Slut efter 350 år?

(Ridsport) Stuteriverksamheten på Flyinge, en institution inom svensk varmblodsavel som firar 350-årsjubileum just i år, har enligt RIDSPORTs källor fått ett ultimatum från sin ägare Flyingestiftelsen - hitta en utomstående entreprenör för avelsverksamheteneller lägg ner inom två veckor!

Läs mer...

Sv: Slut efter 350 år?

Min första reaktion var... Men? Det är väl inte första april idag?? :confused:

Men seriöst, jag håller inte på med halvblod, men tillomed jag tycker att det vore skit om de la ner flyinge!

Visst skulle man kunna bearbeta om verksamheten en del, kanske göra det mer "vänligt" för andra raser osv? men lägga ner? nej tack!

Va? :eek:
Nej vad tråkigt! :(

Vad är anledningen till ett sådant ultimatum?

Senast ändrad:

Va? :eek:
Nej vad tråkigt! :(

Vad är anledningen till ett sådant ultimatum?

Det undrar jag med. Vem (vad?) driver det idag och vad är det som inte fungerar?

Men det vore ju störtroligt om man gjorde flynge till hingsstation för "alla raser" både hästar och ponnys. Det är ju en fantastisk miljö. Dom kan väl ändå ha kvar sin avelsverksamhet med halvblod men just hingstdelen kan väl utvecklas istället för begränsas!

Och nu flyttar väl kanske peter eriksson och hon dressyrtjejen vad hon nu hette, dom skulle väl satsa på eget? Och den förstnämnda är ju ändå borta från undervisningen för att han inte kan hålla fingrarna i styr på småtjejer. :angel:

Jag ser inget om att man tänker lägga ner utbildningen, det är väl "bara" avelsdelen man vill skära i?

SLU verkar just nu skära överallt, inte förvånande om de inte vill betala avelsverksamhet och ATG har väl rätt länge framfört att man kanske inte är så intresserad av att sponsra ridsport. Egentligen är jag nästan mer förvånad att man lyckades rädda Flyinge när man skapade HSN och att det har fungerat ända till nu.

Däremot känns tiden oromligt kort för att hitta någon som är intresserad av att ta över.

Som mycket annat inom ridsporten så är Flyinge också en privat och vinstdrivande verksamhet. Redan1983 blev stuteriet privat och började drivas av en stiftelse med ATG, LRF och statliga representanter. I en sjunkande ekonomi drabbas även dessa av pengabrist, vinsten minskar och räcker inte till bonusar och höga löner till ägarna. Givetvis ska ju de också ha fingrarna i burken innehållande en röra av konkurrens, entreprenad och privatisering.

Med rätt aktör tror jag det här är en gigantisk chans för rätt företag i branschen. Betänk att Flyinge tagit marknadsandelar i en tid då marknaden krymper dramatiskt.

Jag tror det kan bli bättre - om rätt samarbetspartner dyker in.

Med rätt aktör tror jag det här är en gigantisk chans för rätt företag i branschen. Betänk att Flyinge tagit marknadsandelar i en tid då marknaden krymper dramatiskt.

Jag tror det kan bli bättre - om rätt samarbetspartner dyker in.

Visst kan det det, men det brinner i knutarna. Att ge en så kort tidsfrist är under all kritik, tycker jag.
Det verkar ju ha slagit ned som en bomb, om man läser mellan raderna.

Och nu flyttar väl kanske peter eriksson och hon dressyrtjejen vad hon nu hette, dom skulle väl satsa på eget? Och den förstnämnda är ju ändå borta från undervisningen för att han inte kan hålla fingrarna i styr på småtjejer. :angel:

JätteOT (Aha var det han! Han har varit på lillsyrran men fick kalla handen redan vid hej typ... ;):D)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 910
Senast: Saeta
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 511
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 442
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka