar), i hage och i stall ibland.
Vi kallade det för hans tics bara, han typ gjorde det för att ja, inte vet jag, slappna av? Han kunde göra det ibland vid typ löshoppning och longering för att han blev taggad och ivrig, så det förekom av den anledningen också.

Man hittade vart fall aldrig nått fel på den hästen, han var kollad av equiterapeut och veterinär men det var liksom bara nått han gjorde. Hade han jobbat mycket på ridbanan med dressyr/markarbete så var han tvungen att slänga extra jättemycket med huvudet efteråt, så någonting med att det var skönt för avslappning i nackmuskler eller nått tror ju jag att det har att göra med. Men som sagt, den hästen är fullt frisk.
 
Min ponny gör så när i hagen och om han är lös i ridhuset eller på lina när han är laddad och har överskottsenergi. Jag skulle nog inte oroa mig så mycket om jag var du, jag skulle nog gissa att det beror på överskottsenergi (för som jag förstår det har han i princip vilat sedan han kom till dig?):)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 975
Senast: ainasoja
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Madonna
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp