Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Finns det något mer AI-verktyg utöver Sleip som mäter assymetri på hästens rörelsemönster? Min klinik använder Sleip och det är verkligen toppen att objektivt kunna mäta rörelsemönstret. Kollade vad det skulle kosta själv och det var nästa 2.000:-/ månad och inte kompatibelt med android.

Finns det något annat liknande AI-verktyg och som är kompatibelt ned android?

Hade varit guld att kolla rörelsemönstret regelbundet hemma!

Finns det något mer AI-verktyg utöver Sleip som mäter assymetri på hästens rörelsemönster? Min klinik använder Sleip och det är verkligen toppen att objektivt kunna mäta rörelsemönstret. Kollade vad det skulle kosta själv och det var nästa 2.000:-/ månad och inte kompatibelt med android.

Finns det något annat liknande AI-verktyg och som är kompatibelt ned android?

Hade varit guld att kolla rörelsemönstret regelbundet hemma!
Är det inte så att bara veterinärer och företag kan köpa Sleip? Så har det iaf varit förut. Sen kan de ”lägga till” hästägare som kan filma hemma. Du kanske känner någon som kan lösa det om inte kliniken kan lägga till dig? Sleip är det enda AI-baserade verktyget jag känner till, övriga använder sensorer och blir orimligt dyra för en hästägare (Qualisys tex har ju en fast monterad kamera osv).

Är det inte så att bara veterinärer och företag kan köpa Sleip? Så har det iaf varit förut. Sen kan de ”lägga till” hästägare som kan filma hemma. Du kanske känner någon som kan lösa det om inte kliniken kan lägga till dig? Sleip är det enda AI-baserade verktyget jag känner till, övriga använder sensorer och blir orimligt dyra för en hästägare (Qualisys tex har ju en fast monterad kamera osv).
Så uppfattade jag också det när vi fick en genomgång av Sleip på en kurs vi gick. Endast veterinärer kan köpa det, från början var det sagt att även andra häst företag som tex massörer skulle kunna få köpa en version men de drog tillbaka det och nu är det endast veterinärer.

och @Robina

Men vad tråkigt att det bara veterinärer kan köpa. Vad är anledningen till det egentligen? Det borde väl inte riktigt kunna 'missbrukas'?

Får hoppas att det snart kommer fler alternativ med samma mjukvara.

och @Robina

Men vad tråkigt att det bara veterinärer kan köpa. Vad är anledningen till det egentligen? Det borde väl inte riktigt kunna 'missbrukas'?

Som jag uppfattade det så är de rädd att få in felaktiga resultat i den pga att man inte haft rätt underlag, sprungit tillräckligt rakt, rätt tempo mm Att det skulle bli feltolkningar och missbrukas, men också att refernsmaterialet skulle bli fel. Men jag är inte säker på att jag uppfattade det rätt

Så uppfattade jag också det när vi fick en genomgång av Sleip på en kurs vi gick. Endast veterinärer kan köpa det, från början var det sagt att även andra häst företag som tex massörer skulle kunna få köpa en version men de drog tillbaka det och nu är det endast veterinärer.
Då kanske det kommer en variant framöver när de har tillräckligt mycket data och kan slaska det som samlas in av kreti och pleti😁.

och @Robina

Jag tror precis som @Robina att man är rädd för feltolkningar. Informationen man får från Sleip måste tolkas på ett visst sätt som kräver förkunskaper, man kan inte bara titta på staplarna som man får helt blint liksom. Är övertygad om att det kommer ske utveckling och att mjukvaran blir bättre så att även hästägare ska kunna använda den enkelt.

Det finns ju en hästägarversion med dock mycket mindre information än veterinärerna får se. Jag var med i ett forskningsprojekt och Sleipade en häst regelbundet (kostnadsfritt). Veterinären (som inte var del av projektet) kunde också ta del av Sleipningarna hemma. Jag har haft tillgång till Sleip även efter att projektet avslutades.

Så om din veterinär använder Sleip och du ska utreda i närtid går det kanske före en dialog om att få ett konto till Sleip för att följa upp även hemma? Om du har nyare iPhone dvs.

Realhorse men den fungerar också bara med iPhone.
Jag kunde inte låta bli utan har köpt en den billigaste subscription:en på realhorse och är positivt överraskad! Ska tilläggas att jag har iPhone men tycker analyserna är över förväntan och överensstämmer med vad jag vet om hur hästen brukar röra sig. Riktigt najs att få mätvärden för att kunna följa regelbundet och se utveckling över tid 🙌🤩

Jag tycker det där är riktigt spännande. Jag gjorde vetcheck i början av december förra året när hästen kändes nedrans bra. Då hade hon en liten asymmetri i ena varvet. Sen i januari började hon inte kännas helt som vanligt och samma veterinär kollade henne i februari. Då när hon inte kändes fräsch var hon istället helt symmetrisk i sleip. :eek: Då insåg jag att det är ett verktyg bland flera, men inte en helhetsbild och att veterinär nog är bra till tolkning.

Men det finns väl inga hästar som är helt symmetriska så det ställer väl ganska höga krav på den som ska tolka hela datan. Jag tycker det är ett spännande hjälpmedel men skulle nog inte vilja ha en själv. Herregud vilket nojeri skulle inte det utlösa? Tror det är bra att gemene man inte har tillgång till det verktyget.

Men det finns väl inga hästar som är helt symmetriska så det ställer väl ganska höga krav på den som ska tolka hela datan. Jag tycker det är ett spännande hjälpmedel men skulle nog inte vilja ha en själv. Herregud vilket nojeri skulle inte det utlösa? Tror det är bra att gemene man inte har tillgång till det verktyget.

Algoritmerna tar hänsyn till en viss grad av asymmetri. Men om man använder det regelmässigt så får man en bra bild av hur asymmetrisk ens häst brukar vara och kan reagera ifall mönstret ändrar sig.

Jag har testat stride en gång i veckan sen en måndag tillbaka. Men tycker det är super svårt att förstå resultaten.

Någon som kan förklara det med uppåt och neråt pilarna och vad det innebär?

Liknande trådar

• Nackproblem
  • TMS häst
  • Plötslig torrhosta
  • Gaskolik med följande problem..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat