Bukefalos 28 år!

Slut som människa

Vad vill jag med den här tråden? Ingenting antar jag, skriva av mej kanske. Det jag har lärt mej genom livet är att allt är mitt fel enligt mina närmaste. Är så ledsen. Min man och jag har kommit överens om olika sysslor som måste göras på morgonen så att allt flyter på. Han har en förmåga att glömma av sina sysslor om han har viktiga saker att passa på jobbet eller kompisar som väntar. Därför gick han upp lite tidigare för att hinna med allt. Och det hade han inte gjort, vilket gjorde att jag var tvungen att göra dom istället. Jag blev så arg för det är inte första gången det händer. Ringde honom och spydde ut min ilska. Visst förstår jag att man kan glömma men så är det varje gång det är något. Allt utanför hemmet prioriteras.

Har återigen pratat med honom och nu kommer det fram att jag gör fel hela tiden. Jag tvingar honom bl a att äta frukost, han får inte gå upp när han vill, att han måste ha matlåda varje dag, jag går inte och duschar när han säjer att jag ska göra det osv. Igår kväll frågade han om han störde mej om han åt frukost eftersom han skulle upp lite tidigare, jag svarade att det gjorde han inte. Varje dag har han matlåda med sej med vissa undantag. Dom dagar han inte ska ha matlåda så säjer han till och jag brukar komma med alternativa förslag bara för att vara omtänksam. Jag har inte tvingat honom till någonting utan förstått när han förklarat varför. Han lägger allt på mej. Han brukar säja att jag borde ha fattat saker och ting utan att han ska behöva säja till.

Vid ett tillfälle så var det en hästtävling som vi brukar gå på varje år. Mer mitt intresse och han följde bara med. Jag nämnde samma dag att det är hästtävling idag men att jag inte ville gå. Efter många om och men så lyckades han övertala mej att vi skulle åka. För han ville ju åka. Vi packade ihop det vi skulle ha med oss och på väg till bilen märker jag att han är arg. Jag frågar om något är fel. Då säjer han att jag borde ha sagt till i tid om det här. För nu måste vi stressa. Då sa jag att då kunde han åka själv. Han åkte till sina kompisar istället och var borta hela kvällen.

Han är snabb att påpeka för andra vad dom ska göra. När det ska göras något här hemma så tar han knappt några initiativ alls. Ok, han ringer och frågar om han ska handla något på vägen hem. Men det är jag som måste ha i huvudet vad som ska handlas. Han lagar mat och diskar utan att jag måste tjata. Jag kan nämna att vi borde städa här hemma och det tycker han också. Och så händer ingenting. Jag städar själv. Han kommer hem och blir arg för att jag städat och menar på att vi kunde gjort det tillsammans. Det vore skönt att slippa helt ibland. Han har städat själv 3-4 gånger under alla år vi varit tillsammans.

Jag är väl den som exploderar när jag blir arg och han är den som sparar sin irritation och tar upp allt när jag vill ta upp problem. Det slutar alltid med att hans problem gällande mej ska diskuteras när jag försöker ta upp det jag tycker är problem. Alltid. Mina problem finns inte till slut.

Det är inlägget blev spretigt. Hur kan man få honom att förstå att han gör mig illa? Eller är det något i mitt beteende som jag måste ändra på?
Är man tillsammans så gäller det att BÅDA tar ansvar för förhållandet/äktenskapet. För ingen vill (oftast inte) vara "mamma/pappa" åt den andre.

Låt han fixa sin matlåda själv, vill han ha matlåda - låt honom göra det då. Har han/ni råd att han går ut och äter lunch ja men låt han då göra det. Matlådan må väl kanske vara hans beslut. ;-)

Och sist men inte minst har du någon "ventil" som familj, vänner.....ibland blir man less allting i ett hem som bara går "runt, runt". Då är det skönt att ta en paus och kanske till & med en liten semester med sin partner eller själv. Annars är det lätt att man fastnar i ett gnäll mot varandra.
 
Hur ser kommunikationen allmänt ut mellan er? Har det alltid varit så här? Har det hänt något speciellt?
 
-I en gammal bok om män som jag har, den heter Vildmannen, så ger författaren rådet att stå eller sitta mitt emot varandra och hålla varandra i händerna då man ska tala om svåra saker. Då är det svårt att höja rösten och man känner i bästa fall att man hör ju ihop, trots allt.
 
Jag kan nämna att vi borde städa här hemma och det tycker han också. Och så händer ingenting. Jag städar själv. Han kommer hem och blir arg för att jag städat och menar på att vi kunde gjort det tillsammans. Det vore skönt att slippa helt ibland. Han har städat själv 3-4 gånger under alla år vi varit tillsammans.

Såna här missförstånd blir det mellan mig och min man också ibland. Jag säger att "vi borde verkligen göra xxx" och han håller med. I min värld betyder det "nu sätter vi igång så fort som möjligt", men i hans värld betyder det inte något speciellt mer än att han håller med om att det behöver göras. Att, men inte när. De gånger jag har tröttnat på att vänta och gjort det själv så händer det att han blir skitsur eftersom han tycker att jag då gör saker demonstrativt för att visa hur duktig jag är och i förlängningen hur usel han är.

För oss har det hjälpt att vi försöker vara mer tydliga i våra förväntningar, och överlag att vi anstränger oss mer i vår kommunikation så att det inte blir några utrymmen för missförstånd. När det gäller hushållsarbete så har vi löst det med bestämda tider och ansvarsområden för städning, så att det blir av och inte hänger i luften som saker som borde bli av. Sen har jag fått acceptera att min man helt enkelt inte ÄR en speciellt drivande eller iniviativtagande person, vilket jag liksom underförstått hade förväntat mig eftersom jag själv är det. Han har så många andra fördelar, så i just den här frågan får väl solen helt enkelt ha sina fläckar.
 
Jag läste din trådstart precis när den kom och sedan dess har jag funderat en hel del på er. Varför vet jag inte egentligen. Men jag tycker en hel del är konstigt mellan er.
Han orkar inte vara snäll längre?! Vad svarade du då? Varför orkar han inte vara snäll längre? I min värld så är hela grejen att man är just snäll av hela sitt hjärta mot sin partner och sin familj och mot vännerna. De människor jag inte orkar vara snäll mot vill jag inte ens ha omkring mig. Jag funderar på varför han säger så. Vill han sänka dig eller är han totalt uppgiven?
Sedan känns det som om ni håller på och uppfostrar varandra. Det tror jag är jättefarligt för relationen. I vår relation skulle det inte funka åt något håll om vi la oss i varandras mat och sovvanor. Det är klart att jag kan säga att det räcker till matlåda åt dig men det ser han ju själv.
Sedan stör det väl mer om man blir väckt av att få frågan om man blir störd av att den andre äter frukost? Om man inte sover i köket. Och varför har han synpunkter på när du duschar? Jag skulle tro att jag stank av något om mannen sa att jag skulle duscha?
Husdjurets skötsel förstår jag om du blir sur om han skiter i om ni gjort upp att dela men jag tror att ni har fastnat i massa knasigt tjafs som är rätt onödigt.
Sedan ska du plocka av dig rollen som projektledare, det är mitt tips. Att du skriver att du inte behöver tjata om disk etc tyder på att du har den. Att han blir arg för att du städat ensam är också konstigt. Borde han inte bli glad? Eller vill du lägga skuld på honom för att du gjort det själv så han blir arg? Isåfall är det bättre att strunta i städningen.
Jag tror att ni har fastnat liksom i nån tävling om vem som är duktigast. Stämmer det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 153
Senast: movi
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
805
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp