slicka på soffor m.m?

Red_Chili

Trådstartare
Har nu upptäckt att min dam har börjat slicka på lädersoffan hemma, och för några sekunder sedan kom jag på henne med att slicka på väggen.
Det är inte bara att hon slickar till lite en gång utan hon ligger och slickar tills man avbryter henne. (Har inte kollat hur länge hon håller på om man inte avbryter eftersom jag inte anser att det är lämpligt att slicka på sådana ställen)

I vilket fall som helst, vad kan detta bero på?
Funderar på om det kan vara något som saknas i maten, men då tycker jag att hon borde visat något tidigare då hon ätit detta foder i ett halvår...
Kan det vara så att hon behöver tuggben? Det har hon haft förut nästan hela tiden, men nu har jag inte köpt något på länge.
Jag har ingen annan aning om vad det kan bero på.
 
Sv: slicka på soffor m.m?

Jag tycker att det låter som om hon har ont någonstans.

Wilma låg alltid och slickade sina tassar och på golvet när hon hade ont i magen.
 
Sv: slicka på soffor m.m?

Min hund slickar ibland också. Har hon alltid gjort, både före upptäckt ondhet och efter botning. Funderar på om det har med salt eller nåt att göra. Eller om hon bara helt enkelt vill hålla rent...
 
Sv: slicka på soffor m.m?

Din hund kanske är rastlös. (Inte har något att göra)
Så mitt tips/råd är att köpa ben eller något annat hon kan tugga på!
 
Sv: slicka på soffor m.m?

Min hund har nyligen blivit opererad och då jag sjukgymnastiserar (eller bytte bandage) hennes ben brukade hon slicka frenetiskt på framtassarna eller mattan/golvet. I hennes fall var det nog en stressreaktion och hon avreagerade genom att slicka på något.

Jag har för mig att slicka/tugga avsöndrar nåt hormon(?) som gör att hunden mår bättre(blir "tröstad") ungefär som när barn suger på tummen.

Kan säkert vara nåt med maten också, men jag tror att slickandet oftast har psykiska grunder.
 
Sv: slicka på soffor m.m?

När våran hund har halsfluss slickar hon mycket på mattor, soffor och sådant. Kanske kan vara något sånt?

Annars skulle jag satsa på att försöka aktivera hund men kanske ett tugg ben eller något.
 
Sv: slicka på soffor m.m?

Vår hund kan ligga och tvätta sig, plötsligt slickar han lite på soffan, golvet, kudden, lakanet, min fot :D Sen tvättar han sig själv lite. Jag har fått för mig att det är lite av ett trivselbeteende.
Han tvättar sig ofta när familjen sitter i soffan och tittar på tv, eller om man lägger sig jämte honom i sängen.

Han är inte sjuk på något vis i alla fall, men han verkar ju slicka mycket mindre än din hund.
Han har "fri tillgång" till leksaker och tugg, han är välmotionerad och äter bra.
 
Sv: slicka på soffor m.m?

Din hund kanske är rastlös. (Inte har något att göra)
Så mitt tips/råd är att köpa ben eller något annat hon kan tugga på!

Hon kan slicka även om det ligger ben i närheten. Ben och andra tuggisar har hon gått om.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 233
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 191
Senast: hoppsann
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp