Slippa snöstyltor...

T

Tina_86

Hej allihopa....
Jag ska rida till ridhuset idag till en träning.. Och jag var osmart sist jag skodde pållan och satte inte på snösulor... Har ni nåt förslag på nåt jag kan göra för att slippa styltor relativt bra??

Tacksam för svar..... :banana:
 
INTE kul det där med styltor! Om man är säker på att det inte finns någon risk för stenar och annat i hovarna kan man låta bli att kratsa dem, alltså låta det hoptryckta spånet vara kvar. Hjälper lite men är det kring nollan ute så är det nästan omöjligt.
 
Pensla på med tjockt lager olja typ matolja under hovarna brukar hålla styltorna borta ett tag iaf.
Annars är det bara att hoppa av då och då och svära sig blå i ansiktet medans man hammrar bort styltorna :crazy:
 
vaselin funkar,eller om du köper sådant som man smörjer skidor med under,det funkar toppen
 
jo... jag håller med dom föregående talarna... ;)

det hjälper lite med fett, typ olja eller vaselin...

att låta spånet sitta funkar oxå... vill jag minnas... ;/ men det är nog inte det bästa...

men men... att rida på plogade vägar med insmorda hovar??? Kanske...

kramiz
 
Någonstans har jag sett snösulor som man fäster tillfälligt med hjälp av broddarna. Tyvärr kan jag inte minnas var...
 
Sulorna du tänker på heter Polarpad och man sätter fast dom med hjälp av de 2 främre brodden( i tån). Jag tycker de är helt suveräna, köpte sådana förra året och de håller bra. Har även såna på nu eftersom jag glömde köpa vanliga snösulor vid förra skoningen.

Enda nackdelen med Polarpad är att man ska ta bort dom och göra rent under var 3:e dag och att de är ganska dyra. Men de håller länge, räknar med att ha mina mer än 1 säsong ( om man inte som gör som jag...glömde ta bort dom när det blev mildväder och lera i hagen = inga sulor kvar... :( ) Kolla i ridsportsaffärer i närheten av dig, de kan ha såna. Annars kan beställa från deras hemsida också tror jag.

// :bump:
 
Tck för era svar.. jag provade med fett.. nåt pappa hade.. det funkade helt okey!
Tack! :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: krus
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 326
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp