Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

det har fick mig att tanka....

alltsa

Vara pojkar (quarters och en solid paint eller tva) ryktas endast och enbart nar de ska ridas. Losdriftshastar som gar mer eller mindre vilda, det kan ga manader mellan hanteringstillfallena (vintertid..) da far sitt ho och de kollas pa dagligen sa vi ser att det inte ar nagot som spokar och att alla ar okey.

De ar alla glansiga. Badas.... eh.. ja... ehum. Det tror jag inte har skett i nagon av deras livstider (Mojligen Jesters nan gang for manga ar sen)

Tror det handlar mkt om palskvaliteen. Det finns shettisar som far som A skriver, gratt fettigt uckel TROTTS rykt varje dag. Men sa kan de shettisarna ocksa oftast sta och ha sno over ryggen som inte smalter for att palsen isolerar sa pass bra... emedan andra shettisar som inte far det dar "Extra feta ucklet" inte behaller snon pa ryggen - de verkar ocksa kunna bli blotare djupare ner i palsen an de andra.

Jag har spolat av en Kategori 1 shettis i vinterpals. Vattnet kom inte ens ner till huden... hen sag snorblot ut, men korde man ner fingrarna var hen snustorr en bit in.

Om det ar genetiskt att vissa shettisars palsar blir sa, eller om det ar foder (tvivlar jag pa da jag mott olika palsar i samma stall pa samma foder) eller nagot annat har jag inte en susning om...
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Början till krustor och "mjäll" är inte osannolikt helt vanliga regnskållor i olika stadier??

Den lindrigaste formen av regnskållor är ju just mjälliga partier. Värsta skedet blir tjocka kakor av skorv som ligger på huden. Eftersom jag inte sett eller pillat själv så bara gissar jag... Men men, inne i en tät shettispäls borde det ju bli både varmt och lite fuktigt och då kan det starta upp med skållor. Hade du väntat längre kanske det varit fullt utvecklat?

Smuts är det väldigt osannlikt att det kunnat leta sig ända in dit....

Gisssar
Tanten
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Det letar sig inte ner, den finns där när pälsen växer och jag har haft några sådana hästar under mina skär genom åren.;)

Sen så är jag själv ingen fan av att vaska hästen, men det händer och då inte under höst och vinter eftersom det handlar om ca en veckas torktid.:crazy:

I övrigt har jag haft hästar som kommit hem från te x unghästflockar, och helt klart är att under den fodringsvård de har hamnat i så har pälsen blivit avsevärt bättre i kvalitet. En tjock päls behöver kanske inte tvättas så ofta, men däremot kräver hästars med extremt tjock päls ofta en viss eftertänksamhet när det gäller foderstaten.

Jag minns vår unghäst som hämtades hem som 4 åring, han hade en väldigt blank päls, MEN kvalitet ungefär som svinborst. Idag har han en väldigt blank päls, med en viss skillnad då den nu är mjuk och mera motståndskraftig.

Kvaliteten skiljare sig absolut, men man kan även påverka den i viss mån.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

hmm när min fick regnskållor var det krustor i det tidiga stadiet, han fick det på sensommarn dock då han gick på bete vid vatten.. och de var utspridda över ryggen:) blev aldrig tjockt eg, mer än när jag plockade bort skållorna och tvättade med lactacyd, detta låter inte riktigt som det, nån av mina har haft nåt liknande när jag klippt dem, men dock har de inte haft supertjock päls..
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

det har fick mig att tanka....

Men sa kan de shettisarna ocksa oftast sta och ha sno over ryggen som inte smalter for att palsen isolerar sa pass bra

--

Jag har spolat av en Kategori 1 shettis i vinterpals. Vattnet kom inte ens ner till huden... hen sag snorblot ut, men korde man ner fingrarna var hen snustorr en bit in.

Precis. Vintertid så har han ispansar på ryggen, som inte tinar. Det är så välisolerat av pälsen att han släpper inte ut någon värme.

Och vatten, det är som att spola det på en gås, det rinner på utsidan, men når aldrig ner i botten.

Sen kan nog smuts leta sig ner ändå, 'dammkorn' kan ju slinka mellan det mesta. Dock så iaf förra året så även om han såg ut som något katten släpat hem, dvs blöt och skitig (och var han torr dammade han om man klappade, även efter rykt) - så innerst inne var han ren och kritvit. T ex när jag klippte, fram kom en gnistrande ren ponny, men pälsen som klipptes av och den som var kvar på oklippta delar var fasligt skitig.

Förutom när han svettas har jag aldrig i vinterpäls känt att han varit fuktig in mot huden, eller ens från 'halvvägs in' i pälsen.

Men, får hålla koll på de där grå fläckarna, är de smuts borde de gå bort av sig själv snart, och annars får jag prova med lite sprayshampoo. Men verkar ju inte som det är 'typiskt' för ohyra iaf även om det KAN vara någon form av hudbesvär.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

som tidigare sagt.. jag hade inte oroat mig namnvart - men absolut att man ska halla koll!! :)

Deras pals ar otroligt imponerande ibland...

/Bew.. som alskar shettisar...
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Är skären slöa och oslipade tuggar det som attan.
Klipper aldrig utan att ha nyslipat.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

men hur är det nu när han fått bort lite päls där, verkar han tycka det är skönt?? kliar han sig mindre??
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Svarar flera. Skären nyslipade. Han var ju inte så kliig innan, men inte sett någon skillnad. Skönt att bli av med pälsen tycker han alltid att det är, somnade under klippningen :-)
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Vår hade björnpäls när vi hämtade honom i november för några år sedan. Dessvärre hade han också blodsugande inneboende, så vi var tvingade att klippa honom mitt i snövintern. Jätteäcklig i pälsen, så tät att djuren frodades därinne, och dessvärre också riktig rälig svamp som inte gick att få bukt med förrän framåt vårkanten.

Tyvärr var vi tvingade att bada honom också, vilket ledde till en storfrysande shettis som stod och skakade trots täcken. Ingen dröm, men vad gör man när häststackarn är i då dåligt skick?

Numera har han inga pälsproblem, han får ha sin tjocka päls och vi håller koll så det inte kommer oönskade gäster. Men det är faktiskt svårt, när pälsen är så tjock och vi inte har dem ute 24/7. Det är ju oundvikligt att det blir varmare i stallet, även om det är kallstall.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

om stallet är en gammal loge, hur kan det bli varmare där?? Förutom att man är skyddad från den värsta blåsten?
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

det blir ju lite luftigare iom att han är klippt på en del nu så det är bara atg fortsätta borsta, du får köpa såna islandshästborstar som finns på hööks
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

För det första pratade jag - som du säkert kan se - om hur VÅR shettis har det.

För det andra så blir det ju varmare för hästen i o m att den är skyddad från blåsten.
 
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

Nej, man kommer ju inte igenom pälsen ens med piggborste, så det går ju inte rykta rent ordentligt.

Min häst har också enormt mycket päls. Det enda som biter på den är en hundkarda! Den har tunna stålpiggar som letar sig in under den tjockaste päls :) Använde den på min bearded collie förr när han var fullpälsad.
 
Senast ändrad:
Sv: Bara lortig, eller någon form av ohyra/liknande?

*KL*

Det var nog som många trodde bara att han var skitig. För det grå är borta, och han är inte minsta kliig/något. Så klippningen gjorde susen =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 217
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 905
Senast: ptr
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 384
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp