Sv: Sluta sparkas!
Ni har en intressant diskussion här på slutet av tråden. Är böjd att hålla med Piraya, fast inte hårddra det så.
Jag förstår varför hästar sparkar efter andra när man rider ut flera stycken, inte svårt att räkna ut. Men det borde inte vara ett problem, för det första rider man inte så nära varandra i led att man kan måtta en spark, om det inte är nödvändigt, tycker iallafall jag. Dumt att riskera olyckor.
Men vad gäller att acceptera och låta hästarna göra upp själva... nja...
I hagen får de göra vad de vill, det är deras ensak och de löser det själva, vem som bestämmer över vem. Men när jag är i närheten och hästarna bråkar, så tycker jag nog att det är ganska naturligt att de ska sluta när man säger till. Som flockledare har man även makten att stävja gräl mellan flockmedlemmar, och de bör lyssna, för annars tycker jag nog att det verkar som om de inte riktigt lyssnar på sin ledare. Sedan tycker jag inte att man kan tvinga två hästar som inte går ihop att gilla varandra, det kommer ändå aldrig att fungera, så man utsätter bara dem för onödig stress. Men att kräva att de ska kunna arbeta ihop och låta bli att bråka under arbete, det tycker jag att man kan kräva. Det handlar ju inte om att befästa rangordning mellan hästarna, det behövs ju inte! Ledaren är ledaren och båda de andra hästarna är ranglägre och ska därför lyda henne/honom.
Men visst kan man bestämma rangordning åt andra hästar. Den uppmärksamhet och de signaler du ger till hästen som du önskar ska vara ranghögre kommer automatiskt att accepteras som ranghögre om du är en befäst ledare. Men jag kan kanske tycka att det bästa är att låta dem sköta det själv och behandla dem efter den rang de etablerat. Men det beror ju som sagt på vilken kontroll man behöver, och vill ha på sin flock.