Sluta sparkas!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare froggy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 093
F

froggy

Ni som har hästar som sparkas,står ni ut med att få lov att att alltid rida längst bak när ni rider ut med någon? Eller alltid hålla sig jämtes med den andra.
Eller har ni försökt få hästen att sluta sparkas,isåfall vilken metod har ni använt er av?
Några tips??!! :crazy:

Sv: Sluta sparkas!

Min morrhoppa är lite lätt i bakdelen. Det man får göra är att tänka sig mycket för. Alla som jag normalt rider med vet om att det är bäst att hålla ett säkerhetsavstånd och dyker det upp något nytt ekipage så brukar jag förvarna om att det är onödigt att rida allt för nära. Sen har man ett ansvar som ryttare på en sån häst att hålla uppsikt vart man har alla andra samt att förvarna.

Dock så har hennes beteende blivit bättre ju mer hon har insett att jag faktiskt är ledaren i hennes och min lilla flock. Nu behöver jag inte längre få hjärtinfarkt om det kommer en häst för nära för nu lägger hon mest öronen bakåt. Jag har dock nypt till henne ordentligt när hon har lagt i backen mot någon annan häst. Nån måtta får det ju faktiskt vara på dumheterna, man kan inte köpa allt.

Så kämpa på! Det kan ju mattas av med åren. Men blir det en farlig situation tex att en häst/ponny backar och slår mot annan häst så skulle jag ha sagt ifrån. Men det är upp till dig hur du vill göra, det är alltid lätt att vara klok när man sitter på staketet. ;)

En häst ska aldirg sparka eller anfalla en annan häst när du rider. Då är det du som bestämmer.
Så det gör inget om du ryter till lite extra åt den ;)
Däremot måste du ju alltid acceptera att hästen kasnke inte vill ha de andra hästar nära på, så utmana inte hennes förtroende genom att envisas med att rida nära andra hästar.

Om man vet att ens häsdt sparkar tycker jag man har en skyldighet att för det första berätta för alla som rider med i närheten att den sparkas, och för det andra se till att man själv håller bra avstånd mot andra hästar,.

När jag rider eller hanterar mina hästar så får de inte varken sparka eller hota eller göra något annat dumt mot något i sin omgivning.. När jag hanterar dem så får de uppföra sig... punkt slut.

Exempel...
Har en häst som inte gillar hundar. I hagen anfaller hon dem om de kommer in i hagen. Hon kan vara riktigt otäck då...

Men om jag hanterar henne i stallet... leder till och från hagen... eller rider... så bryr hon sig inte ett skvatt om hundar. På sin höjd hon lägger öronen bak. Hon vet att hon inte får upptäda hotfullt eller liknande när jag är i närheten.

Mina damer kan bråka om maten över boxväggarna... Riktigt sura miner och sparkande och kickande i boxväggar... Ställer jag mig utan för boxarna är det tvärlungt... Inte en sur min... Men går jag bort en bit så är bråket i full gång....

Detta gäller naturligtvis även vid ridning... Jag bestämmer över henne var i gruppen hon skall gå om vi är fler som rider. Hon får finna sig oavsett om hon råkar hata individen som går brevid, bakom eller framför... Lika så är det jag som bestämmer vem av mina hästar som går förs vid ridning.. Inte deras inbördes rang.....

Senast ändrad:

Rider ett sto som inte gillar när hästar kommer för nära.. Men det gäller ju att hålla avstånd och att de andra som rider med en vet om att hon kan sparkas, om de kommer för nära.
Hästen är inte så att hon attackerar andra hästar, men hon säger till om nån kommer för nära. Hon har dock blivit mkt bättre, märker nästan ingenting alls! Kanske för att hon känner sig trygg med de andra hästarna nu, och även med mig! Med nya hästar kan jag dock aldrig påverka hur hon ska vara mot dem, det gäller att sätta en röd rosett i bak då samt hålla avstånd.

Senast ändrad:

Ni som har hästar som sparkas,står ni ut med att få lov att att alltid rida längst bak när ni rider ut med någon? Eller alltid hålla sig jämtes med den andra.
Eller har ni försökt få hästen att sluta sparkas,isåfall vilken metod har ni använt er av?

Vad gäller hästen sparkar går jag alltid efter att hästen vet bäst själv, om inte hästen tycker om att ha en annan häst bakom sig eller nära sig är det en sak att bara acceptera. Det kanske inte är så kul att rida längst bak eller alltid en bit ifrån alla andra, men man får göra det till en bra grej.
Om fallet är extremt kan man ju försöka få hästen att tänka på nåt annat än att sparka mot de andra hästarna.

Hästen ska jobbas! Så fort den tappar koncentrationen och börjar hytta åt nåt håll är det upp till ryttaren att påminna hästen om att det är jobb som gäller. Ryttaren bestämmer:cool:

Red min treåring idag som trodde att hon kunde ge sig på sällskapet vid ett tillfälle...hon fick snabbt lära sig att hon ska strunta i omgivningen oavsett vad som finns där och koncentrera sig på sin uppgift...hon fixade det perfekt!

När jag rider eller hanterar mina hästar så får de inte varken sparka eller hota eller göra något annat dumt mot något i sin omgivning.. När jag hanterar dem så får de uppföra sig... punkt slut.

Exempel...
Har en häst som inte gillar hundar. I hagen anfaller hon dem om de kommer in i hagen. Hon kan vara riktigt otäck då...

Men om jag hanterar henne i stallet... leder till och från hagen... eller rider... så bryr hon sig inte ett skvatt om hundar. På sin höjd hon lägger öronen bak. Hon vet att hon inte får upptäda hotfullt eller liknande när jag är i närheten.

Mina damer kan bråka om maten över boxväggarna... Riktigt sura miner och sparkande och kickande i boxväggar... Ställer jag mig utan för boxarna är det tvärlungt... Inte en sur min... Men går jag bort en bit så är bråket i full gång....

Detta gäller naturligtvis även vid ridning... Jag bestämmer över henne var i gruppen hon skall gå om vi är fler som rider. Hon får finna sig oavsett om hon råkar hata individen som går brevid, bakom eller framför... Lika så är det jag som bestämmer vem av mina hästar som går förs vid ridning.. Inte deras inbördes rang.....

varför gör du så?
Det är så många tecken djuren skickar till varandra som vi inte uppfattar och om man vet att två hästar inte funkar tycker ja inte att man ska försöka tvinga dem till det!
Dina hästar verkar ju ha en helt annan personlighet när de är lösa än vad de har när du är med?!:confused:
Det är ju så att säga inte du som bestämmer var i gruppen din häst ska stå, du kan bestämma var du och hästen ska stå, men hästarna måste få göra upp det själva.

Du tror alltså, att hästarna som används i parader och dylikt har fått göra upp om saken helt själva???

Åter igen...ryttaren bestämmer. Jag intar en form av ledarposition när jag hanterar mina hästar från marken och det är bara för hästarna att acceptera. När jag sen gått därifrån kör dom sitt rang-race men det upphör direkt när jag kommer.

Du tror alltså, att hästarna som används i parader och dylikt har fått göra upp om saken helt själva???

Åter igen...ryttaren bestämmer. Jag intar en form av ledarposition när jag hanterar mina hästar från marken och det är bara för hästarna att acceptera. När jag sen gått därifrån kör dom sitt rang-race men det upphör direkt när jag kommer.

Ja det tror jag, och efter var de står i rang placeras dom ut i paraden.
Att ryttaren bestämmer har jag inte sagt någonting om för det är för mig en självklarhet, men du kan inte som ryttare bestämma om var din häst ska stå i flockens rang.

Ja jisses...det har jag bara gjort i snart 40 år...och NEJ, hästarna får inte tappa koncentrationen oavsett var man placerar dom.

Tävlar då och då i Western Pleasure. Samtliga deltagare i klassen rider samtidigt. Långsammast ekipage håller sig på spåret och de snabbare rider strax innanför. INGEN får vända över banan eller lägga volter och den som inte har en lydig häst som accepterar de som kommer nära bakifrån tappar snabbt placeringar...kan till och med blir diskade. Tro mig!!! INGEN häst har fått träffas först och göra upp om någon rangordning:smirk:

Ni har en intressant diskussion här på slutet av tråden. Är böjd att hålla med Piraya, fast inte hårddra det så.

Jag förstår varför hästar sparkar efter andra när man rider ut flera stycken, inte svårt att räkna ut. Men det borde inte vara ett problem, för det första rider man inte så nära varandra i led att man kan måtta en spark, om det inte är nödvändigt, tycker iallafall jag. Dumt att riskera olyckor.

Men vad gäller att acceptera och låta hästarna göra upp själva... nja...

I hagen får de göra vad de vill, det är deras ensak och de löser det själva, vem som bestämmer över vem. Men när jag är i närheten och hästarna bråkar, så tycker jag nog att det är ganska naturligt att de ska sluta när man säger till. Som flockledare har man även makten att stävja gräl mellan flockmedlemmar, och de bör lyssna, för annars tycker jag nog att det verkar som om de inte riktigt lyssnar på sin ledare. Sedan tycker jag inte att man kan tvinga två hästar som inte går ihop att gilla varandra, det kommer ändå aldrig att fungera, så man utsätter bara dem för onödig stress. Men att kräva att de ska kunna arbeta ihop och låta bli att bråka under arbete, det tycker jag att man kan kräva. Det handlar ju inte om att befästa rangordning mellan hästarna, det behövs ju inte! Ledaren är ledaren och båda de andra hästarna är ranglägre och ska därför lyda henne/honom.

Men visst kan man bestämma rangordning åt andra hästar. Den uppmärksamhet och de signaler du ger till hästen som du önskar ska vara ranghögre kommer automatiskt att accepteras som ranghögre om du är en befäst ledare. Men jag kan kanske tycka att det bästa är att låta dem sköta det själv och behandla dem efter den rang de etablerat. Men det beror ju som sagt på vilken kontroll man behöver, och vill ha på sin flock.

Ja det tror jag, och efter var de står i rang placeras dom ut i paraden.
Att ryttaren bestämmer har jag inte sagt någonting om för det är för mig en självklarhet, men du kan inte som ryttare bestämma om var din häst ska stå i flockens rang.

Jag kan meddela dig att så inte är fallet. Jag har i min ungdom bland annat ridit på K1 i många år. Där placerades hästarna efter vilken ryttare de hade. Inte enligt hästarnas inbördes rang. Alla hästar skulle kunna gå på alla platser... Med undantag för pukhästarna som har sin givna plats. Dessutom red man ibland på en häst och hade ett par tre andra som handhästar. Inte heller då togs någon hänsyn till hästarnas inbördes rang. De skulle hålla sams... punkt slut..

Vilken inbördes rang mina hästar har får de göra upp om själva. Och de får hålla till i hagen när de gör upp om rangen. Men när jag är närvarande eller jobbar med dem så får de lägga sina rangstrider åtsidan och koncentrera sig på mig.

Jag vill inte ha bråkande sparkande hästar omkring mig när jag hanterar dem oavsett om jag sitter på eller står på marken.
Jag skall kunna ta ut den ranglåga ur sin box och passera den ranghögas box utan att det bits i luften eller sparkas i boxväggar.
Alltså accepteras inte hotfullt beteende mot något när de hanteras. det är en ren uppfostringssak samt en ren säkerhets fråga.

Jag har en häst som sparkas, hon sparkar så fort det kmr en häst 3m bakom för då typ "hoppar" hon baklänges och kickar. Ibland när vi är ute i skogen kan det komma ryttare som inte bryr sig ifall att hon KAN sparkas, och jag hinner inte alltid varna.. eftersom jag tkr det är onödigt att behöva rött band i skogen? :( Men snart kanske jag får börja med det?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka