Slåss med en Tomtom

tanten

Trådstartare
Avkomman skulle få låna faderskapets GPS för en tripp till Norge. Det visar sig att det bara ligger en Sverige-karta i den så vi försöker uppdatera.

Dator och GPS tappar kontakten med varann stup i ett. jag får rycka ur sladden och stoppa i den igen. Den klarar upp till ca 30% och sedan börjar den om. Och om. Och om. Och om.

Nu är alla kartor borta och den får bara sporadisk kontakt med datorn. Rätt som det är slår den av sig. och det är en utmaning att få igång den.

Så kontentan är att vi har en lånad GPS som numera inte har någon karta i sig och som inte går att uppdatera. Det blir kul att lämna tillbaka den....

Vad tror buke. Är den slut och hoppet ute? Finns det något universalknep för att få igång den?

/tanten - som aldrig ägt en GPS själv....

Hellre går jag och skjuter mig än tvingas befatta mig med en Tomtom. Jag kör Garmin, funkar i alla lägen (och är lätthackad om man är lite händig). :angel:

Jag har både fordonsGPS, handhållen vattentät och så navigationsdatorn för sjön, allihop Garmin som går att uppdatera och även bygga vidare på kartorna och sjökorten på för hand om man nu vill det. :)

Hellre går jag och skjuter mig än tvingas befatta mig med en Tomtom. Jag kör Garmin, funkar i alla lägen (och är lätthackad om man är lite händig). :angel:

Jag har både fordonsGPS, handhållen vattentät och så navigationsdatorn för sjön, allihop Garmin som går att uppdatera och även bygga vidare på kartorna och sjökorten på för hand om man nu vill det. :)
Misstänkte det.... :mad:
Gah

Finns det något slags fabriksåterställning på den? I så fall hade jag försökt med det. Och om det går att byta batteri hade det också stått högt på min "prova"-lista.

Har aldrig ens petat på en TomTom dock, precis som @MacGyver har jag bara pysslat med Garmin (som har gått att komma överens med efter lite pyssel). Vet dock att det finns en del communities med gps-nördar där ute, jag hade nog letat upp nån sån och kollat om det är ett välkänt problem, förmodligen kan du hitta bra hjälp där. :)

Finns det något slags fabriksåterställning på den? I så fall hade jag försökt med det. Och om det går att byta batteri hade det också stått högt på min "prova"-lista.

Har aldrig ens petat på en TomTom dock, precis som @MacGyver har jag bara pysslat med Garmin (som har gått att komma överens med efter lite pyssel). Vet dock att det finns en del communities med gps-nördar där ute, jag hade nog letat upp nån sån och kollat om det är ett välkänt problem, förmodligen kan du hitta bra hjälp där. :)
Fabriksåterställning funkar om man får fart på den.... Den är död såtillvida att den bara får upp startskärmen eller en skärmbild som säger att den itne har några kartor. Punkt. Den får heller inte någon kontakt med en dator längre.

Den är helt sluten, finns alltså ingen batterilucka eller återställningsmöjlighet via någon knapp etc.

Antar att jag måste gå in nånstans som säljer skitenoch be dem fixa den. Gah!

Fabriksåterställning funkar om man får fart på den.... Den är död såtillvida att den bara får upp startskärmen eller en skärmbild som säger att den itne har några kartor. Punkt. Den får heller inte någon kontakt med en dator längre.

Den är helt sluten, finns alltså ingen batterilucka eller återställningsmöjlighet via någon knapp etc.

Antar att jag måste gå in nånstans som säljer skitenoch be dem fixa den. Gah!

Ajdå... :(

Ja, då låter det svåråtgärdat hemma minst sagt.

Då är nästa dummie-fråga; var lämnar man in en Tomtom?

Jag har aldrig ens tänkt tanken att köpa en så jag vet nada. Googlar och hittar mest nätbutiker. Det hjälper inte mig.

Kan inte faderskapet hjälpa dottern?
Jo....

Men den är lånad och lånade saker lämnar man inte tillbaka trasiga. Speciellt inte om man är ett högst illa sett ex...
Felet var väl att jag blandade mig i, såsom varande den mer datakunniga. Den är sannolikt död av ålder, men det vore bra att få det konstaterat av en utomstående.

Fortfarande ingen som har en aning om var man går med en GPS som inte funkar?
Databutik? Mobilbutik? Typ Elgiganten? Vart?

Fortfarande ingen som har en aning om var man går med en GPS som inte funkar?
Databutik? Mobilbutik? Typ Elgiganten? Vart?

Jag tror tyvärr att sådana här prylar lämnar man in där man köpt dem, för de ska skickas till tillverkaren för service. Prova ett ställe som säljer dem kanske?

Jag har lyckats ta reda på vad det skulle kosta att få den kollad. Närmare 800 spänn. Vilket torde vara mer än barnafadern betalade. Så han har gått med på att den får förbli avliden.
Puh.

Ett långskott här bara...
Det skulle kunna vara så att GPS:en drar så mycket ström att USB-anslutningen inte räcker för att driva den. Att ni initialt lyckats kommunicera hjälpligt med den kan då berott på att det fanns kapacitet kvar i ett internt batteri. I så fall skulle det kunna räcka att ansluta GPS:en till 12V (i bilen t ex) och låta den laddas någon timma, och försöka igen sedan.

Ett långskott här bara...
Det skulle kunna vara så att GPS:en drar så mycket ström att USB-anslutningen inte räcker för att driva den. Att ni initialt lyckats kommunicera hjälpligt med den kan då berott på att det fanns kapacitet kvar i ett internt batteri. I så fall skulle det kunna räcka att ansluta GPS:en till 12V (i bilen t ex) och låta den laddas någon timma, och försöka igen sedan.
Ah - ett konstruktivt föslag!

Det ska provas. Jag kommer att åka 14 mil på fredag och då kan jag ladda den och se om det hjälper.
Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix
  • Chat GPT
Tillbaka