Ginne
Trådstartare
Du sätter verkligen fingret ”spot on”! Jag kommer att kunna rida den ena när jag vill, men som du säger så är det inte ridningen i sig som är det viktiga. Saknaden handlar mer om individerna, just de hästarna, än om hästlivet och ridningen. Sorgeprocessen handlar dessutom om flera saker, sorgen över att inte vara nära just dessa individer, sorgen över att inte längre ha den där motivationen och drivet för ridningen, träningen, tävlandet. Sorgen över att inte längre vara den där hästtjejen som mockade, fixade, red och skötte hästar, hivade hö och satte stängsel. För på samma gång som jag vill slippa känner jag sorg över just det, att jag inte längre vill eller orkar… det är det som gör att tankarna går upp och ner just nu.Exakt så!
Lite tabu att säga nästan, men längst där inne så har man redan erkänt för sig själv att man vill hinna göra något annat också, inte kanske för att man oroar sig för att dö - men att sjukdom kommer lättare och orken tryter (för många). Det är bra att sätta ord på det, för en själv
Du har ju en man som inte kommer att klara lika mycket längre och jag i min sits ville inte lasta över "min" hobby helt på min man, han har egna intressen även om han såklart varit delaktig i min hobby i.o.m hela gården - men just djuren har varit mina.
För mig har det tagit tid att acceptera min nya tillvaro, men idag saknar jag inte längre mitt förra liv som hästmänniska. Men det har varit som en sorgeprocess att gå igenom, det har gått upp och ner i tankarna.
Jag har t.o.m kommit så långt att jag inte ens är sugen att rida "någon annans häst". Jag har goda vänner som har erbjudit mig att låna deras hästar när jag blir ridsugen, men det är inte själva ridningen jag saknar har jag insett.
Jag tror att du har fattat det rätta beslutet, som du redan säkert har ältat i något år innan du "vågade" yppa tankarna (det gjorde jag!).
Nu är det bara att hoppa på det nya livet och ha med dig att det kommer att kännas konstigt i början, men jag tror inte att du kommer att ångra dig![]()