Bukefalos 28 år!

Slemmig i munnen utav havre?

L

lillasyster

Jag började för ett tag sedan ge min häst havre, för att få en lite piggare. Hon har funkat jättebra på detta förutom att hon har börjat slemma i munnen? När hon står helt fredligt i stallgången droppar det slem ur hennes mun.. någon som vet vad detta kan bero på? Havren jag ger till henne är hel och jag har funderingar på om hon inte kan tugga sönder den ordentligt... En annan fråga... Vad är skillnaden mellan hel och krossad havre? Tacksam för svar.
 
Sv: Slemmig i munnen utav havre?

Har en häst på besök i stallet under några dagar, han slemar också. Och det är inte lite, utan det blir som pölar. Och så blåser han bubblor. ! :p Han bara står där o sover mednas det bubblar runt munnen. :D

Vad det beror på vet jag inte...
 
Sv: Slemmig i munnen utav havre?

2 saker har inträffat för mig av det du beskriver, vilket som är vilket överlåter jag till dig att ta reda på om något av detta skulle stämma.

Min pålla fick erlichea för några år sedan, när hon frisknat till slemmade hon erhört i tid och otid. Det berodde på att hon hade fått ökad slembildning i lungorna under sjukdomen, pga kunde hon inte röra sig som hon skulle och slemmet blev kvar. Det tog 4 månader innan det försvann, vad jag säger är att din pålla kanske har en ökad slembildning utan infektion. Du började ge havre, spannmål kan ge upphov till en viss dammbildning och är man känslig så kan det börja så.

En pålle som jag tog hand om slemmade i tid och otid, när han åt, när han stod, när han sov osv. Det visade sig att pållen hade magkatarr, den fick han hjälå med och sen försvann slemmet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 546
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp