Bukefalos 28 år!

SM inställt

Sv: SM inställt

KL
Men var det inte ett fasligt tjat om Bökeberg ett annat år? Folk tyckte att det dels var för långt att åka och för dyrt att starta där. Hur som så är det förbannat tråkigt att ett SM ställs in!! Vi får hoppas att det kommer mera folk till Axevalla.
 
Sv: SM inställt

Jag menade alltså alla dessa organisationer inom westernridningen. Westernridningen är inte stor i Sverige, samtidigt är den uppdelad på en mängd olika organisationer: rasföreningar, föreningar för olika grenar och Wrasklubbarna. Vad ska man vara med i? Vart ska man tävla? Samordning mellan de olika organisationerna saknas också, tävlingar och träningar och andra evenemang krockar. Många tävlar bara inom sin egen klubb/rasförening/organisation, det säger sig nästan självt att vissa evenemang blir utan deltagare. När underlaget saknas och evenemang måste ställas in blir många kanske till slut luttrade och undviker att anmäla sig, vilket i sin tur skapar ytterligare inställda evenemang. En ond cirkel startar.
 
Sv: SM inställt

Jag tycker att det är märkligt att gå ut med " drastiska förändringar" och välja att inte berätta vad de förändringarna egentligen består av. Klarspråk vore mycket bättre!
 
Sv: SM inställt

Jag kan ju bara prata för mig själv, men mitt skäl till att inte åka till Bökeberg under SM-veckan är kostnaden. Att visa en unghäst EN klass i halter kostar 1260:- i avgifter, 1200:- för box, och lägg där till bensin, boende, mat och andra utgifter runtomkring, så rullar tusenlapparna iväg. Man är snart uppe i 5000:- för EN klass. Lägg där till att riskera vara ensam i klassen med sin 1-åring och bli utan poäng, hur kul är det på en skala?

I övrigt så kan jag bara svara för hur westernintresset är i vår klubb. Och det är relativt stort. Våra tävlingar ställs aldrig in, vi har många startande i klasserna (senaste tävlingen upp till 16 st / klass) och går alltid med vinst. Klubbens medlemmar är dessutom flitiga på att åka runt på av andra klubbar i distriktets anordnade tävlingar, så till den vida grad att vi ibland är "överrepresenterade" även på bortaplan. Men självklart har vi märkt av hur andra klubbar kämpar!

Hoppas att Westernsverige (eller vem som nu är ansvarig?) tar tag i problemen, och kanske vänder blicken till de arrangemang som faktiskt är lönsamma och lockar storpublik... Ranch Horse Classic till exempel, de måste ju göra någonting rätt som varje år har kö till anmälningarna och fullsatta läktare...

Ska bli intressant att följa fortsättningen...
 
Sv: SM inställt

Håller delvis med dig... Jag är med i WRAS och RHA. WRAS för att jag "måste" (de flesta tävlingar är ju wras, om man har en korsning som jag) och RHA för att jag brinner för farten. :love:
Däremot tycker jag att medlemsavgiften inte är något problem; jag har för mig att RHA tar 150kr och min WRAS-klubb 300. Så det kan jag allt stå ut med..

Jag har precis börjat tävla, men hittills har jag åkt på det som min WRAS-klubb och RHA har arrangerat. Men ibland känns engagemanget lite väl dåligt hos klubbarna - men det är väl som någon annan sa... Någon får göra allting.
 
Sv: SM inställt

Jag tycker att det är märkligt att gå ut med " drastiska förändringar" och välja att inte berätta vad de förändringarna egentligen består av. Klarspråk vore mycket bättre!

Ja, det är mycket märkligt och det ger ju upphov till en massa spekulationer. Klarspråk är det enda rätta anser jag. Vem gynnas av spekulationer?
 
Sv: SM inställt

*kl*

Jag tycker att det är jäkligt dålig stil att ställa in!:mad: Här har Bökeberg i stort sett tjatat till sig arrangemanget eftersom de var de enda som kunde fixa en så stor grej:angel: och sen ställer man in mindre än en månad innan???

Dessutom då andra (STORA) tävlingar fått ställa in pga att de "stal" helgen.

Mycket av det negativa i fjol var just kostnaderna, och att det kördes en hel vecka. Nej, fram för kvaltävlingar igen (då kanske vi får tillbaka B-ryttarna:idea:) och lägg sen tävlingen på en helg, som förr!!!

Kanske borde även westernfolket bli mindre kräsna vad gäller väder och vind, jösses, stora hopptävlingar går ju utomhus på sommaren, varför måste westernhästar vara inomhus????
 
Sv: SM inställt

Jag tycker att det är märkligt att gå ut med " drastiska förändringar" och välja att inte berätta vad de förändringarna egentligen består av. Klarspråk vore mycket bättre!

Håller helt med dig!!
Funderar också på hur arrangören tänker när de samtidigt som de släpper denna "chock" (bara 5 dagar efter att proppen kom - nästan 2 månader försenad) dessutom uttrycker en förhoppning om " att få se ett SM i ny skepnad kanske senare i år".
Bara bäddat för mer spekulationer :mad:
 
Sv: SM inställt

Oj tråkigt att läsa...:(
Svårt att säga vad det beror på, men jag blir mest irriterad på att alla stora tävlingar läggs långt ner i landet, jag förstår att norrlännignarna eller vi som bor i mitten inte har råd eller lust att åka så långt.

Dock har våra Agria Cup tävlingar här i mittsverige gått riktigt bra med anmälningar. Den här helgen är det dags igen och vi har ca 280 anmälningar om jag förstod rätt. Dom blev tvungna att stoppa efteranmälningarna t.o.m
 
Sv: SM inställt

*kl*
Intressanta diskussion!
Någon skrev (kommer inte ihåg vem nu) om det där med själva känslan på tävlingen, den där varma välkomnande känslan av att vara just välkommen. Jag hade ett uppehåll i ridning och hästar under ett par år och kom sedan tillbaka till western när vi flyttade upp till Närke igen. Första tävlingen jag var på där hade inte alls den där sköna känslan som jag kom ihåg från förr! INGEN pratade med mig "nykomlingen", jag fick luska och prata själv om det skulle bli nåt. Tråkigt.
Näe, vi behöver nog komma tillbaka till den trevliga känslan av tävling igen...
 
Sv: SM inställt

Jag menade alltså alla dessa organisationer inom westernridningen. Westernridningen är inte stor i Sverige, samtidigt är den uppdelad på en mängd olika organisationer: rasföreningar, föreningar för olika grenar och Wrasklubbarna. Vad ska man vara med i? Vart ska man tävla? Samordning mellan de olika organisationerna saknas också, tävlingar och träningar och andra evenemang krockar. Många tävlar bara inom sin egen klubb/rasförening/organisation, det säger sig nästan självt att vissa evenemang blir utan deltagare. När underlaget saknas och evenemang måste ställas in blir många kanske till slut luttrade och undviker att anmäla sig, vilket i sin tur skapar ytterligare inställda evenemang. En ond cirkel startar.

Jo det har varit ett valdig röra av olika organisationer, för många rent utt sakt.
Man skulla önska lite mer klar text angåenda andleddning för inställning. Man har sina fundering igenom dom har pricis aveklet ett VM!!!! Ett SM skulla vara ett barn lek.
Jag tro problemet ligga lite djuper än penger.
 
Sv: SM inställt

Jag menade alltså alla dessa organisationer inom westernridningen. Westernridningen är inte stor i Sverige, samtidigt är den uppdelad på en mängd olika organisationer: rasföreningar, föreningar för olika grenar och Wrasklubbarna. Vad ska man vara med i? Vart ska man tävla? Samordning mellan de olika organisationerna saknas också, tävlingar och träningar och andra evenemang krockar. Många tävlar bara inom sin egen klubb/rasförening/organisation, det säger sig nästan självt att vissa evenemang blir utan deltagare. När underlaget saknas och evenemang måste ställas in blir många kanske till slut luttrade och undviker att anmäla sig, vilket i sin tur skapar ytterligare inställda evenemang. En ond cirkel startar.

Jag håller med till 100%!
 
Sv: SM inställt

Kan säga så här , hade man hållt allt kvar på Grevagården tror jag att alla hade fortsatt att tävla , efter flytten tappade dem må¨nga , fler tappade intresset för att behöva åka så långt , inkl vi då vår dotter precis hade kommit in på banorna och började få fina resultat i AQHA klasserna , vi tappade totalt lusten , ingen ny Quarter köptes in efter försäljningen av vårt sto då vi hörde att allt i stort sett var flyttat neråt t Bökeberg . Vi sa det nu ger vi western vila och ser vart dem landar på några år , lovar dem tappar ....sen kommer dem tebaks te Greva :laugh:
 
Sv: SM inställt

"Dom" (?) är redan tillbaka på Greva. SQHA Nationals ska hållas där och underlaget ska bytas mot reiningvänligt igen om jag förstått det rätt.

Problemet är att kor inte är välkomna på Greva och därför kommer det aldrig att fungera till ett gemensamt Western SM.

Själv älskar jag Greva. Men om man är intresserad av kogrenar så är Greva värdelöst.
 
Sv: SM inställt

Kanske skulle gå att köra just kogrenarna i samband med RHA:s Axevalla-tävling?:idea:
 
Sv: SM inställt

Ja, Greva är fantastiskt! Det är en bra anläggning och det fungerar bra med campingen också. Jättesynd att det inte går att ha kosseklasserna där, men man får väl dela upp tävlingarna helt enkelt som Texas säger!
Vi ska ner till Nationals iår igen, campa denna gången och min kompis ska tävla. Jag har inte råd, men kanske nästa år. Jag får spara så kanske jag har råd med en AQHA tävling.
 
Sv: SM inställt

*kl*

BTW finns det en riktigt bra anläggning utanför Sandviken också, vore ju skoj om norrlänningarna fick liiite närmare för en gångs skull!

60 gästboxar och två ridhus... Vet tyvärr inte hur underlaget är för reining men det finns det nog andra som har koll på!
 
Sv: SM inställt

Men då får man nog också räkna med att det inte kommer några mängder av tävlande från övriga Sverige. Finns det underlag nog för en större tävling där, dvs hur många norrlänningar skulle åka?
Om inte blir det ju samma fenomen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp