Bukefalos 28 år!

SM inställt

wrangler

Trådstartare
Läser på facebook:


För omedelbar publicering.

SM 2011 på Bökeberg inställt!

Arrangörerna av 2011 års SM, SWS och Bökeberg har blivit tvugna att ställa in årets upplaga av tävlingen.

Då förutsättningarna har ändrats drastiskt (i måndags) har man diskuterat tävlingens existens, vänt och vridit på möjlighterna att genomföra denna trots radikalt ändrade förutsättningar. Men tyvärr är det inte görbart. Den ekonomiska förlusten skulle anta stora belopp och det är inte möjligt för någon arrangör att ta den förlusten.

Man har kunnat konstatera att Western Ridningen de senaste åren inte är i en positiv förändrings tid och så också vi arrangörer. Antalet tävlande har minskat drastiskt i hela landet. (Förändringen har än så länge inte varit av godo.) Men förhoppningsvis drar vi lärdom av detta och gör något bra utav det i fortsättningen.

Bökeberg och SWS ber givetvis alla ryttare, föreningar och western entusiaster, utställare, och sponsorer om ursäkt för att vi inte lyckats genomföra det vi åttagit oss och det vi har fått förtroende att göra. Vi hoppas givetvis på er förståelse och så småningom när den värsta chocken lagt sig, hoppas vi att få se ett SM i ny skepnad kanske senare i år eller i alla fall nästa år.

/SWS och Bökeberg
 
Sv: SM inställt

Jag tror att westernridningen i stort inte gynnas av att de finns så många olika organisationer.
 
Sv: SM inställt

Vad konstigt attt inte står något om det på ws hemsida, där ligger proppen och allt ute fortfarande...
 
Sv: SM inställt

Jag tror att westernridningen i stort inte gynnas av att de finns så många olika organisationer.

Eller ska man säjer Bleeding Heart Do Gooders with their cam corders och internet som bundsförband.

Jag påpekad just detta och fick i den andra tråd "SHIT" (dock tänkt jag främst på VM,)
Villket gren ska dom zero in nu? ko klasser?
Jag är rädd att Western Sweden ligga på fallrep.
Kan förklara värför vissa tränners har flyttet utom lans.
 
Sv: SM inställt

Nu är det ute på hemsidan.

Jag undrar vad det är för drastiska förändringar som skett i måndags.
Senast igår fick jag en förfrågan om att ha med hingstreklam på SM.
 
Sv: SM inställt

Klarar inte westernridningen filmkameror och internet så är det nog så att den ska dö.

Personligen fortsätter jag. Visar vi inte att den ridning som visades på filmerna du hänvisar till INTE är ok...ja då har vi fällt oss själva. Om vi däremot öppet rensar i avarterna kommer vi att ses med andra ögon.:cool:

TS:Oerhört tråkigt att SM blev inställt nu. Hoppas verkligen att det rättar till sig och att det går att köra på nästa år.
 
Sv: SM inställt

Ok, men om vi ska hålla oss till fakta ang detta SM. Har det något med kameror att göra? Ang förutsättningarna som drastiskt har förändrats?

Jag tror verkligen inte att det skulle vara något problem för en svensk tävlingsarrangör att sätta upp kameror om det krävdes.... ?
 
Sv: SM inställt

Jag vet inte hur ni har det, men jag kommer inte ut på tävlingar pga av ekonomin. Jag tycker det blir dyrare och dyrare att tävla, sen är bränslet så hemskt dyrt också. Alla medlemsavgifter, särsklilt om man är medlem i både AQHA (eller annan rasorg.) samt WRAS. Jag kommer inte ha råd att tävla AQHA alls har jag kommit fram till. Vill gärna, men det går inte ihop. Vet att många av mina "western" bekanta känner likadant.
 
Sv: SM inställt

Ja, allt har ökat i pris, iallafall sen jag började med western. Jag har inte råd med ett meeting på greva t.ex. bara 1100:- där och sen camping, mat och alla avgifter för själva tävlandet. Jättetrist... hobbytävlande verkar inte vara tillåtet längre.
 
Sv: SM inställt

En tanke slog mig...Falsterbo fick ju en rejäl räkning från polisen om jag inte missminner mig. Är det nåt sånt som dykt upp?
 
Sv: SM inställt

Tyvärr verkar det ju vara tunnt med startande på de mindre WRAS tävlingarna också, om folk åkte på dom så hade det nog sett annorlunda ut. Dom kostar väl inte så mycket och är ofta lokala endagars. Men tycker jag ändå ser att dom ställs in till höger och vänster pga för få anmälningar?
 
Sv: SM inställt

Det stora problemet generellt är väl att det är svårt för tävlande (uppifrån samt mellansverige)
att komma till tävlingar. För oss mindre så känns det som att
allt hamnar på Bökeberg, där det i slutänden kommer bli klubben för inbördes
beundran.

Det kommer bli samma namn som tävlar, dom som bor i krokarna samt dom som
faktiskt HAR råd att åka 60 mil pluss (för norr det dubbla) för tävling. Ergo:
Samma tävlanden.

Jag har däremot ingen förklaring till varför dom små tävlingarna inte får tävlande.

Vi har ju ett berg med westernekipage, och en stor del av dessa är ju /vill bli
tävlingsekipage.
Kanke är pengar som styr där också?
Jag menar "färskingarna" tycker det är dyyyyyrt med helt normal utrustning,
och dom kanske inte riktigt förstod innan att det faktiskt är väldigt dyrt att
tävla också.

Alt att buskryttarehemmapågården inte tror att dom duger ute på tävlings-
banorna?

Jag som inte har varit ute på flera år, är det fortfarande lika varmt, alla är
välkomna, vi hjälper varann på tävlingarna, eller är det numer som att gå
på en "vanlig" engelsk tävling där konkurrensen känns av i samma stund
som man lastar av hästen?
 
Sv: SM inställt

Sen vet jag också att det är samma problem som i många andra förbund,
utanför hästeriet.

Alla skriker i skyn om brist hit och en det andra hit, men ingen vill göra något.
Och då står eldsjälarna med allt jobb, år ut och år in, och dom orkar ju inte
heller i all evighet...
 
Sv: SM inställt

Tyvärr verkar det ju vara tunnt med startande på de mindre WRAS tävlingarna också, om folk åkte på dom så hade det nog sett annorlunda ut. Dom kostar väl inte så mycket och är ofta lokala endagars. Men tycker jag ändå ser att dom ställs in till höger och vänster pga för få anmälningar?

Jag bränner mig själv nu, men det där är något vi har diskuterat massor runt.
Anledningen till att vi inte åker på dom är nivån. När man ser vad som krävs
för att titulera sig SM-mästare inom WRAS, är det ingen "fjäder i hatten" s a s.

Jag vet, jag är jättedum nu, och borde inte skrivit det, men jag står ändock
fast vid det. Wras för oss/mig är enkom "bra träning för hästen"....

MVH Mustang som antagligen sköt sig själv i foten och aldrig får gehör igen..
 
Sv: SM inställt

Klarar inte westernridningen filmkameror och internet så är det nog så att den ska dö.

Personligen fortsätter jag. Visar vi inte att den ridning som visades på filmerna du hänvisar till INTE är ok...ja då har vi fällt oss själva. Om vi däremot öppet rensar i avarterna kommer vi att ses med andra ögon.:cool:

TS:Oerhört tråkigt att SM blev inställt nu. Hoppas verkligen att det rättar till sig och att det går att köra på nästa år.

Svårt att tolka det juridiska språket, men en sak som var klart var "Det Ekonomiska Förlust", nåt som jag påpeket tidigar!
Bökaberg fick en näs bräna och tänka inte att ställa upp på en till.

Rensa upp allt du öka i Reining (jag själv är inte så försjust i det), och när du är fardig med western kan du och dina kompiser börja med Fält och Hopp Tävlingar.

The Rightous Shall Prevail :bow:
och sen säjer "tråkig SM är inställt"
RIGHT :grin:
 
Sv: SM inställt

Kan det möjligtvis vara så att de nya uppstallningsreglerna ställt till till det ekonomiskt för dem...?
 
Sv: SM inställt

*kl*

Här hos oss är det flest träningstävlingar i sommar och den enda "riktiga" tävling ( upp till C nivå) min klubb skulle ha blev inställd pga för få deltagare.
Helt klart är ekonomin den största anledningen till att jag inte kommer/kan tävla mer i sommar, men även att det finns för få inom rimliga avstånd. Det hör ju iom ihop, avstånd och kostnader för jag har inte råd att åka 30 mil enkel väg allt för ofta. Kan absolut tänka mig att det är fler än jag som tänker likadant och att då ha råd att åka ända ner till bökeberg + alla kostnader för själva tävlingen där är nog få förunnat tyvärr
 
Sv: SM inställt

Jag säger ifrån oavsett vilken gren det handlar om när ojusta metoder används och JA, jag tycker att det är tråkigt att SM är inställt både för arrangörerna som lagt ner ett stort jobb men också för de deltagare som sett fram emot tävlingen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp