Små konstiga 'sår'?

Alexandra_W

Trådstartare
Vision brukar varje vinter få små 'krustor' på ett ställe på bakdelen. Ett avgränsat ställe och 3-5 krustor. Dyker alltid upp på samma ställe och bara om han är oklippt där.

Det känns som små varkrustor, och man kan dra bort dem, pälsen följer oftast inte med. De försvinner och komme rlite som de tycker, och min enda teori har varit att det blir för tätt under täcket och är någon form av värmeeksem. Huden brukar vara oskadad.

Dock har han fått dem även i år. Han är oklippt, har regntäcke ute och utan täcke inne. Men de där krustorna är där.

och igår upptäckte jag nya, på ett nytt ställe. Precis där täckeskanten i halsringningen går emot, i höjd med skulderbladet ungefär. Samma krutighet (som varkrustor) och pälsen följer inte med (men blir ihopklibbad av sekretet). Dock så är det som en halv tioåring, runda fläckar där huden är räd, ren och vätskar. Kollade då bakdelskrustorna och huden såg likadan ut där.

Det är små avgränsade fläckar som är klotrunda och som om du krymper en tioöring med 50%.

Och jag fattar inte vad det är. Ringorm är det inte, då skulle både jag och Kele fått det för länge sen. Men fukteksem känns ju inte lika troligt längre. Det är heller inte regnskållor. Så vad ÄR det? Några teorier?

Ska klippa rent (snyggt värre..) på båda ställena nu i em, och sen be vet slänga ett öga på det när han ändå kommer på söndag. Men lite nyfiken om någon upplevt samma sak?

jag trodde som sagt det hade med fuktighet/att det blev för tätt eller ngt att göra förr, men eftersom det kom i år med, och nu på ett extra ställe, så är jag inte så säker. Dock brukar han ju annars alltid vara klippt på bogen (första året på länge oklippt) så det kan ju förklara varför jag ser dem där nu med.

Sv: Små konstiga 'sår'?

förmodligen regnskållor....iallafall...jag fick det på min ena treåring i år...han har aldrig burit ett täcke i hela sitt liv...en del hästar får dom ändå.....

jag fick bort dom med "minnesvatten" :D :angel:

endel hästar får dom återkommande varje år som dom får vinterpäls..på dom jag har haft så spelar det ingen rill VAD man gör för att förhindra...täcke eller inte, duschas eller inte, rakade eller inte....

Regnskållor

min 1,5åring har det . Men inte så mycke tyckte vet. Skulle tvätta med clorhexodin och bada honom 1 gång i veckan Hexocil schampo.
Han har blivit något bättre. man kan säga åt vet att skriva ut medecin om det blir mycke

martha skrev:
förmodligen regnskållor....iallafall...jag fick det på min ena treåring i år...han har aldrig burit ett täcke i hela sitt liv...en del hästar får dom ändå.....

jag fick bort dom med "minnesvatten" :D :angel:

endel hästar får dom återkommande varje år som dom får vinterpäls..på dom jag har haft så spelar det ingen rill VAD man gör för att förhindra...täcke eller inte, duschas eller inte, rakade eller inte....

Fast det ser öbht inte alls ut som regnskållor (och jag har sett ett antal varianter). Och de brukar ju inte komma på EN punkt så utan på lite större mråde, även om det kan vara väl avgränsat.

Ang 'minnesvattnet' så läker regnskållor ju ut av sig själv över tid, så jag vet inte om jag tror mer på minnesvatten för just det :angel:

:D jodå...dom kan komma på EN punkt....men har sen en förmåga att breda ut sig mera...
visst brukar dom läka ut av sig själva...till våren ungefär :D :angel:

jag har testat...en utan "minnen" och en med "minnen"...den MED minnen har blivit av med sina...den andra är oförändrad.....

Fast de här breder ju liksom inte ut sig (ja förutom att vi nu efter halva vintern fått ett nytt ställe då) utan är 3-4 skorpor punkt slut.

När jag haft regnskållor på mina har det läkt ut på under en månad utan behandling i alla fall utom ett där det krävdes en redig antibiotikakur. Fast jag har ändå varit rätt förskonad faktiskt, tack och lov.

Nåväl, får väl höra vad vet har att säga.Normalt hade jag inte blandat in vet utan klippt rent, hållit rent och torkat ut, men när han ändå ska komma så.

Min valack har de 2 senaste vintrarna fått som "skorpor" på 2 - 3 spridda ställen. Ingen än i år.

2 st på högerlårmuskel 1 på vänster lår mot bakknät till. Först har det vart en liten knöl som sen blir till en skorpa, som inte försvunnit förrän till våren. Dem är inte större än en 50 öring.

Har aldrig gjort nått åt det, och han har inte varit besvärad heller.

mimus skrev:
Min valack har de 2 senaste vintrarna fått som "skorpor" på 2 - 3 spridda ställen. Ingen än i år.

2 st på högerlårmuskel 1 på vänster lår mot bakknät till. Först har det vart en liten knöl som sen blir till en skorpa, som inte försvunnit förrän till våren. Dem är inte större än en 50 öring.

Har aldrig gjort nått åt det, och han har inte varit besvärad heller.

Min verkar heller inte besvärad. Gör ont om man petar på dem (herrn är smärtkänslig in absurdum, men vinklar bak örat och rycker till lite om jag petar på dem, så mao gör det eg svinont). Och förr har jag inte bekymrat mig heller, men det ser riktigt otäckt irriterat ut under nu, och när det kom på ett nytt ställe så.

Men är man inte där och petar verkar han inte bry sig ett skvatt heller (och soms agt tidigare år när det varit på ett ställe på baken har jag inte brytt mig om det alls heller)

Rotterö skrev:
Vad är ???

minnesvattnet

Homeopatimedel. Martha och jag var (bland många andra) involverad i en diskussion på senior, så den var en glirning åt det hållet som hon gjorde (och jag tillbaka ;)). Homeopatiska medel går ju ut på att vatten har ett minne.. minnesvatten ;)

trevligt att du bara har ett par st. mitt sto har ungefär en miljon. 500 000 på varje sida kroppen överallt. just precis under halsen är hon föskonad, men annars är krustorna överallt....
Vi har haft henne 3 veckor idag och borstat som idioter, men än så länge har vi bara lyckats få ren halva ena sidan. ikväll började vi med korset..... Är innne på andra piggborsten... lagom kul!

Vår tvättades med lactacyd och smörjdes sen in med helosan och han är nästan helt av med dem efter första omgången

Liknande trådar

Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så... 2
Svar
35
· Visningar
4 324
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka