Bukefalos 28 år!

SM inställt

Sv: SM inställt

Men då får man nog också räkna med att det inte kommer några mängder av tävlande från övriga Sverige. Finns det underlag nog för en större tävling där, dvs hur många norrlänningar skulle åka?
Om inte blir det ju samma fenomen.

Sandviken är 20 mil från Stockholm (jämfört dryga 60 till Bökeberg) så det är ju inte "norrland" direkt. :)
 
Sv: SM inställt

Sandviken är 20 mil från Stockholm (jämfört dryga 60 till Bökeberg) så det är ju inte "norrland" direkt. :)

20 och 60 mil från vad?

Men undran var bara just det, en undran. Jag har inget emot tävlingar i Sandviken, har dom som anordnats dragit folk?
 
Sv: SM inställt

Tror det, dock har nog inget så stort arrangemang hållits där inom western, men de hade en paintshow för två år sen...

Är ju inte så mycket längre dit än till Bökeberg för ryttare från Västra Götaland, är väl skåningarna som får se till att röra på sig. Är då många härifrån som åker både till Greva och Böke, så....
 
Sv: SM inställt

20 och 60 mil från vad?

Men undran var bara just det, en undran. Jag har inget emot tävlingar i Sandviken, har dom som anordnats dragit folk?

Jag skrev att Sandviken ligger endast 20 mil ifrån Stockholm så det är inte nordligaste norrland vi talar om (tror knappt Sandviken räknas till norrland). Nu är väl westernsverige koncentrerat syd-sydväst. Jag jämförde bara sträckan Bökeberg - Stockholm som är 60 mil.
 
Sv: SM inställt

SRCHA beslutade idag att köra en repris på Majtävlingen den helgen SM skulle gått av stapeln! Tre dagar på Axevalla alltså, med de flesta grenar :bow:
 
Sv: SM inställt

Ting går heller ikke ret godt hernede i Danmark. Økonomien er klart en faktør i det. Folk har ikke råd til at køre længere afstand og også betale til at deltage. De nye regler om chip og pass har også taget hårdt på manges heste budget.

En anden problem er at nogle af de mennesker som er kommet ind i western har ikke det nødvendig forstand på udstyret og dens brug. De bruger en stangbid fordi de mener at det skal bruges på en western hest, uden at have forstand på hvordan biddet skal bruges.

Man hører tit reining talt om som "western dressur" og det påvirker hvordan det bliver redet og hvilken rytter bliver tiltrukket af det.

Folk kigger udefra og ser at vi bruger stangbid og spor og hobbles og bestemmer sig til at vi misbruger vores heste. De ligger ikke mærke til at stangbid bliver, af rytter som bruger det rigtig, udelukkende brugt med løse tøjler og at der ligges meget træning i hesten, inden den kommer i munden. Har man problemer med hesten, går man tilbage til bosal eller snaffel, ikke videre til en stærkere bid. Sporene bruges til at give let og præcis signal, ikke til at presse eller straffe hesten. Hobbles kræver langsomme tilvænning og træningsprocessen faktisk opbygger tillid og hjælper til at forbygge uheld.

Selv folk ind i sporten får forkert ideer om ting, som dem der stod imod rodeoen i København nogle år siden. Der var nogle dansk western rytter, som var rigtig stolt af at få rodeoen stoppet.

Jeg ser også en problematik i at hvem som helst kan opsætte sig som en western træner. Det kan være svært at finde ud af hvem man burde have tillid til. Vi har selv set "træner" på opvarmningsbane der brugt metoder som vi mener ikke passer til ind i det western verden. Men det ser man også til dressur og spring stævner.

Desværre har nogle folk valgt at sætte western sporten under kritik for at tiltrække opmærksomhed. Ja, det er meget mulig at nogle folk til en stor stævne har lavet nogle dårlig valg i deres træning. Det sker altid til stævne. Hvis de vil gå på angreb, burde det være på alle gren af ridning, ikke kun western. Og de burde også vise en mere balanceret billed, istedetfor kun at fokusere på det dårlig. Der var sikkert en del rytter til stævnen, som brugt andre metoder til at opvarme deres heste, men det får vi ikke set. Vi ser heller ikke hvad var foregået med rytteren og hesten inden de lavet deres dårlige valg, som kunne have påvirket deres beslutninger.

Det er rigtig trist for sporten, men vi må håbe at med tid vil der komme bedre viden og bedre forståelse. Måske vil den skarpere kritik få nogle folk til at tænke sig lidt mere om, og til at få sig en bedre viden.

På den anden side, har vi set western rytter der red ind på banen og så ud igen til kvægklasser. De nægtet at arbejde kvæget, fordi de kunne se at kalvene var for træt, og ikke kunne holde til det. Sådan skal det helst være. Men den side af western sporten får ikke opmærksomhed på nettet.

Vi bliver ved med at ride western, men vi er heller ikke de stor stævne mennesker. Vi foretrækker at arbejde med vores heste ud i naturen og at bruge dem til "arbejde," på de måder der er muligt, som hobby rytter i Danmark. Måske om nogle år vil ting vende igen og måske bliver sporten stærkere af, at folk bruger mere tid hjem på deres træning for tiden og tænker sig mere om, når de vil avle.
 
Sv: SM inställt

Jag bränner mig själv nu, men det där är något vi har diskuterat massor runt.
Anledningen till att vi inte åker på dom är nivån. När man ser vad som krävs
för att titulera sig SM-mästare inom WRAS, är det ingen "fjäder i hatten" s a s.

Jag vet, jag är jättedum nu, och borde inte skrivit det, men jag står ändock
fast vid det. Wras för oss/mig är enkom "bra träning för hästen"....

MVH Mustang som antagligen sköt sig själv i foten och aldrig får gehör igen..

Du sköt dig i foten.
Inte för att kommentera nivån på WRAS SM i sig, utan för att det aktuella SM inte är WRAS utan "Westernsverige" och är ett samarrangemang för samtliga westernorganisationer i Sverige.
Det handlar alltså inte om att bli SM-mästare inom WRAS.
:angel:
 
Sv: SM inställt

KL

Jag fick idag ett svar från SWS på min fråga om vad de drastiska förändringar som stoppade SM bestod av.

"Javisst är det, men tyvärr går vi inte ut med mer exakt info än så här då vi inte vill riskera missuppfattningar och annat som kan uppstå.
Vi ber om ursäkt och är ledsna för det som hänt och hoppas på att kunna omgruppera och komma tillbaka under 2012 bättre än någonsin
."

Så vad som egentligen har hänt vet vi fortfarande inte. Märkligt förhållningssätt...
 
Sv: SM inställt

Missuppfattiningar är precis vad de kommer att få när folk börjar spekulera i vad som egentligen hän...nej raka rör och den verkliga orsaken är det enda som gäller anser jag.
 
Sv: SM inställt

HÅLLER MED!!!:bow::bow::bow:

Och vadå tillbaka 2012??? Det är väl inte bestämt var SM går då??

Snacka om att styra och ställa.... Nog måste det väl finnas fler arrangörer som klarar av att ro iland ett SM???
 
Sv: SM inställt

"Javisst är det, men tyvärr går vi inte ut med mer exakt info än så här då vi inte vill riskera missuppfattningar och annat som kan uppstå.
Vi ber om ursäkt och är ledsna för det som hänt och hoppas på att kunna omgruppera och komma tillbaka under 2012 bättre än någonsin
."
Om någon hade frågat mig hur man skall göra för att så effektivt som möjligt reducera förtroendet för en tävlingsarrangör, både från tävlande och publik, då hade jag svarat - gör precis så...
 
Sv: SM inställt

Precis!
Jag undrar ju vilken miss de har gjort så att de inte kan genomföra SM:et. Med det förhållningssättet kan det ju bara bero på att de själva har missat något och inte står för det utan skyller på "drastiska omständigheter".... Skitdåligt. Jag kommer nog inte att sponsra den arrangören något mer. Så himla oförskämt mot alla som tänkt sig att åka dit vare sig det är som publik, tävlande eller annat...
 
Sv: SM inställt

Tror det, dock har nog inget så stort arrangemang hållits där inom western, men de hade en paintshow för två år sen...

Är ju inte så mycket längre dit än till Bökeberg för ryttare från Västra Götaland, är väl skåningarna som får se till att röra på sig. Är då många härifrån som åker både till Greva och Böke, så....

Sundsvall hade en Double Show 2006 och vad jag minns så slog det väl ut med rätt bra deltagande från större delen av landet.
 
Sv: SM inställt

Tack för tipset! Den tävlingen ska jag hoppa på :bump:
 
Sv: SM inställt

Efter att ha funderat några dagar på saken och samtidigt väntat och sett om de skulle gå ut med vad som hänt - vilket de tydligen inte gjort, så kommer här den troliga sanningen:
Efter lite letande på företagssidor på nätet, så är det så att anläggningen har kommit på obestånd. Anledningen till att jag väljer att tala om vad jag vet, är den att det irriterar mig omåttligt att de - med hur de ser ut i papprena, har vetat om att de inte skulle kunna arrangera SM ett tag. Varför har de då inte meddelat detta kan man undra? Min stilla gissningen är att de kommer att försöka ombilda bolaget för att sedan bedriva samma verksamhet i framtiden, och iom det vill de inte lämna över tävlingar till en konkurrerande anläggning. Detta är som sagt en gissning från min sida.

Fråga nr två är om arrangörerna har vetat om det? Svårare att säga, men troligen inte vad det verkar just nu, men säker kan man ju aldrig vara.

Sedan kan man ju tro att nu när Axevalla har kommit i gång och det har arrangerats bra tävlingar där, kan det kännas att några mängder med westerntävlingar kommer nog inte överleva i Skåne någon längre tid i framtiden. Vad jag fått höra är att ingen längre vill kava ner till Skåne i tid o otid för att få tävla på en bra bana, vilket de har fått göra i några år nu.
 
Sv: SM inställt

Kostnadstjänst för företag.

Dock kan man nog se på Alla Företag, att de har gått med otaliga miljoner i förlust de senaste åren - om du vet vad du ska söka på.
Vad jag har hört var det fara och färde redan 2009, men då lyckades de reda ut det. Efter att ha sett hur siffrorna ser ut, så är jag beredd och tro att detta är sant.

Årsbokslut är btw offentliga handlingar.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp