Slarvig liten gubben..

Fast att plocka undan är inte att städa i min värld. Precis som att jag inte städar när jag spolar toaletten eller diskar.
Att sen lägga kläderna på sängen är väl lite detsamma som att låta dem ligga på golvet kan jag tycka...
Ha ha ha jag vet inte ens vad jag ska svara. Hemma hos mig ingår allt som gör att det ser rent och undanplockat ut i städning dvs även disken om den är odiskad och spolande av toaletten om den skulle vara ospolad (gudförbjude :P).

Det minskar ju problemet, förstås. Men jag gör inte så, jag tycker man känner på doften direkt när man öppnar garderobsdörren om det där inne är tvättat eller inte.

(Och nej, jag har inte onormala svettningar och jag duschar varje morgon)

Jag använder oftast kläder bara en gång. Det enda som går två dagar är jeans, pyjamas och mjukiskläder. Ytterkläder och annat som används längre tid förvaras i hallen.

Men "de få som används mer än en gång"? De flesta kläder använder man väl mer än en gång (undantaget underkläder), annars måste det ju bli enormt mycket tvätt?

Det blir en maskin i veckan. Vi har rätt stora maskiner i tvättstugan iofs.
Jeans, pyjamas och mjukiskläder går två dagar. That's it.

Ikea säljer skolådor man kan ha dem i och stapla. Då blir de inte dammiga heller.

Finns ingenstans att stapla.
Hyllan duger fint. Finskor är alltså inte festskor, det paret är i samma garderob som klänning etc. Utan det par vita :eek: tennisskor jag har när jag åker till stan. Typ.

Ha ha ha jag vet inte ens vad jag ska svara. Hemma hos mig ingår allt som gör att det ser rent och undanplockat ut i städning dvs även disken om den är odiskad och spolande av toaletten om den skulle vara ospolad (gudförbjude :P).

Jag ser det nog som att städning är något man tar sig tid att göra.
Plocka, diska osv är sådant man gör i farten när man går förbi.

Jag använder oftast kläder bara en gång. Det enda som går två dagar är jeans, pyjamas och mjukiskläder. Ytterkläder och annat som används längre tid förvaras i hallen.

Oj. Det var kort användningstid mellan tvättar.
Byxor - 4-10 dagar beroende på när de blir nedsmutsade.
Skjorta/Tröja - 4-7 dagar beroende på när de blir nedsmutsade.
Det är nog bara kalsonger, strumpor och undertröja som hamnar i kategorin 1-3 dagars användning innan tvätt.

Och under dessa tider hänger dessa (ej smutsiga, men använda) kläder framme på lämplig plats för att kunna kläs på effektivt nästa dag.

Men man vill ju inte lägga in/hänga använda kläder i garderoben?

I min garderob bor bara kläder som jag aldrig använder, alla de andra ligger i sina högar på soffkanten, en stol, på golvet eller på krokar för halvsmutsiga stallkläder. Eller i tvättkorgen. Eller på torkställningen. Eller i en hög med rena kläder i soffan eller på bordet/fåtöljen för att man inte har orkat/hunnit sortera och hänga in. Oftast tar jag rena kläder från högen med rena kläder och så cirkulerar de ett varv till utan att passera garderoben eller byrån.
Ja där är vi olika! Garderoben är enligt mig till för rena kläder som jag använder.

Oj det känns som du tog illa vid dig av mitt inlägg?
Jag lägger också mina kläder på golvet över natten men antingen tar jag på mig dom igen på morgonen eller så viks de ihop och läggs i garderoben eller på (den bäddade) sängen.
Då gör du alltså ungefär som de flesta, förutom att du flyttar på högen två gånger om dagen?
Men extraarbetet gör det liksom som ett mer okej beteende i dina ögon?

Oj. Det var kort användningstid mellan tvättar.
Byxor - 4-10 dagar beroende på när de blir nedsmutsade.
Skjorta/Tröja - 4-7 dagar beroende på när de blir nedsmutsade.
Det är nog bara kalsonger, strumpor och undertröja som hamnar i kategorin 1-3 dagars användning innan tvätt.

Och under dessa tider hänger dessa (ej smutsiga, men använda) kläder framme på lämplig plats för att kunna kläs på effektivt nästa dag.

1-3 dagar på strumpor och kalsonger?
Ser framför mig hela ditt hus fullt i använda strumpor och kalsonger placerade "på lämplig plats" :rofl:

En liten undran..Hur mycket plockar och sorterar ni efter er respektive? Vi har levt ihop i 25 år eller mer så jag är liksom van vid hur vi har det uppdelat och oftast så bryr jag mig inte så mycket om hans oorganiserade "ordning". Jag lägger tex inte in hans tvätt.. Viker och bär men inte mer..
Det tråkiga är att det börjar störa mig mer och mer. Hans brist på organisationsförmåga. Den skapar stress och viss ångest hos mig.
Jag är så långt ifrån pedant man kan vara men som många andra så mår jag väl av struktur och att saker någorlunda ska ha sin plats. Vill ju ha det ganska fräcsht och ordningsamt medan han nog kan bo med stampat jordgolv med snusprillor till pynt och skruvar och muttrar ta mig fn överallt..
Hans garage ser ut som hemma hos "gubben Pettson" om ni känner till barnböckerna.

Vi är mitt uppe i en flytt och i morse när jag frågar när han ska sortera sina kläder mm Så säger han att han packar allt i sopsäckar och slänger med. Nu har jag burit ut allt och lägger i högar för överblick och genomgång. Det var 15 år sedan och lika många kilon så en hel del passar bättre till klädinsamling.

Stora I-lands problem not;)..Men tyvärr eftersom jag mår bättre av mer struktur på saker än vad han verkar göra så blir det slitningar i förhållandet.
Jag vill planera och försöka göra saker i ganska god tid mm. Medan han gör i sista stund.
Jag vet att han är stressad också över allt som ska plockas med och iordning.
Jag ska fortsätta gå igenom 40 reklam T-shirts.
Han ska ju göra hage åt mig på nya stallet. Suck.

Men seriöst, ska jag bara lära mig stänga av? Tycker jue om honom också..
Han får ha d som han vill. Eller går det att lära gamla hundar sitta?
Låter säkert som världens hemskaste "fru" ..

Jag tycker man tar och ger i ett förhållande. Jag sköter tvätt och städ hos oss. Min sambo sköter klippande av gräsmattor, matlagning och hjälper mig ibland med saker till hästeri:
/hund.

Men man måste ju vara nöjda med fördelningen. HUR man har det får ju se olika ut för alla. Bara båda parter är nöjda.

Min sambo är pedant och jag är lite mer hippie. Vi försöker hitta en balans båda två.

Tack @monster1 för tipset om gruppen på fb. Jag har skrattat så jag har ont i magen. Hög igenkänningsfaktor. Fast maskrosor har jag aldrig haft i blomkruka - bara björk, nässla och våtarv.

Nu blir jag lite nojjig att folk känner att de måste plocka undan när jag ska komma på besök, om de har sett mitt hem innan.
Så är det säkert.
Vi plockar undan olika mycket beroende på vem som skall komma.
Vissa har därför ingen aning om hur det ser ut till vardags.
De har då inte sett några klädhögar på golvet hos oss.
Man kan lätt skapa en illusion av ordning när man kan skotta ut allt bråte i ett annat hus ett par dagar.

Vad gör du av byxor, koftor, stallkläder, arbetskläder och annat då? Tvättar du allt efter engångs användning. Jag använder underkläder en dag bortsett från bhar som används flera dagar. Linnen, t-shirts används flera dagar, koftor tvättas sällan (ull mår inte bra av att tvättas ofta utan ska vädras) och jeans och kjolar används någon vecka innan tvätt. Men sen har jag oftast inte samma uppsättning kläder flera dagar i rad utan varierar. Jag har också ganska många lager på mig (kallt på kontoret), så jag har linne, tshirt, kofta och sjal/halsduk på överkroppen tex.

Jag har hängare till mina uppsättningar av kläder. Jag kan inte ha saker liggandes på golvet.

Liknande trådar

Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 926
Senast: ekra
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Krävande föräldrar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka