Sluta eller fortsätta linda?

Corax

Trådstartare
Jag lindar hö bak och vä fram med back-on-track-paddar över nätterna pga efterdyning av Ehrlichios. Det har jag gjort i över två månader.
Oavsett om jag lindar eller inte så är han lika tjock och varm i alla fyra på mornarna. Det går ner när han får röra på sig, så jag antar att det är en "godartad" tjockhet. MEN... ska jag sluta med paddarna nu när han inte längre har nån böjreaktion, eller ska man fortsätta?
Tjockheten består ju hur jag än gör...

Tips, någon?
 
*skratt* För att jag har fårskinnspaddar med snabbknäppen på de andra två benen...
 
det skadar ju inte att linda! om du har tid, så varför inte? då är du iaf på den säkra sidan! :)
 
man ska alltid linda andra sidans motsvarande ben, dvs lindar du ena frambenet måste du linda det andra. hjälper det inte med lindor kan du nog strunta i det, lindor utgör alltid en, om än liten, säkerhetsrisk.
 
Nej man behöver inte alls "alltid" linda det andra benet.
Efter träningar så gör jag det, men nu handlar det om Ehrlichia-efterdyningar.
Det finns inget "man måste" däremot finns det alltid undantag! :D
 
Varför skulle man vara tvungen linda motsvarande ben? Vad är anledningen? Det har jag aldrig varken läst eller hört därför blir jag nyfiken?? :confused:
 
Tillägg, om anledningen skulle vara belastningen, så vore det väl snarare så att man ska linda diagonal benet, eftersom det är det ben de belastar när de avlastar ett annat.
 
jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför :o, men eftersom det är det som lärs ut på bollerup(hästskola) och eftersom vet säger det borde det vara ganska enkelt att kolla upp.
 
Pga belastningen....att man lindar motsvarande ben e nog ett förmänskligat hästtänkande där man "glömt" att hästen har 4 ben....smartast att linda alla 4 istället då! :)
 
Men om hästen inte har ONT (inte markerar eller så)så ska man ju inte behöva tänka på belastning.
Därav min lösning med diagonal "lindning". Men å andra sidan så har jag ju värme på de andra två också. Är inte ute efter stödet, utan värmen!
 
Jag skulle rádfrága veterinären i just ditt fall, men om inte lindorna gör nágon skillnad sá skulle jag slutat.
De är bra när de hjälper, men som nágon annan skrev sá finns det en risk....
Har sett komplikationer av för ihärdigt lindande tyvärr....
Lycka till med hästen. Vet att det är en láng process....
M V H Lotta
 
Nja.... Tänk på dig själv, om du har nåt på ena benet så blir det gärna så att man lägger tyngden på det andra... Men men, sålänge det inte handlar om nåt som ska sitta hela hästens liv så spelar det ju inte så stor roll....förslitningsskador tar ju mer än en vecka på sig för att uppstå!
 
Varför det???
Är det så att hästen har ont i ett ben kan man i avlastningssyfte linda det andra benet som hästen kommer att belasta, men det innebär tex inte att man måste linda det benet hästen har ont i.
Jag hade nog fortsatt linda eftersom det sägs att Back on Track skydden drar ut svullnaden ur benen, men prova att ha hästen olindad ett par dagar och se vad som händer.
 
jag skulle prova att ge homeopatmedlet bufo rana D30 och kanske även arnica D30(också homeopatmedel) och se om du inte kan bli av med svullnaderna....kostar inte så mycket att prova...
 
Ja det är precis vad jag har gjort i några dagar nu. Och gissa vad som hände?! Hästen började markera IGEN. *suck* Kommer man aldrig att bli kvitt Ehrlichian? :confused:
Så nu blir det åter igen BoT-paddar och fårskinn och linement och skydd hit och skydd dit. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Rie
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej, jag har idag ett par equilinepaddar som stallbandage när min häst ska åka långt eller står stilla mycket (boxvila pga hovproblem...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 288
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp