Bukefalos 28 år!

SM för B-ponnyer?

D

DreamOn

Nu var det många år sedan jag tävlade fälttävlan och speciellt på ponny. Så hur är det egentligen med dessa nya regler? Vad jag läste på Ridsportsförbundets hemsida så verkar det som om SM i fälttävlan inte finns längre för B-ponnyer? :eek: :confused:

Finns det bara kat I och II nu? Går SM endast för stora c-ponnyer och d-ponnyer i enstjärnig? Tyckte jag läste att man skulle vara 12 år för att starta SM nu, vilket då borde ge en ålderskategori för 12&13-åringar och en för 14-18. Eller är jag alldeles ute och cyklar?

Fy sjutton vad tråkigt om det stämmer. Blir inte SM-klasserna för ponny väldigt småa nu för tiden?

Jättetacksam för svar då jag hoppades på att min fd tävlingsponny skulle gå med ny ryttare. :idea:
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Nu var det många år sedan jag tävlade fälttävlan och speciellt på ponny. Så hur är det egentligen med dessa nya regler? Vad jag läste på Ridsportsförbundets hemsida så verkar det som om SM i fälttävlan inte finns längre för B-ponnyer? :eek: :confused:

Finns det bara kat I och II nu? Går SM endast för stora c-ponnyer och d-ponnyer i enstjärnig? Tyckte jag läste att man skulle vara 12 år för att starta SM nu, vilket då borde ge en ålderskategori för 12&13-åringar och en för 14-18. Eller är jag alldeles ute och cyklar?

Fy sjutton vad tråkigt om det stämmer. Blir inte SM-klasserna för ponny väldigt småa nu för tiden?

Jättetacksam för svar då jag hoppades på att min fd tävlingsponny skulle gå med ny ryttare. :idea:

SM för B-ponny togs bort för flera år sedan :cry:
Från och med i år finns inte kategoriindelning.
SM går oftast i tvåstjärnig.

SM-klassen har varit väldigt liten sista åren :mad:
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Det är ju vansinnigt! :devil: Och vansinnigt tråkigt... :cry: Men vad säger ponnyryttarna? Har det blivit någon protest mot det här? Vi måste ju göra något för att få tillbaka SM även för de små! Namninsamling eller någonting. :idea: Har ingen provat något sådant?

Det här med att ta bort kategorina tycker jag är helt åt skogen, även de "nya" klasserna och "nya" kategorina (de två som fanns ett tag). Näe, bättre var det förr! Konservativ som man är. :p

Jag vill ha Debutant, lätt, msv b, msv a och B,C,D-ponnyer. Är det för mycket begärt? :D
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Fr o m i år tävlar man istället mot jämnåriga.
SM i höst kommer även att innehålla final i stilbedömning, de äldre i P90 och yngre i P80, det blir ett slags "SM" men i stil. ;)
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Okej, var hittade du den infon? :) Jag hittar inte mycket på ridsport.se eller i TR. :(

Alltid något, men det låter fortfarande lite konstigt. Man tävlar mot jämnåriga? Blir det alltså en klass för 12-åringar, en för 13 osv? Har de fortfarande kvar att man måste vara 12 för ett SM?

Säger de nu att det här är SM då? Eller är det som något år innan när det gick parallella klasser med SM, någon annan cup eller vad det nu var?

Skulle det här varit när jag red B-ponny hade jag blivit galen! :devil: SM är ju alltid något speciellt, särskilt när man är så liten. :laugh:
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Om du läser TR så står där vilka åldersindelningar som finns, eller som i år så ska man vara född 1992-1996 i den ena kategorin alternativt 1997 el senare i den andra :)

Håller på o filar på proppen till SM som går första helgen i oktober, där ska i princip alla ponnyklasser finnas med - ett digert utbud att välja mellan som ponnyryttare :)
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Tack för svar. Men då är det alltså inte att man tävlar mot jämnåriga, utan samma som tidigare upp till 14 och sen en 14-18-grupp?

Men om inga kategorier finns, innebär det då att man kan rida ** på b-ponny om man nu skulle klara sig hela vägen dit, med kval och tränare som godkänner osv? Verkar märkligt.

Jag väntar med spänningen på proppen. :) Men trots många klasser så kommer det alltså inte finnas SM för b-ponnyer? :cry: Är det rätt uppfattat?
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Kommer det alltså finnas en stiltävling även för den äldre kategorin, som går i 90? Weei, då kan jag kanske rida :banana:
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Men hur kommer det att ta sig vad gäller förberedelser för Ponny-EM? Ska Sverige inte ha kvar ett lag där då?
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Först får jag satsa på att klara av att kravla mig runt en 90-terräng, så får vi ta stilen efterhand :angel:

Vet du möjligtvis vad som krävs för kval för denna?
 
Sv: SM för B-ponnyer?

du får titta i TR där står allt gällande vilka kval som behövs.
Proppen kan du hitta i tävlingsterminen - hoppas vi ses! :laugh:
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Hittade inte i TR, men däremot på ridsportförbundets hemsida :idea:

Får se om chauffören är redo att ställa upp på ännu en långresa med ponnyn :angel:
 
Sv: SM för B-ponnyer?

Har spanat in proppen nu. Kanske får B-ponnyn gå någon av de andra klasserna då det inte finns något SM för henne. :cry: Men tävlingen blir säkert bra och rolig ändå. :)

Funderar på att starta någon sorts namninsamling och lämna till Ridsportförbundet på att vi ska få tillbaka SM för tre olika kategorier. Det borde väl finnas intresse från fler håll för det, eller vad tror ni?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag undrar nu om jag (13 år) får tävla min B-ponny även efter att jag fyllt fjorton, om jag tävlar i C-ponny klasser. Tror att jag...
Svar
9
· Visningar
4 552
Senast: Gyllene
·
Tävling "Åldersgränsen" för att tävla b-ponny är ju upp till att man fyllt 13. Men finns det någon möjlighet att tävla b-ponny om man är 14/15...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: Moaberg
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 857
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 566
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp