Slö dragkedja chaps

BernT

Trådstartare
På ett par av mina dyonchaps har dragkedjan blivit lite slö, kan man olja den så den går lättare? Och med vad isf?

Sv: Slö dragkedja chaps

Fick precis lära mig häromdagen att det bästa till slöa dragkedjor var att gnugga dem med stearin tydligen ett gammalt husmorsknep, den som jag såg göra det hade tagit botten av ett värmeljus och gnuggade sedan det mot taggarna på dragkedjan samtidigt som hon körde den upp och ner och den gick mkt lättare efteråt.

Tänkte precis tipsa om samma sak som gylle sa. Fick lära mig utav min mormor och har alltid funkat med stearinljus för mig! :D

Stearinljus is the shit. När jag köpte ett par Bally-kängor för 100 år sedan stod det i skötselrådet att man skulle gnugga lite med ett stearinljus om kedjan blev slö. Gnugga inte för mycket bara, för då blir det FÖR bra fart i kedjan och den riskerar att åka upp.

kapar lite försiktigt och frågar om stearin funkar om dragkedjan delar sig också? Eller finns det något husmorstips till det också? :)

Min skomakare som nog är halvgud säger åt mig att använda stearin! I annat fall minkolja (men vad har man oftare hemma, liksom :)).

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
620
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka