Slowfeeding i box för häst med skor

turntables

Trådstartare
Finns många trådar om det här men jag vet inte om jag får "sno" någon annans tråd så skapar för säkerhetsskull en egen.

Skulle vilja ha ett slowfeeding nät i boxen under natten, men hästen - som är skodd - både viftar och rullar sig i boxen. Jag är livrädd för att han ska fastna i nätet. Vill ha ett säkert alternativ men jag får inte göra något med boxen = spika upp en skiva i ett hörn är alltså uteslutet.
Behöver väga för- och nackdelar så jag behöver hjälp.
Skulle vara jättesnällt om ni kunde dela med er av era erfarenheter om det här olika alternativen:

Shires deluxe höpåse
H__p__se_4fa0fa2c5eeb7.jpg


Shires all-mesh höpåse
H__p__se_4fa0f9196dd1f.jpg


Nibblenet
nn-9-topview-adj.jpg


Skulle även jättegärna vilja höra erfarenheter om slowfeedingnäten och om det finns andra alternativ.
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Jag har ett 20-tal kompisar/bekanta och andra jag känner till som har slowfeedingnät till sina skodda hästar och det har aldrig någonsin hänt något på många år. jag var också tveksam som du mot näten till skodda hästar, men efter att alla dem har det utan problem ska jag prova det till min häst nu i vinter att ha i hagen. I boxen har jag spikat upp skiva i hörnet och i den dragit fast hönät. Känns väldigt säkert och funkar verkligen jättebra, så det är synd att du inte får göra det! Känns skönt att ha hästen ätandes i normal ätställning med.
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Jag är verkligen väldigt för slowfeeding nät men min häst började dra av sig framskorna efter att jag började med det (ute i hagen på lösdrift iofs). Så visst händer det, hon har aldrig tappat en sko tidigare.
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

*KL*
Min häst fastnade i sitt SMHN med en skodd framhov, efter att ha haft nätet i ett par månader.
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Har använt mina smhn till helskodda hästar i ett år nu, både i hagen och i boxen i marknivå, de har inte fastnat än iallafall! Och de har lyckats slita sönder det med tändern på några ställen som jag fått laga och då kan jag tänka mig att nätet faktiskt går sönder om hästen nu skulle fastna. Man får ju ha lite koll på sömmarna så att de inte är lösa för då kan de säkert fastna lättare..

Sen är det ju lite beroende på vilken häst man har, mina är väldigt lugna :) Den ena drog ner sitt fönstergaller en natt (hur har jag ingen aning om dock) och det var lika prydligt och fint i boxen på morgonen som det alltid är, och hästen stod där och såg oskyldig ut ;)
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Haha oj, det måste ha brakat rätt bra.

Tyvärr är inte min så lugn, han blir rädd för det mesta och skulle han fastna har jag en stark känsla av att det inte alls skulle sluta bra :crazy:
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

KL
Ingen som har något alternativ att komma med?

Jag har en skoddhäst som har haft slowfeeding under 1år men det funkar bara inte. Redan innan han fick skor lyckades han fastna flera gånger :o
Och nu med skor har nätet suttit så hårt ett flertal gånger mellan skon och hoven att vi har fått skära loss honom. Så känner inte för att riskera honom mer men skulle hemskt gärna vilja fortsätta med slowfeeding med honom.

Vet faktiskt inte riktigt vad han gör. Sparkar på nätet vet jag men känns ju nästan som han leker bergsget på det också.
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Nätet hänger för långt ner om dom kan fastna. Vi har nät till alla 8 hästarna...1 har fastnat och han hade nätet hängandes långt ner. Det är inte det optimala att ha det högt placerat men är det bara nattmålet. Våra har lite olika i sina boxar med placering av nätet. En har i ett högt fönster. Ngr i boxgallret..ett fäste i överkant som nätet hängs i. En har i boxhörnet ovanför krubban...
Prova att häng nätet i ett hörn.... Kan bli svårt för bergsgeten att klättra där kanske?!! ;)
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Man kanske kan bygga en låda och ställa nedanför så att hästen inte kan sparka på det? Så har vi i hagen men ska nog ta bort det för det blir för lätt att äta för våra glupska ponnisar ;)
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Båda dina alt tycker jag har för stora rutor..

Ang skor och slowfeeding så sätt bara nätet så att nederkanten är sådär 50 cm från golvet så är det lugnt. Inte perfekt ätställning, men..

Annars så sätt en låda framför, så hästen inte kommer åt näten med hovarna (OVS, bedöm själv om din häst skulle ställa sig på/i lådan eller något så den iden bara är dum).

Jag har haft nät (slutat åt båda då det inte fyllde sitt syfte alls) åt två skodda. Den ena en oral sak som aldrig krafsar, så han hade tom låda med nät i. Den andra en sprattelgubbe som gärna sparkar/krafsar, han hade sitt lite högre bara. OBS att det absolut viktigaste är att de inte kan dra loss näten och få ner dem på boxgolvet, då är det fastnarisk.
 
Sv: Slowfeeding i box för häst med skor

Jag är jätte nöjd med mitt ,står i ett stort stall med många som fodrar
och eftersom jag fyller bara till natten så vet jag att han alltid kommer
ha hö iallafall om någon skulle glömma:)dessutom står han och tuggar timmar efter att dom andra ätit upp!!!:laugh:Han stressar inte upp sig vid kvällsfodringen som många med påse gör...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp