sliter snett , utsidorna helt nerslitna

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 277
M

makejo

min häst har haft problem med hovarna sen jag fick hem honom i slutet på juni (då hade han fortfarande vinterskor på sig) vi tog av dom när vi släppte ihop hästarna och sen fick han gå utan skor för att prova om han klarade det , vilket han inte gjorde. en vecka efter fick han nya skor igen för då hade han slitit ner hovarna totalt.
Hovslagaren kunde precis få på nya skor och trodde att bakskorna skulle släppa för det fanns så lite kvar att sätta dom i men kunde inte låta han gå barfota heller. Skorna satt kvar men han sliter ner utsidorna totalt på 5 veckor och tårna fram hovslagaren försöker varje gång han kommer att rätta till dom mer och mer.
jag antar att sånt här kan ta tid finns det något mer jag kan göra för att minska att han går så? han drar tårna i marken på nåt sätt eftersom han sliter ner där direkt och så utsidorna bak, han hade en hovspricka som hovis rättade till och avlastade sisst han var här men sa att det kan tid för han att inse att det inte gör ont längre.
5 max 6 veckor sen måste han skos om det är inte hovarna som växer utan han sliter ner helt dessa delar av skorna. Är det vanligt ??

Sv: sliter snett , utsidorna helt nerslitna

Hej! Han kan ha problem i sina leder. Jag skulle kolla upp detta! Släpar han tårna bak och sliter onormalt mkt på utsidan av hoven kan han ha problem i sina bakknän. Detta visar sig tyvärr inte alltid i synbar hälta utan mer som problem i upplyftningsfasen av benet.

Sv: sliter snett , utsidorna helt nerslitna

fast han släpar inte tårna bak utan fram bak sliter han ner utsidorna. hovslagaren var ut idag igen och skodde om och det skiljer ca 2-3 cm mellan höger och vänster sida av foten så det är rätt mycket men han försöker jämna till den mer och mer varje gång, han fick fälttävlands skor bak nu för han ville prova om han sliter mindre genom att han inte vrider runt foten så mycket bak utan får mer fäste i marken och genom att få mer kraft bakifrån så tror han att det blir bättre fram med. Han föreslog oxå att jag skulle försöka bygga upp musklerna i baklåren insidorna för att han ska ta ut stegen mer han går ihop med benen för mycket .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 737
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka