Bukefalos 28 år!

Slarvig med att tvätta sig

hljomalind

Trådstartare
Vår katt slickar sig inte så mycket som andra katter. Han tvättar sig lite här och var då och då, slickar en smutsig tass och så, men har aldrig sett såna där riktiga genomkörare som man brukar se katter göra. Har hört att det ska vara ett sjukdomstecken, men det tror jag inte gäller i detta fallet, då han är en fin, pigg, social och lekfull utekatt som är mycket ute på äventyr, äter bra, är i lagom hull, och gör alla behov där han ska. Vi har haft honom i några månader, och den förra ägaren hittade honom som hemlös ungkatt. Han är c:a 3 år nu. Aldrig varit dålig förutom nån slagsmålsskada på tassen som han fått kollat hos veterinär när han bodde hos förra ägaren.

Undrar vad det kan bero på att han tvättar sig dåligt? Kan det ha nåt med hans uppväxt att göra, att han kanske har kvar nåt kattungebeteende av att andra ska tvätta honom i stället för att sköta det själv. Han är helt extremt kelsjuk av sig, hoppar upp i knät på vem som helst och älskar att bli klappad.

Nu är han ändå fin och mjuk i pälsen, (utom när han rullat sig i nåt knasigt) luktar bra, och så länge man borstar honom ibland får han inga tovor. Så det känns väl inte som att det är nåt man borde bekymra sig så mycket om? Tycker dock det är lite märkligt då jag trodde alla katter var hypernoga med hygienen.
 
Sv: Slarvig med att tvätta sig

Om han är mycket ute på vift antar jag att du inte har koll på honom 24/7, det kan inte vara så att han helt enkelt tvättar sig som vanligt men att det blir till att du aldrig ser det iom att han är ute så mycket?
 
Sv: Slarvig med att tvätta sig

Det trodde vi också först, men efter att ha hängt med denna lilla katt nu några månader så kan det inte vara en tillfällighet att vi aldrig ser honom tvätta sig. Det är ju typiskt det första en katt gör när den t.ex. kommer in alldeles regnblöt, men inte denna, han ska upp i knät och gosa.
 
Sv: Slarvig med att tvätta sig

Mina katter tvättar sig nte så mycket och är de blöta är det bättre att lägag sig på matte eller värmegolvet om du frågar dem. :D
Är pålsen i ordning behöver du inte oroa dig,
 
Sv: Slarvig med att tvätta sig

Vi hade en sådan katt då jag var barn, en stilig rød kastrerad hane som hette Murre. Och æven hans ordentliga storasyster Skuttan och mamma Snurran. Dom brukade ligga i en høg och i køket, men Skuttan kunde inte koppla av førræn hon tvættat både sig sjævl och Murre riktigt rejælt. Han var en sådandær slarver som du beskriver. Vi hade ganska roligt åt dom.:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 497
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 824
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp