Slippa vintern

Jag älskar Spanien men kan nämna att jag aldrig har frusit så mkt som den vinter jag bodde i Sevilla, var då under december och januari som jag frös (var där i drygt 5 månader). Var väl ca 8-14 grader utomhus under december och januari. Problemet var att det var kanske 14 grader inomhus! 🥶
Nu bodde jag på studentboende men skulle du slå slag i saken och flytta söderut så rekommenderar jag att du tittar på att det finns någon typ av isolering vid fönster etc.

Sevilla ligger typ 2 h från Malaga men lite högre upp så i Malaga är det lite varmare. Faktiskt 18 grader just nu.
Låter som här hemma ungefär 🙈 Hade 16 grader inne häromdagen, - 15 ute. Kan ha varit då jag flippade och startade tråden.
 
Jag älskar Spanien men kan nämna att jag aldrig har frusit så mkt som den vinter jag bodde i Sevilla, var då under december och januari som jag frös (var där i drygt 5 månader). Var väl ca 8-14 grader utomhus under december och januari. Problemet var att det var kanske 14 grader inomhus! 🥶
Nu bodde jag på studentboende men skulle du slå slag i saken och flytta söderut så rekommenderar jag att du tittar på att det finns någon typ av isolering vid fönster etc.

Sevilla ligger typ 2 h från Malaga men lite högre upp så i Malaga är det lite varmare. Faktiskt 18 grader just nu.
Sevilla är ju även en skidort så inte konstigt att du frös! :D

Men det är därför jag lockas till Andalusiska delen och kusten av Spanien. Det har ”allt” inom bilfärds avstånd. Jag älskar skidåkning så att ha den möjligheten ett par timmar bort och sol och värme resten av tiden är för mig optimalt! 😍
 
Jag bor i närheten av Lissabon och vädret i sig går sällan att klaga på, även om det vintertid förstås inte är något sommarväder.

Det stora problemet är inomhusklimatet, i alla fall om man lever som en vanlig portugis med portugisisk lön och inte som en nedflyttad skandinav med skandinavisk inkomst. Inomhus är det som regel kallt och med mycket hög luftfuktighet.

Södra delen av Portugal, Algarve, har något varmare under vintern men även där är det just inomhusklimatet som är bekymret. Så avfuktare, flera lager varma kläder och något för att värma dig själv eller bara det rum du är i för tillfället är att rekommendera, tänk bara på att det kommer märkas på elräkningen.
 
Jag älskar Spanien men kan nämna att jag aldrig har frusit så mkt som den vinter jag bodde i Sevilla, var då under december och januari som jag frös (var där i drygt 5 månader). Var väl ca 8-14 grader utomhus under december och januari. Problemet var att det var kanske 14 grader inomhus! 🥶
Nu bodde jag på studentboende men skulle du slå slag i saken och flytta söderut så rekommenderar jag att du tittar på att det finns någon typ av isolering vid fönster etc.

Sevilla ligger typ 2 h från Malaga men lite högre upp så i Malaga är det lite varmare. Faktiskt 18 grader just nu.

Precis så även här kring Lissabon! Förra vintern var det under en period 11 grader inomhus på morgonen, nattemperatur utomhus kring 3 grader (men även närmare nollan vissa nätter). Under dagen kunde utomhustemperaturen stiga till omkring 11-13 grader, vilket är helt okej vinterväder. Liknande temperatur inomhus men inomhus känns det då som ett isbad. 🥶
 
Sevilla är ju även en skidort så inte konstigt att du frös! :D

Men det är därför jag lockas till Andalusiska delen och kusten av Spanien. Det har ”allt” inom bilfärds avstånd. Jag älskar skidåkning så att ha den möjligheten ett par timmar bort och sol och värme resten av tiden är för mig optimalt! 😍
Nä Sevilla är ingen skidort.
Tänker du på Sierra Nevada? Det är en stor skidort men från Sevilla till Sierra Necada är det 231 km.

Men håller med om att Spanien har "allt". Älskar landet! Har släkt i Madrid (min mamma växte upp där) samt i Marbella så är såklart positivt influerad av det.
 
Nä Sevilla är ingen skidort.
Tänker du på Sierra Nevada? Det är en stor skidort men från Sevilla till Sierra Necada är det 231 km.

Men håller med om att Spanien har "allt". Älskar landet! Har släkt i Madrid (min mamma växte upp där) samt i Marbella så är såklart positivt influerad av det.
Ort är fel. Provins tänkte jag på. Det ligger väl i samma provins?
 

Liknande trådar

Fritid Behöver nya vinterkängor när jag är ute med hunden i vinter. Rejäla och stabila.... Bör stå emot kyla, snö och väta eftersom jag är ute...
2
Svar
37
· Visningar
1 917
Senast: Mirre
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Törnrosa
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 258
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 400
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp