Bukefalos 28 år!

Slarvig liten gubben..

Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.
Själv syftar jag på att båda kan småplocka efter varandra men också att man tar ett visst ansvar så att det inte behöver plockas så mkt.
Jag har inga problem med att ställa hans disk i diskmaskinen om han lika ofta ställer ner min. Och jag kan tvätta hans kläder sålänge han lika ofta tvättar mina.
Men det får aldrig bli övervikt åt någons håll.

Någon slags balans mellan eget ansvar och gemensamtänk.
 
Själv syftar jag på att båda kan småplocka efter varandra men också att man tar ett visst ansvar så att det inte behöver plockas så mkt.
Jag har inga problem med att ställa hans disk i diskmaskinen om han lika ofta ställer ner min. Och jag kan tvätta hans kläder sålänge han lika ofta tvättar mina.
Men det får aldrig bli övervikt åt någons håll.

Någon slags balans mellan eget ansvar och gemensamtänk.
Men det hänger ju på att man ligger på samma nivå eller har pratat ihop sig om en nivå.
 
Jag har inga problem med att ställa hans disk i diskmaskinen om han lika ofta ställer ner min. Och jag kan tvätta hans kläder sålänge han lika ofta tvättar mina.
Jag har inga problem med att ställa all disk i diskmaskinen och tvätta all tvätt eftersom att sambon gör så mycket annat.
Lagar mat till oss varje dag t.ex.
Han ser t.o.m. till att jag har matlåda när han är borta på dagarna.
Och ja, jag är otroligt bortskämd.
 
Om någon part vill ha disken stökad på ett visst sätt och väldigt omedelbart så är det klart att denne får ta största ansvaret för att så sker. Så då blir det naturlig övervikt åt dens håll, eftersom denne har sina specifika och starka önskemål.
Det är svårt, det där. Jag tycker å ena sidan att den som vill ha en sak gjord som bör göra den. Å andra sidan är det ju jobbigt att ensam behöva stöka till hela tiden. Den andra drar ju ändå nytta av att det blir så avspänt och prestigefritt i hemmet.
 
Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som skriver att ni aldrig skulle plocka upp efter en partner egenligen menar att ni båda plockar "efter varandra" eller om ni verkligen aldrig rör den andras prylar om de ligger på fel ställe även om det är ivägen för er. Hur går det i såfall till rent praktiskt? Städar ni alltid samtidigt så det är undan plockat så det går att dammsuga och torka golv och ytor eller är det alltid undanplockat. Både jag och min partner är slarviga och det ligger därför grejer här och var där de är i vägen. Ska man kunna städa måste dessa flyttas undan om vi inte skulle ta undan varandras grejer skulle det aldrig gå att dammsuga och skura tex. Däremot så borde det vara jämt fördelat så jag plockar efter honom och han plockar efter mig.

Vi lägger helt enkelt inte våra grejer överallt. Var sak har sin plats och där läggs de också. Jag hade blivit tokig av att leva med någon som lägger sina grejer där de står och är istället för på sin plats. Det som plockas undan här innan städning är hundens leksaker.
 
Vi lägger helt enkelt inte våra grejer överallt. Var sak har sin plats och där läggs de också. Jag hade blivit tokig av att leva med någon som lägger sina grejer där de står och är istället för på sin plats. Det som plockas undan här innan städning är hundens leksaker.

Jag hade nog blivit tokig av att leva med någon som måste dela ut en avsedd exakt plats till varje pinal.
 
Jag hade nog blivit tokig av att leva med någon som måste dela ut en avsedd exakt plats till varje pinal.

Det gör vi inte. Vi gillar båda att veta var våra grejer är och ser till att var sak har sin plats just därför. Det är inget vi har bestämt/den ena har bestämt utan det var så när vi träffades att vi trivdes med det och hade det så och eftersom det är ett system som fungerar för oss så fortsätter vi glatt med det :) Livet blir för oss så mycket smidigare av att slippa lägga energi på att leta efter saker och ting och istället bara gå till rätt ställe och hämta saken. Andra får ha allt i sopsäckar/lådor/på golvet om de vill, de bekommer mig inte alls men jag vill inte leva så och lyckligtvis inte min sambo heller.
 
Det gör vi inte. Vi gillar båda att veta var våra grejer är och ser till att var sak har sin plats just därför. Det är inget vi har bestämt/den ena har bestämt utan det var så när vi träffades att vi trivdes med det och hade det så och eftersom det är ett system som fungerar för oss så fortsätter vi glatt med det :) Livet blir för oss så mycket smidigare av att slippa lägga energi på att leta efter saker och ting och istället bara gå till rätt ställe och hämta saken. Andra får ha allt i sopsäckar/lådor/på golvet om de vill, de bekommer mig inte alls men jag vill inte leva så och lyckligtvis inte min sambo heller.

Ja, det är väl bra att vi slipper leva ihop. Jag tycker inte att den typen av ordning hamnar högt upp på priolistan i mitt liv, så det vore svårt att leva med någon som har absoluta önskemål om det. Vi är alla olika.

Det finns ganska många lägen mellan hyperpedant var sak på sin plats och allt i en soppåse på golvet.... .

Jag vet också var grejerna är. Med 99,8 % sannolikhet inomgårds på våra 11 hektar.
 
Om någon part vill ha disken stökad på ett visst sätt och väldigt omedelbart så är det klart att denne får ta största ansvaret för att så sker. Så då blir det naturlig övervikt åt dens håll, eftersom denne har sina specifika och starka önskemål.
Det där köper inte riktigt jag. Så himla många tjejer jag känner lever med nån man som använder just den ursäkten. "Jaha men om du inte vill att disken ska ta över hela lägenheten och kläderna inte ska krympa eller bli missfärgade vid varje tvätt så får väl DU hålla efter". Det blir ett sätt helt enkelt för många att vessla sig ur saker. Skulle min man absolut vilja att jag såg till att slänga tom toalettpappersrulle på toaletten skulle jag verkligen inte säga "vill du inte ha tomma rullar stående får faktiskt DU ta hand om det, du som har så specifika och starka önskemål" utan då skulle jag faktiskt vara schysst och göra det. Han är en trevlig person, som jag älskar och valt att leva med, så jag ser inget skäl till att vägra bara för att.

Själv tycker jag att det absolut enklaste är att leva med någon som har samma syn på hem och städning som jag har. Orkar inte tjafsa om disk eller städning eller tvätt, vill bara att saker ska funka. Världen är svår nog som den är, orkar inte behöva diskutera skitsaker med min partner också.
 
Ja, det är väl bra att vi slipper leva ihop. Jag tycker inte att den typen av ordning hamnar högt upp på priolistan i mitt liv, så det vore svårt att leva med någon som har absoluta önskemål om det. Vi är alla olika.

Det finns ganska många lägen mellan hyperpedant var sak på sin plats och allt i en soppåse på golvet.... .

Jag vet också var grejerna är. Med 99,8 % sannolikhet inomgårds på våra 11 hektar.

Ja var och en blir lycklig på sin fason :) Huvudsaken är att man lever så som man mår väl av.

Det handlar inte om prioritering och inte om önskemål heller, ett önskemål är något man kan diskutera, jag vet att jag mår dåligt av röra så det är inget önskemål utan så jag lever. Jag tänker aldrig ens på att jag lägger tillbaka saken där jag tog den, det sker bara.

Absolut! Jag menade att jag inte lägger någon värdering i hur andra har det. Jag har det så som jag mår bra av och turligt nog är min sambo likadan.

Hyperpedant skulle jag verkligen inte säga att jag är men jag tycker om att finna sakerna där jag lagt dem.
 
Jag vet också var grejerna är. Med 99,8 % sannolikhet inomgårds på våra 11 hektar.
Vi har våra på en mindre yta faktiskt men ändå mera geografiskt utspritt.
Sakerna är garanterat inomhus i någon av våra 11½ (tror jag) byggnader på någon av våra 2 (är helt säker) gårdar.
Vissa av mina saker kan även vara i Dotterns lägenhet.
Det mest märkliga är nog att vi oftast hittar prylarna.
 
Det blir ett sätt helt enkelt för många att vessla sig ur saker.
Det fula är att vessla sig ur saker.
Jag kör diskmaskinen varje morgon kl 5, på kvällen efter maten gör jag ingenting mera den dagen.
Så vill man inte köra den så är det bara att vänta så händer det.

Om man har olika saker som man retar sig på så kan ju var och en ta hand om dessa.
Om ingen vesslar sig ur saker och ting så jämnar det ut sig med arbetsinsatsen.
 
Och där så kom då den där delen med värderingar.
Som vuxen så får man faktiskt göra precis hur man vill med den saken.
Helt ärligt så har ingen annan med det att göra.

Om man bor ensam så visst, bo hur stökigt och skitigt du vill. Men när man delar hem med andra tycker jag faktiskt att man håller undan efter sig. Det är för mig respektlöst att sprida sin skit och förvänta sig att andra ska leva i det.
 
Det är för mig respektlöst att sprida sin skit och förvänta sig att andra ska leva i det.
Men det är ju valfritt för andra om de vill det eller inte.
Det kan ju också vara respektlöst att klampa in i någons liv och sätta igång med att bestämma hur den skall leva det.
Om man vill leva tillsammans med någon som vill få strunta i att hålla reda på ett hem så får man ju ta den delen också.
Man har ingen rätt att komma och kräva något annat.
 
Men det är ju valfritt för andra om de vill det eller inte.
Det kan ju också vara respektlöst att klampa in i någons liv och sätta igång med att bestämma hur den skall leva det.
Om man vill leva tillsammans med någon som vill få strunta i att hålla reda på ett hem så får man ju ta den delen också.
Man har ingen rätt att komma och kräva något annat.

Fast det är ju som att säga att om jag tänder en cigarett mitt i en folkgrupp, så får de flytta på sig om det inte passar. Det finns ju liksom en lägsta-nivå av respekt som man bör visa sin omgivning, och där ingår att hålla undan sin egen skit.
 
En liten undran..Hur mycket plockar och sorterar ni efter er respektive? Vi har levt ihop i 25 år eller mer så jag är liksom van vid hur vi har det uppdelat och oftast så bryr jag mig inte så mycket om hans oorganiserade "ordning". Jag lägger tex inte in hans tvätt.. Viker och bär men inte mer..
Det tråkiga är att det börjar störa mig mer och mer. Hans brist på organisationsförmåga. Den skapar stress och viss ångest hos mig.
Jag är så långt ifrån pedant man kan vara men som många andra så mår jag väl av struktur och att saker någorlunda ska ha sin plats. Vill ju ha det ganska fräcsht och ordningsamt medan han nog kan bo med stampat jordgolv med snusprillor till pynt och skruvar och muttrar ta mig fn överallt..
Hans garage ser ut som hemma hos "gubben Pettson" om ni känner till barnböckerna.

Vi är mitt uppe i en flytt och i morse när jag frågar när han ska sortera sina kläder mm Så säger han att han packar allt i sopsäckar och slänger med. Nu har jag burit ut allt och lägger i högar för överblick och genomgång. Det var 15 år sedan och lika många kilon så en hel del passar bättre till klädinsamling.

Stora I-lands problem not;)..Men tyvärr eftersom jag mår bättre av mer struktur på saker än vad han verkar göra så blir det slitningar i förhållandet.
Jag vill planera och försöka göra saker i ganska god tid mm. Medan han gör i sista stund.
Jag vet att han är stressad också över allt som ska plockas med och iordning.
Jag ska fortsätta gå igenom 40 reklam T-shirts.
Han ska ju göra hage åt mig på nya stallet. Suck.

Men seriöst, ska jag bara lära mig stänga av? Tycker jue om honom också..
Han får ha d som han vill. Eller går det att lära gamla hundar sitta?
Låter säkert som världens hemskaste "fru" ..

Jag brukar säga "Fan vad stökigt det är, såhär kan det inte se ut" när det är stökigt. Och så brukar vi städa det som vi själva har stökat ner. Han är däremot bättre på att tvätta, så han brukar säga till när tvättkorgen svämmar över. Jag tror att man måste lära sig att prata med varandra och förstå vad den andra tycker är viktigt och mindre viktigt och sedan hjälpas åt. Jag tar inte åt mig om min sambo tycker att det är jävligt mycket tvätt, och han tar inte åt sig om jag säger att det är stökigt, det är ju bara fakta och vi ser olika saker.
 
Det där köper inte riktigt jag. Så himla många tjejer jag känner lever med nån man som använder just den ursäkten. "Jaha men om du inte vill att disken ska ta över hela lägenheten och kläderna inte ska krympa eller bli missfärgade vid varje tvätt så får väl DU hålla efter". Det blir ett sätt helt enkelt för många att vessla sig ur saker. Skulle min man absolut vilja att jag såg till att slänga tom toalettpappersrulle på toaletten skulle jag verkligen inte säga "vill du inte ha tomma rullar stående får faktiskt DU ta hand om det, du som har så specifika och starka önskemål" utan då skulle jag faktiskt vara schysst och göra det. Han är en trevlig person, som jag älskar och valt att leva med, så jag ser inget skäl till att vägra bara för att.

Själv tycker jag att det absolut enklaste är att leva med någon som har samma syn på hem och städning som jag har. Orkar inte tjafsa om disk eller städning eller tvätt, vill bara att saker ska funka. Världen är svår nog som den är, orkar inte behöva diskutera skitsaker med min partner också.

Nu var det ju exakt det jag menade. Jag pratar verkligen inte att vägra bara för att.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 050
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 313
Senast: Tassa
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 732
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp