Slipning av lie

Gummistövlar kör jag på (pappa hävdar att de är sega och halkiga)
Jag har ett par gummistövlarmed sågskydd till motorsågen , de borde klara en lie. Fast mina läderkängor är behagligare att gå i och det lädret tror jag klarar stå emot om lien skulle råka hugga fel :)
 
Jag är en varm anhängare av att göra själv, då får man det precis som man vill :)
Säkert :D och man slipper åka någonstans med den. Men jag kan se poängen. Själv kan jag absolut inte slipa liar, och har knappast redskap för det heller, men har gjort det ändå. Hemma med knivarnas skärpstav :rofl: eller ett blockbryne för morakniv.

Men om jag ser en sådan pinne han använder i filmen så slår jag till.
 
Jag har ett par gummistövlarmed sågskydd till motorsågen , de borde klara en lie. Fast mina läderkängor är behagligare att gå i och det lädret tror jag klarar stå emot om lien skulle råka hugga fel :)
Fast hur kan en lie hugga fel, och på så sätt skada den som använder lien i fötterna?
Det är väl vid själva användandet som det vassa bladet är som säkrast för användaren?
Det är ju hantering före och efter som är farligt, samt för andra som inte har vett nog att hålla sig undan.
 
Fast hur kan en lie hugga fel, och på så sätt skada den som använder lien i fötterna?
Det är väl vid själva användandet som det vassa bladet är som säkrast för användaren?
Det är ju hantering före och efter som är farligt, samt för andra som inte har vett nog att hålla sig undan.
Det beror helt på vilket arbete du gör med lien, använder du en röjlie t.ex. är det nog inte alls särskilt svårt att råka hugga sig själv.
 
Det beror helt på vilket arbete du gör med lien, använder du en röjlie t.ex. är det nog inte alls särskilt svårt att råka hugga sig själv.
Är såå lycklig, har levt hemma med en kass o billig knackelie i flera år. Nu har jag köpt en 1a slipelie från granngården, som inte heller är jordlagd, och hugger lätt som en plätt ungsly som fastnat.
 
Järnaffären i Visby är jag rätt säker på slipar liar (fast vi har inte slipat vår på många år :D så de kan ju ha slutat). Däremot skulle jag nog satsa på att se om en lokal hm riktig, inte kedja, järnaffär, kan göra det.
Jag hade behövt åka iväg väldigt ofta i sådana fall:laugh: Nu har jag i alla fall slipat den själv och det gick bra, även om det inte blev perfekt. Men övning ger färdighet!
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: Jeps
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 452
Senast: Paddington
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 196
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 377
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp