Bukefalos 28 år!

Seriöst, jag vill sluta röka! Nån mer som hakar på?

Fibusen

Trådstartare
Jag har rökt i 15 år! :nailbiting: Vissa perioder mer och vissa mindre. Jag har på dessa år rökt upp ca 200.000kr. Det är 1/3 av vad mitt hus kostade.

Jag behöver dom pengarna till annat, och jag vill att sonen ska ha en frisk mamma så länge som möjligt. En äldre bekant gick nyligen bort efter att ha åkt på kol efter många många års rökande. Äldre, men skulle med lätthet ha fått 20 år till om hon hade varit frisk.

Jag är trött på hostan som sitter i i veckor efter varje förkylning. Trött på att jag stinker jämt. Trött på fimpar och askkoppar.

Men jag vet också hur svårt det är att sluta. Och att jag röker mycket på rutin. Som när jag låg i influensa och egentligen bara mådde ännu mer skit av ciggen, dom gjorde mig illamående, men endå så skulle jag ha dom! :crazy:

Det som skrämmer mig mest är att det snart är sommar! Och jag och kompisen ska utomlands. Det kommer bli långa och många vinkvällar. Det är i princip omöjligt att enbart "feströka" gissar jag när man setat fast så länge? :o

Jag är så kluven så jag kreverar snart. Jag vet att jag borde sluta! Det är dyrt. Det är inte bra. Det stinker. Men fan, FAN vad jag älskar min cigarett på morgonen, efter frukosten, efter maten. Jag använder dom som belöningssystem till mig själv tom! Men jag älskar också min son, hundra miljoner ggr mer, och han ska inte ha en sjuk mamma i framtiden... Och jag vill inte få cancer och dö i förtid! Jag vill inte få sjuka lungor! Jag vill ha kondis och luktsinne tillbaka. Jag vill leva länge och bli gammal!

Hur många dagar kan jag räkna med att det är total katastrof innan det värsta ger sig? Sluta tvärt eller trappa ner? (Röker mellan 15-20 cigg idag per dygn)

Hjälp?! Nån som är villig att tom haka på?
 
Lycka till!
Jag slutade röka genom att gå över till e-cigg. Visserligen så var jag ingen storrökare, men jag känner flera stycken som rökt MYCKET och lyckats sluta helt och hållet tack vare e-cigg!!
Det är just därför e-ciggtillverkarna får så starkt motstånd och hatkampanjer från välkända "tobakskedjor". Folk slutar röka och tobakskedjorna förlorar miljarder.
Min kollega rökte i 25 år och slutade röka på, kan det ha varit 4 månader(?), tack vare e-cigg.
 
Jag vill också.. men jag har inte rätta motivationen :arghh: jag har inga problem att låta bli om jag jobbar eller kollar på film med någon en hel kväll.. men när jag är ensam och min största bov prata i telefonen :arghh::arghh: det är sysselsättningen jag har mest ont av att låta bli... e-cigg funkar inte för mig då dom inte är samma sak som att hålla i ciggen.
 
Lycka till jag är med dig i tanken! Bestämde mig igår för att göra ett ärligt försök att sluta bita på naglarna en gång för alla, efter att ha tittat ner på mina fula och såriga fingrar och bestämt mig för att det måste gå att bryta vanan. Andra har lyckats så varför ska inte vi klara det om vi verkligen vill? :banana:
 
Lycka till!
Jag slutade röka genom att gå över till e-cigg. Visserligen så var jag ingen storrökare, men jag känner flera stycken som rökt MYCKET och lyckats sluta helt och hållet tack vare e-cigg!!
Det är just därför e-ciggtillverkarna får så starkt motstånd och hatkampanjer från välkända "tobakskedjor". Folk slutar röka och tobakskedjorna förlorar miljarder.
Min kollega rökte i 25 år och slutade röka på, kan det ha varit 4 månader(?), tack vare e-cigg.

Tack, nu har jag faktist beställt en E-cigg! Jag kommer då röka, men försöka trappa ner tills dess att den anländer, samma dag jag får hem den blir det inga fler cigaretter!

Var snål och tveksam då det skulle gå på närmare 600kr med det jag beställde, sen tänkte jag att jaja, det är ju bara 12 dagars vanlig rökning. Då blev det inte så dyrt längre! :up:

Nu jäklar!!! :banana::bump:
 
Tack, nu har jag faktist beställt en E-cigg! Jag kommer då röka, men försöka trappa ner tills dess att den anländer, samma dag jag får hem den blir det inga fler cigaretter!

Var snål och tveksam då det skulle gå på närmare 600kr med det jag beställde, sen tänkte jag att jaja, det är ju bara 12 dagars vanlig rökning. Då blev det inte så dyrt längre! :up:

Nu jäklar!!! :banana::bump:
Det kommer gå bra! När du väl bestämt dig så kommer det gå vägen.
Jag slutade röka på bara några månader. Den som rökt e-cigg längst bland mina bekanta har nog rökt det i ett-två år utan att sluta, men det är fortfarande betydligt bättre för dig att röka e-cigg än det är att röka vanliga cigaretter.

Gör som jag gjorde; köp droppar med riktigt god smak, den godaste smaken ska vara den med lägst nikotin, tex körsbär, äpple, jordgubb eller lime, och sen tar du annan något lägre än det du röker idag, den kan vara smaklös. Köp inga fler cigg när ditt paket tagit slut!
 
Det svåraste med att byta från cigaretter till e-cigg är själva känslan och faktiskt även stanken av gift.
Men det går över och sen kommer du uppskatta att inte känna den där unkna lukten av gift och död.
 
I avvänjningens tredje fas så köper du helt enkelt din favoritsmak med noll nikotin i.
Sen kommer det inte dröja länge innan du helt slutar köpa nya droppar.

Ursäkta för spam :angel:
 
Jag bestämde mig för att sluta, så jag slängde de cigaretter jag hade kvar och tänkte att nu jäklar får det vara nog! När jag blev röksugen tänkte jag på hur äckligt det måste vara för mina barn att vara nära mamma som stinker rök, jag vet ju hur det luktar om nån som nyss har rökt, och då gick det lätt att låta bli. Det är lite drygt 6 år sedan och det har gått jättebra, faktiskt. Jag har försökt trappa ner tidigare men det har aldrig funkat på mig.
 
I alla fall i mitt landsting verkar det finnas en del stöd för de som vill sluta röka, kan ju vara värt att titta på.

Lägg undan pengarna som du skulle ha lagt på cigaretter och göra något riktigt kul med den summan när du är rökfri!
 
Jag har varit hårt fast i rökningen i över 30 år. Försökt sluta jättemånga gånger, men alltid misslyckats. För snart två år sedan bestämde jag mig för att prova på e-cigg. När jag dragit första puffen, kände jag direkt att det faktiskt var tillräckligt bra för att kunna ersätta cigaretterna. Jag slutade tvärt trots att jag hade en halv limpa cigg i skåpet. Har aldrig tagit ett bloss sedan dess och är supernöjd. Är däremot ganska ointresserad av att sluta med e-ciggen, vilket verkar vara väldigt upprörande för många. Jag har drastiskt minskat risken för att dö i lungcancer eller kol, vilket var min anledning till att sluta röka. Som bonus är natthostan borta, konditionen bättre, jag stinker inte längre och jag har sparat en hel del pengar. Jag är nöjd så och fortsätter att njuta av nikotinkicken till både kaffet och vinet.;) Mitt enda dilemma just nu är att e-cigg är förbjudet i vissa länder, bl a Thailand, dit vi snart ska åka.:down:
 
Jag har varit hårt fast i rökningen i över 30 år. Försökt sluta jättemånga gånger, men alltid misslyckats. För snart två år sedan bestämde jag mig för att prova på e-cigg. När jag dragit första puffen, kände jag direkt att det faktiskt var tillräckligt bra för att kunna ersätta cigaretterna. Jag slutade tvärt trots att jag hade en halv limpa cigg i skåpet. Har aldrig tagit ett bloss sedan dess och är supernöjd. Är däremot ganska ointresserad av att sluta med e-ciggen, vilket verkar vara väldigt upprörande för många. Jag har drastiskt minskat risken för att dö i lungcancer eller kol, vilket var min anledning till att sluta röka. Som bonus är natthostan borta, konditionen bättre, jag stinker inte längre och jag har sparat en hel del pengar. Jag är nöjd så och fortsätter att njuta av nikotinkicken till både kaffet och vinet.;) Mitt enda dilemma just nu är att e-cigg är förbjudet i vissa länder, bl a Thailand, dit vi snart ska åka.:down:

Jag har ju som plan att sluta helt, däremot så behöver jag inte stressa fram med något när jag har E-ciggen. Som du säger, det är billigare än cigaretter, man stinker inte, och man får ingen tjära i lungorna!

Men tex den där resan jag och kompisen ska göra. Hon röker, vi kommer ta oss nån öl/drink/vin flertal kvällar. Frågan är om jag kommer kunna stå emot cigaretterna även om jag hinner sluta tills dess. Eller om jag ska ha som plan att faktist ha E-ciggen med mig då. Det är till Cypern vi ska, och jag vet inte hur reglerna är där, vart kan jag kolla upp det? Och kan man riskera att fastna på flygplatsen om man har med sig den plus en flaska med medel? Det känns ju nästan som en bättre ide att räkna med att ha E-ciggen med nikotin fram tills resan är gjord, än att sluta med den, sen sitter vi där och jag dras med i suget och köper cigaretter istället? Det kommer bli en tillräcklig prövning endå känner jag att leva med en rökare en vecka, bland sol, värme och alkohol...

Hur länge räcker för övrigt en flaska åt dig? Dom låg väll på 15 ml har jag för mig...

Jag är verkligen jättepepp och har funderat länge på detta, men det är faktist mkt pga resan jag har väntat ut det, för jag VET att det kommer bli väldigt väldigt tufft utan nikotin... Vi åker i början av juni så ca 3 månader kvar...
 
Senast ändrad:
När jag skulle sluta röka ville jag först och främst bli av med nikotinberoendet.
Så inga tuggummit för mig. De gör en bara mer beroende av nikotinet.
Jag bestämde mig för att röka 2 cigg om dagen, så länge jag själv ville. Inget tvång alltså.
Jag rökare 2cigg/ dag i 3 månader. Sen tyckte jag att jag lika gärna kunde sluta med dom också.
Jag har varit rökfri i många år nu.
Det är så skönt :)
 
Jag bestämde mig för att sluta, så jag slängde de cigaretter jag hade kvar och tänkte att nu jäklar får det vara nog! När jag blev röksugen tänkte jag på hur äckligt det måste vara för mina barn att vara nära mamma som stinker rök, jag vet ju hur det luktar om nån som nyss har rökt, och då gick det lätt att låta bli. Det är lite drygt 6 år sedan och det har gått jättebra, faktiskt. Jag har försökt trappa ner tidigare men det har aldrig funkat på mig.

Ja, sonen på fyra år sa här om morgonen "Usch, det luktar äckligt! Det luktar du mamma!" när jag skulle hjälpa han i overallen direkt efter en cigarett. Usch, fick sånt dåligt samvete då...

Men snart slipper han! Jag bör få min E-cigg i morgon... Hoppas jag!
 
Jag har ju som plan att sluta helt, däremot så behöver jag inte stressa fram med något när jag har E-ciggen. Som du säger, det är billigare än cigaretter, man stinker inte, och man får ingen tjära i lungorna!

Men tex den där resan jag och kompisen ska göra. Hon röker, vi kommer ta oss nån öl/drink/vin flertal kvällar. Frågan är om jag kommer kunna stå emot cigaretterna även om jag hinner sluta tills dess. Eller om jag ska ha som plan att faktist ha E-ciggen med mig då. Det är till Cypern vi ska, och jag vet inte hur reglerna är där, vart kan jag kolla upp det? Och kan man riskera att fastna på flygplatsen om man har med sig den plus en flaska med medel? Det känns ju nästan som en bättre ide att räkna med att ha E-ciggen med nikotin fram tills resan är gjord, än att sluta med den, sen sitter vi där och jag dras med i suget och köper cigaretter istället? Det kommer bli en tillräcklig prövning endå känner jag att leva med en rökare en vecka, bland sol, värme och alkohol...

Hur länge räcker för övrigt en flaska åt dig? Dom låg väll på 15 ml har jag för mig...

Jag är verkligen jättepepp och har funderat länge på detta, men det är faktist mkt pga resan jag har väntat ut det, för jag VET att det kommer bli väldigt väldigt tufft utan nikotin... Vi åker i början av juni så ca 3 månader kvar...
På Cypern finns det inga restriktioner angående e-cigg enligt vad jag googlat på. Vätskan hanterar du som andra vätskor vid flyg och själva e-ciggen innehåller ju ett batteri så det måste du ha i handbagaget. Har rest ganska mycket sedan jag började med e-cigg men aldrig stött på några problem. Jag brukar köpa e-juice på 30 ml flaskor och dom räcker ett par veckor för mig och min man.
 
I alla fall i mitt landsting verkar det finnas en del stöd för de som vill sluta röka, kan ju vara värt att titta på.

Lägg undan pengarna som du skulle ha lagt på cigaretter och göra något riktigt kul med den summan när du är rökfri!

Jag har som plan att köpa häst sensommar 2018. Förhoppningsvis har jag 28.000kr på cigarettkontot då. :up:

Men det är helt sjukt hur man tänker! Jag röker ju för 50kr dagen nu ca. Att stoppa undan 50kr om dagen däremot känns som sjukt mycket pengar? :confused: Hur ska jag ha råd med det liksom? Men köpa cigaretter, det går av bara farten, och det finns det ju ALLTID pengar till. Sjukt....
 
Ja, du får skriva när e-ciggen anländer imorgon. E-juice kunde jag köpa på min tobaksaffär förr i tiden, så du kan ju kolla din tobaksaffär ifall det finns att köpa mer där.
 
NU är den ihopskruvad och jag har tagit mitt "nattbloss". Jag tror inte detta kommer bli något problem alls, känns riktigt riktigt bra! Inte det minsta sug efter vanlig cigarett.

Däremot så undrar jag nu om denna "förångare"? En liten kapsel som sitter i själva E-ciggen, hur vet man när den ska bytas ut? Bör man ha några förångare hemma på lager?
 
NU är den ihopskruvad och jag har tagit mitt "nattbloss". Jag tror inte detta kommer bli något problem alls, känns riktigt riktigt bra! Inte det minsta sug efter vanlig cigarett.

Däremot så undrar jag nu om denna "förångare"? En liten kapsel som sitter i själva E-ciggen, hur vet man när den ska bytas ut? Bör man ha några förångare hemma på lager?
Nu vet jag ju inte vilken modell du har, men jag byter brännare typ var tredje vecka. Brukar beställa fem 30 ml e-juice och två fem-pack brännare samtidigt till mig och mannen när det börjar närma sig att ta slut. Man känner när brännaren börjar bli dålig. Smaken är lite skum, röken blir mindre kraftig och man behöver fylla på mer sällan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 737
Senast: fejko
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: Luff
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt väldigt mycket på olika saker typ igår kväll och mycket idag. Och jag har kommit fram till några saker som egentligen så...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 459
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp