Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Hej

Är ju gravid som säkert alla här redan vet.
Är ju ävén rökare och nu när jag bestämt mig för att behålla barnet så måste jag ju även sluta röka (visst finnsde de som hävdar att man klan röka så mycket man vill för att de gjort det och det gått bra,men jag tänker inte riskera något)
Att sluta är verkligen inte ett problem för mig.

Rökte ju från början ca ett paket Marlboro (röd)

Har nu hört att det skall vara farligt för barnet att sluta tvärt av eftersom det är vant att få i sig nikotin,man själv blir ju lite groggy när man slutar.

Fått tipset att röka 5 cigg om dagen och sakta dra ner,att köpa Blend Ultima och sen ska tydligen de vara farligare än andra cigg,får ingen ordning alls på detta.

Hur länge ska jag dra ner och hur mycket innan jag kan sluta helt eller är det bara att sluta rätt av som ju vore det enklaste för mig??

Så någon som vet hur man gör på rätt sätt för barnets skull??

Mvh Zaria
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Jag vet inte själv men mitt tips är att prata med din BM, de har den senaste forskningen på hur man bäst ska göra och du får ett bra stöd. Ialla fall har de det på våran MVC, hon hann börjar dra hur man skulle sluta inan hon kom på att hon kanske skulle fråga först... Men eftersom jag aldrig har rökt så tyckte jag inte att jag var så intresserad av fortsättningen....
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Det bästa är att bara sluta så fort som möjligt. Bra beslut :bow: Ditt foster är för outvecklat ännu för att "känna" abstinens.

Lycka till!
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Okej,vad bra,då är det bara att sluta då...*slänger ciggen i papperskorgen* :devil:
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Det är bara att sluta :) skulle du få ett -jag måste ha en cigg. så är det bättra att "poffa" från en stark cigg än typ blend ultima .
Det rådet fick jag när jag inte lyckades att sluta tvärt. :o :smirk:
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Varför skulle det vara "bättre" att röka en stark ciggarett än en svag?
Själv rökte jag ett ca 1 pkt om dagen, och samma dag som jag fick veta att jag väntade barn, så la jag av tvärt.
Och abstinens.....det räckte med att tänka på barnet jag hade i magen för att inte ta en.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Vet inte vad som är bäst för barnet.
Själv gjorde jag såhär.
Drog ner till 5 cigg om dagen under ett par veckors tid. Sedan till 3. Efter en månad slutade jag helt.
Gick mycket bättre än förväntat faktiskt.
Lycka till!!

// Anna
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Inte svaret på frågan men ändå ang. rökning.

När jag väntade vår andre son blev jag "stor rökare".
Ju mer man stressade mig att sluta röka dessto mer rökte jag
så jag rökte ibland över ett paket om dan. "Gul Right."

Jag försökte på alla vis att sluta men lyckades inte, jag to m.
bytte till små paket och märken jag inte tyckte om hela tiden
föll jag tillbaka att tjuvröka för mig själv mina älskade Gul Right. (bakom husknuten) Som om ingen förstod vad jag gjorde där.

Ialla fulle fall så när väl sonen kikade ut så var moderkakan inte
fin kan jag meddela...och min son hade väldiga abstenens,
dessutom så fick jag inte igång ammninen och det resulterade
i att allt blev ett stort KAOS!!

Jag har slutat röka nu! Jag bara tvärt bestämde mig att på
fredag slutar jag och jag gick till läkaren och fick nicorett
utskrivet (små tabletter att lägga under tungan) och det
funkade jag kunde to m dricka kaffe.
Visst smakade tabletterna apa till att börja med men jag la
bara ut dom ett tag och när jag kände att jag blev röksugen
så använde jag tabellet igen.
Det är nu över ett år sedan jag slutade röka och visst
känner jag fortfarande suget ibland.

Men jag har lovat mig själv att när jag blir pansionär så ska
jag börja igen om jag då vill. Men just nu känns det bra som
en stor befrielse !!
Jag MÅSTE inte hinna med att röka innan jag te x. hoppar in i bilen etc. etc... alla rökare känner nog igen sig där.

Så ett stor lycka till !! Till alla som bestämmer er att sluta röka.
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Det är bättra att röka från en stark cigarett än en svag .för den svaga ciggen tar du ett djupare halsbloss än från en stark.Det var den rek .jag fick utav mvc.
Jag "poffade" = inga halsbloss .tills jag var i ca 5 månaden.och ut kom en välskapt flicka och jag fick varken skäll eller några på hopp av bm om att jag rökt.Moderkakan var inget att klaga på och min bebis har inte haft några besvär .
 
Sv: Sluta röka på rätt sätt vid graviditet??

Hej

Modigt av dig berätta din historia här.
Lärde mig verkligen nåt på det också,har gått rätt bra endå för mig,blir nån cigg ibland när det verkligen käns krisigt.
Jobbigt när nästan alla kompisarna röker också,men drar ner så mycket det går,har oftast funkat med bara ett par bloss,blir så groggy när man inte inte van att röka längre...

Men målet är som sagt att kunna sluta helt.

Mvh Zaria
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har rökt i 15 år! :nailbiting: Vissa perioder mer och vissa mindre. Jag har på dessa år rökt upp ca 200.000kr. Det är 1/3 av vad...
2
Svar
35
· Visningar
2 516
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp