slåss med mailen

POP3 = hämtar hem mailen från mailservern till programmet, rekommenderas ej eftersom folk nuförtiden vill kunna läsa mailen i både dator och mobil/platta. Men ändrar du på inställningarna i programmet till ett nytt konto så kan den ju rensa bort de gamla mailen.

IMAP = speglar bara innehållet i inkorgen. Allt ligger kvar på mailservern så att flera enheter kommer åt att kika. Det säkraste dessutom, en datorkrasch påverkar inte inkorgen.

....

Operatörsbundna adresser är ett uråldrigt otyg.
Och jag är en gammal dinosaurie :D

Jag tar hem dem med POP3. Speglar inte serverns konto.
Men om den rensar - DÅ är jag ju illa ute. Jag har en massa mail som gäller tex valberedningsarbete som ju inträffar en gång om året och behöver sparas i ett gäng år...

Suck. Jag som inbillat mig att jag begripit. :banghead:
 
Usch, jag förstår att det känns jobbigt. Men till nästa gång vet du nu att det är inte så bra att spara jätteviktiga saker på en dator :). Bättre i molnet! Enda undantaget för molnförvaring är väl nakenbilder hehehehe (googla "the fappening" om du undrar vad jag menar).

Jag valde gmail för många år sen när dom var dom enda som erbjöd oändligt med lagringsutrymme så jag kunde vara säker på att jag kunde förvara allt i "molnet" och slippa dra hem det till en dator. Numera tror jag även hotmail och yahoo är helt obegränsade. Skönt är det.
 
Usch, jag förstår att det känns jobbigt. Men till nästa gång vet du nu att det är inte så bra att spara jätteviktiga saker på en dator :). Bättre i molnet! Enda undantaget för molnförvaring är väl nakenbilder hehehehe (googla "the fappening" om du undrar vad jag menar).

Jag valde gmail för många år sen när dom var dom enda som erbjöd oändligt med lagringsutrymme så jag kunde vara säker på att jag kunde förvara allt i "molnet" och slippa dra hem det till en dator. Numera tror jag även hotmail och yahoo är helt obegränsade. Skönt är det.
Ha. Ha. Ha.

Jag är gammal datalärare. Gissa hur många gånger jag spänt ögonen i elever och morrat SPARA! Och säkerhetskopiera. :D

Jag har viktiga saker sparade på andra lagringsmedia och har även börjat lägga saker i molnet.

Bekymret är att molnet förutsätter att man har uppkoppling. Vilket man inte har som lantis. Jag är skaplig tirriterad på att behöva leta lösenord och nät varhelst jag kommer med min lilla handväskedator som bara använder moln. Jag lägger allt på den lilla hårddisk som finns där.
Viktiga mail kopieras över till ett worddokument för att vara läsbara utanför wifi och nättäckning om jag behöver ha dem med mig på möten tex. :banghead: :banghead:

Så ja, jag må vara gammal och konservativ. Men så länge det inte finns täckning överallt där jag vistas så ÄR molnet INTE något fullständigt alternativ.

Kanske om några år?

(törs jag nämna - peppar peppar ta i trä - att jag aldrig haft en datorkrasch under mina dataår, som sträcker sig från 80-talet)

Jag har en live-adress som enbart används för att logga in på min lilla handväskedator som har windows 8, Kanske dags att ta den i mer frekven bruk?
 
Jag håller med dig om att det håller på att hända lite dåliga grejer, det håller på att bli en klyfta mellan de som har kunskapen/rätt tänkesätt för att själv kunna söka sig ny kunskap OCH tillgång till internet, och de som inte har.

Är själv lantis men tack och lov tillgång till både mobilt bredbands-täckning, adsl och just nu gräver vi fiber. Bara 200 hushåll av ca 500 tackade ja till fibern och jag tycker synd om de som tror att det var smart att tacka nej. Dom hamnar på fel sida klyftan om några år.

Du kan inte köra net1 där du bor?
 
Jag håller med dig om att det håller på att hända lite dåliga grejer, det håller på att bli en klyfta mellan de som har kunskapen/rätt tänkesätt för att själv kunna söka sig ny kunskap OCH tillgång till internet, och de som inte har.

Är själv lantis men tack och lov tillgång till både mobilt bredbands-täckning, adsl och just nu gräver vi fiber. Bara 200 hushåll av ca 500 tackade ja till fibern och jag tycker synd om de som tror att det var smart att tacka nej. Dom hamnar på fel sida klyftan om några år.

Du kan inte köra net1 där du bor?
NÄTET är det inga bekymmer med. Vi har grävt fiber och föreningen fick bästa budet från Comhem - det är enbart därför jag har dem. Jag är gruppansluten.
Ökade i ett slag hastigheten från 6-8 till 100. Klagar inte :D

Det är enbart mailen som jag trasslar med. I övrigt klarar jag mig finfint och allt funkar.:)

Inte blir det roligare av att min gamla bredbandsmail också bråkar nu. För absolut första gången under alla år jag varit kund hos dem.
 
Men du skrev att molnet inte är ett alternativ för att du inte har täckning överallt där du är? Då kan ju en liten pinne från net1 vara ett alternativ, dom kör på gamla NMT.
 
Men du skrev att molnet inte är ett alternativ för att du inte har täckning överallt där du är? Då kan ju en liten pinne från net1 vara ett alternativ, dom kör på gamla NMT.
Njae.
Jag vill inte dra på mig mer grejor än jag har. Tycker det räcker gott med ETT abonnemang på internätet. Ytterligare en pinne att betala för några timmar i månaden känns inte som ett vettigt alternativ.

Dessutom - det är mest på resande fot jag behöver nät och då är jag oftast i större städer, som Stockholm. Men det finns inte alltid öppna nät i sammanträdeslokaler heller. Det krävs att man får tag i ett lösenord. Extra besvär som jag avskyr.

Så, förändringsobenägna surtanten håller fast vid sina hårddiskar hon :D
 
Har du en smartphone kan du ju använda den som pinne när du reser, förutsatt att du har täckning då. Men det bör du ju ha i större städer :)
 
Ja, nu blir jag jätteförvirrad. Smartfånen är väl ett bra alternativ om det är "normalt" resande till större städer? Då behövs ingen liten pinne :)!
 
Ja, nu blir jag jätteförvirrad. Smartfånen är väl ett bra alternativ om det är "normalt" resande till större städer? Då behövs ingen liten pinne :)!
:)

Jag behöver kunna läsa längre handlingar, ekonomiska rapporter etc etc. (Oftast som pdf) Då funkar inte en liten pytteskärm på mobilen. Och nej, jag tror inte att jag har tillräckligt med surf på mobilen för att kunna använda den som "modem" till datorn.

Så näpp. Jag VILL VILL VILL kunna ha saker fysiskt på en hårddisk.:rage:
:D
 

Liknande trådar

T
IT & mobiler Någon data kunnig som kan hjälpa mig? Har fått skaffa en ny dator då hårddisken bråkar på den gamla. Vi har stora "familjemailen" på...
Svar
8
· Visningar
5 835
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Kanske hamnar detta i fel fourm - flytta i så fall! Idag skulle jag diskutera en text jag skrivit åt en bekant. Mailade den strax...
Svar
13
· Visningar
1 554
Senast: Sazalamel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp