"Sluta be om hjälp!"

Jag fick för en tid sedan höra av min chef att jag skulle sluta ställa frågor och be mina kollegor om hjälp med olika saker, för flera hade upplevt det som irriterande.

Jag tror min chefs syfte kanske var att pusha på mig att få bättre självförtroende när t.ex. kunder frågar något och jag är osäker över svaret. ”Du kan det här”, sa min chef. I realitet har det snarare gjort mig mer osäker. Jag kan absolut inte allt som mitt arbete hör till. Jag har varken blivit tillräckligt utbildad eller fått tillräckligt med introduktion när jag började på nuvarande arbetsplats. Vissa moment kan jag fortfarande inte trots att jag nu jobbat på samma ställe ett bra tag. Jag har dessutom haft stora problem med stress, koncentrationsförmågan och minnet, samt varit nära att bli utbränd. Utöver det kan alla ha en dålig dag och helt enkelt inte komma ihåg allt?

Jag struntade ett tag i begäran att sluta fråga om hjälp, men det har mer och mer etsat sig fast i mitt huvud. Jag kan ärligt säga att jag är rädd för att fråga om hjälp och drar mig för det, vissa dagar mer än andra. Jag vet inte vilka kollegor som stört sig på mina frågor, det enda jag fick från min chef var att det var flera.

Jag har försökt intala mig själv att ”jag kan” så fort osäkerheten dyker upp, och ibland går det bra, men det har absolut hänt att kunden fått fel information. Som tur är än så länge över småsaker, men det är inte speciellt professionellt och ger mig ångest.

De gånger det blivit fel är det inte heller så att jag bara drar till med något. Jag tror att det jag svarar är rätt, men det finns ändå en osäkerhet där och jag hade helst frågat och fått bekräftelse på att jag tänkt rätt – men det är detta jag inte får göra utan jag ska/bör gå på min känsla av att jag har rätt.

Egentligen är det väl ingenting som händer av att jag struntar i vad min chef och mina kollegor stör sig på, mer än deras ogillande och pikar, och mitt dåliga mående över dålig arbetsmiljö.

Jag fattar absolut att det kan vara irriterande med ständiga (?) frågor och kanske upprepade sådana, men samtidigt är det inte heller bra om en eller flera inte vågar fråga för att det blir ett irritationsmoment.

Kände bara att jag behövde skriva av mig.
 

Jag är också utbränd, och har stora problem med minnet. Det som hjälpt mig är att skriva lathund. Jag använder Word.
Varenda grej jag frågade kollegorna eller lärde mig något på egen hand skrev jag upp i lathunden , tids nog fick jag börja sortera all information och nu är dokumentet rätt omfattande.
Jag skriver informationen som om jag ska förklara till en person som inte vet något om ämnet, för jag vet att det finns risk att när jag behöver informationen nästa gång kanske hjärnan har en dålig dag och inte är så välfungerande.

I Word blir det dessutom sökbart= enklare att hitta snabbt. :)

Precis det här menade jag med att skriva lista!
Jag skriver i en anteckningsbok istället, step by step. Det har jag gjort sedan jag kom tillbaka från sjukskrivningen, och det har absolut hjälpt. ibland finns inte tid att skriva ner något mellan kundbesöken dock och då är det lätt att glömma moment, eller vad ärendet handlade om öht. Men det är absolut en bra idé som jag jobbar på.
 
Jag skriver i en anteckningsbok istället, step by step. Det har jag gjort sedan jag kom tillbaka från sjukskrivningen, och det har absolut hjälpt. ibland finns inte tid att skriva ner något mellan kundbesöken dock och då är det lätt att glömma moment, eller vad ärendet handlade om öht. Men det är absolut en bra idé som jag jobbar på.
Ja kör på det! Jag förstår dig absolut och även som kollega som blivit frågad samma fråga flera gånger.

Själv kör jag med ett anteckningsblock med bokstavsflikar och skriver upp anteckningen på lämplig flik, typ "återbesök", "sen ankomst" och så vidare. Ibland tar jag en skärmdump på en lathund och tejar in i boken!
 
Jag har inte läst tråden så någon har kanske redan skrivit detta men: folk har fel hela tiden. Ger ut fel information, kommer sent, missar att återkoppla, missuppfattar frågor med mera. Om du inte jobbar med något som är väldigt viktigt för folks liv och hälsa kanske det får vara så att det inte är 100% säkert att allt du gör blir 100% rätt?

Jag behöver ofta påminna mig om detta själv så jag förstår känslan men de som måste ha 100% rätt på jobbet har ju speciella utbildningar och speciella jobb där det framgår att de har sådant ansvar.
 
Jag håller helt med om att chefen uppenbarligen inte har en aning om vad hen gör och SKA göra på jobbet.
Sen tillbaka till "kärnfrågan" att du ska sluta be om hjälp ... Mitt svar på den hade blivit - ALDRIG !
Vet du inte så är det klart du måste fråga. Vet ingen så fråga chefen. Vet inte chefen så hälsa chefen att det är hens jobb att ta reda på var, när och hur. Du ska inte behöva chansa på frågor PUNKT !

På min arbetsplats är vi just nu många nya. MÅNGA frågor blir det. Cheferna UPPMUNTRAR att vi delar med oss.. Det var tom ett av de sakerna de tog upp på intervjun - Här delar vi med oss av svar vi lär oss...
De jobbar å andra sidan väldigt mycket med att vi ska "va rätt typ av personer" på arbetsplatsen. Och ser gärna att vi är nyfikna och ställer många frågor.

Jag jobbar som "first in line" på support så att vi ska kunna vårt jobb underlättar ju rejält i jobbet ;)
 
Jag har inte läst tråden så någon har kanske redan skrivit detta men: folk har fel hela tiden. Ger ut fel information, kommer sent, missar att återkoppla, missuppfattar frågor med mera. Om du inte jobbar med något som är väldigt viktigt för folks liv och hälsa kanske det får vara så att det inte är 100% säkert att allt du gör blir 100% rätt?

Jag behöver ofta påminna mig om detta själv så jag förstår känslan men de som måste ha 100% rätt på jobbet har ju speciella utbildningar och speciella jobb där det framgår att de har sådant ansvar.
Förvisso inte med liv och hälsa, men med annat viktigt som i värsta fall kan få allvarliga konsekvenser. Men med småsaker gör det väl egentligen inget att något missas här, lite fel information där, osv. Det känns rätt mänskligt.
Jag håller helt med om att chefen uppenbarligen inte har en aning om vad hen gör och SKA göra på jobbet.
Sen tillbaka till "kärnfrågan" att du ska sluta be om hjälp ... Mitt svar på den hade blivit - ALDRIG !
Vet du inte så är det klart du måste fråga. Vet ingen så fråga chefen. Vet inte chefen så hälsa chefen att det är hens jobb att ta reda på var, när och hur. Du ska inte behöva chansa på frågor PUNKT !

På min arbetsplats är vi just nu många nya. MÅNGA frågor blir det. Cheferna UPPMUNTRAR att vi delar med oss.. Det var tom ett av de sakerna de tog upp på intervjun - Här delar vi med oss av svar vi lär oss...
De jobbar å andra sidan väldigt mycket med att vi ska "va rätt typ av personer" på arbetsplatsen. Och ser gärna att vi är nyfikna och ställer många frågor.

Jag jobbar som "first in line" på support så att vi ska kunna vårt jobb underlättar ju rejält i jobbet ;)
Min arbetsplats uppmuntrar också att ställa frågor, men jag antar att det till största del handlat om att jag antingen ställt väldigt många frågor en period eller ställt upprepade frågor. Det var som värst under min sjukskrivning, för då kunde jag inte alls komma ihåg saker som var glasklara (kollegors namn m.m.) än mindre en aningens mer komplicerad arbetshandling.

Det är i mitt tycke bättre nu, men jag har inte haft möten på ett tag så egentligen vet jag inte vad kollegor/chef anser.
 
Jag kan förstå båda sidor samtidigt som jag tycker att det kan bero på situationen. Vissa saker som återkommer kan vara bra att ha antecknat (som jag läst att du redan gör), andra saker förstår jag att man frågar om.
Men jag vet att vissa personer har satt det i system att fråga för att slippa ta egna initiativ/ansvar. Vissa frågar för att de har så extremt dåligt självförtroende.
Men det finns bättre sätt att peppa folk.

Hade jag varit du så hade jag skrivit ner vissa situationer där en utbildning skulle hjälpa till att bli mer säker på jobbet. Då finns det något konkret att visa upp och ta upp på medarbetarsamtalet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
Svar
13
· Visningar
899
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 473
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 339
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp