Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare VLMF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 1 778
Det som är rekommendationerna baseras på att vi tillgodoser oss ca 15% av järnet vi får i oss.
Vissa andra länder har höjt rekommendationerna på järnintaget för att anpassas till en kost med mer vegetabilier.
Så 7 mg/järn per dag som Livsmedelsverket rekommenderar för barn 1-6 år är beräknat på att bara 15% av det tas upp av kroppen? Så "behovet" är egentligen drygt 1 mg? Det hade jag inte fattat😝

Han äter rent kött men inte i sådana mängder som enligt tallriksmodellen. Köttbullar på köttfärs kan han äta ett större gäng, men en köttbit mycket mindre mängd. Handlar nog om konsistensen lite. Vi hade hans jämnåriga kusin på besök i helgen och kusinen åt 2-3 ggr så mycket vid varje måltid, de är förvisso helt olika byggda men han är ju inte 2-3 ggr så tung och stor. (Utom när vi åt våfflor till lunch, då slog min son till med rekord ;) ). Men du har rätt i att det är lätt att bli mätt på annat som fyller ut mer, därav att grönsakerna ofta får vänta till slutet av måltiden.
Skinka på macka äter han i perioder, just nu äter han enbart smör på mackor🙄

Inser att han låter ganska kräsen men det är egentligen inte vår uppfattning, han äter massor av olika saker så det är ingen ensidig kost. Bara ganska små portioner och han väljer ofta bort kött/protein till fördel för annat som serveras.

Det låter som om det "tyvärr" är mängden det hänger på för er son, tycker inte att han låter onormalt kräsen - däremot som om han gillar mindre näringstäta livsmedel som grönsaker. Äter han köttbullar, så ge honom massor med köttbullar dock! ;) Talar vi om hemmagjorda köttbullar så kan man ju styra mängden kött i dem så att man inte "fyller ut" med så mycket övriga ingredienser! Och så kanske även järnrika grönsaker som tillbehör - spenat, broccoli, grönkål osv... Järnupptaget från växter ökar om man samtidigt äter kött (och c-vitamin).

Så 7 mg/järn per dag som Livsmedelsverket rekommenderar för barn 1-6 år är beräknat på att bara 15% av det tas upp av kroppen? Så "behovet" är egentligen drygt 1 mg? Det hade jag inte fattat😝
Ja, stämmer. Det svåra är att veta hur mycket vi tar upp då det varierar beroende på vilket järn och annat vi äter som påverka upptaget.

Det låter som om det "tyvärr" är mängden det hänger på för er son, tycker inte att han låter onormalt kräsen - däremot som om han gillar mindre näringstäta livsmedel som grönsaker. Äter han köttbullar, så ge honom massor med köttbullar dock! ;) Talar vi om hemmagjorda köttbullar så kan man ju styra mängden kött i dem så att man inte "fyller ut" med så mycket övriga ingredienser! Och så kanske även järnrika grönsaker som tillbehör - spenat, broccoli, grönkål osv...
Ja absolut, vi kör inga begränsningar typ max 7 köttbullar utan äter han det får han ta så många han vill :D
Vi blandar oftast både egna köttbullar och vegetariska köpebullar (min man äter helt vegetariskt), sonen gillar båda men vi ska nog styra över hans portioner till mer kött. Tack för input!

Ja absolut, vi kör inga begränsningar typ max 7 köttbullar utan äter han det får han ta så många han vill :D
Vi blandar oftast både egna köttbullar och vegetariska köpebullar (min man äter helt vegetariskt), sonen gillar båda men vi ska nog styra över hans portioner till mer kött. Tack för input!
Annan intresat forskning där vegokött tas upp. https://www.forskning.se/2022/12/08/vegokott-ger-ofta-mindre-naring-an-manga-tror/
"Det räcker alltså inte att bara titta på innehållsdeklarationen för att få en uppfattning om vilken näring maten kan ge, enligt forskarna.

"− Vissa av produkterna som vi har undersökt är berikade med järn, men det hämmas ändå av fytat. Att enbart deklarera de näringsämnen som kan tas upp av kroppen tror vi skulle kunna skapa incitament för industrin att förbättra sina produkter, säger Ann-Sofie Sandberg, professor i livsmedelsvetenskap vid Chalmers."

Vill han kanske har köttbullar på smörgåsen till frukost?

Annan intresat forskning där vegokött tas upp. https://www.forskning.se/2022/12/08/vegokott-ger-ofta-mindre-naring-an-manga-tror/
"Det räcker alltså inte att bara titta på innehållsdeklarationen för att få en uppfattning om vilken näring maten kan ge, enligt forskarna.

"− Vissa av produkterna som vi har undersökt är berikade med järn, men det hämmas ändå av fytat. Att enbart deklarera de näringsämnen som kan tas upp av kroppen tror vi skulle kunna skapa incitament för industrin att förbättra sina produkter, säger Ann-Sofie Sandberg, professor i livsmedelsvetenskap vid Chalmers."
Intressant! Samtidigt menar Livsmedelsverket i en fråga-och-svar om just järn att man inte ska behöva räkna på näringsämnen om barnet äter en allsidig kost. Sonen är ju inte vegetarian.

Intressant! Samtidigt menar Livsmedelsverket i en fråga-och-svar om just järn att man inte ska behöva räkna på näringsämnen om barnet äter en allsidig kost. Sonen är ju inte vegetarian.
Livsmedelsverket tycker även fullkorn är en bra källa till järn.

Nä, räkna behövs inte, men lite kunskap om vad som hindrar/underlättar upptag är bra att ha koll på om man själv eller sina barn har lågt på järn.
Livsmedelsverket handlar inte bara om mat och hälsa utan lägger även i andra värderingar.
Som med kött (inte charkuterier) ska minskas pga risk för cancer men läser du där Livsmedelsverket tagit infon ifrån så säger den låg korrelation mellan kött och cancerrisk om du äter 200g kött om dagen.

Gjutjärnsgrytan använder vi ofta :) Dock är grytor/såser inte sonens favorit men vi tragglar på.
Borde vara samma med stekpanna i gjutjärn, det har vi också.

När man pratar om tillskott och milligram järn i olika maträtterär det dock lätt att glömma att järnupptaget i kroppen bara är runt 15-25%. Så för att få i sig det där milligrammet järn behöver man i bästa fall äta fyra gånger så mycket. Och det är VÄLDIGT mycket för en fyraåring som är liten i maten. Gör mig lite överväldigad 😮‍💨

Upptaget i tunntarmen, av kroppens egna celler, är bara 15-20%. Men grovtarmen kan ta upp mer efter att bakterierna jobbat på det!

Livsmedelsverket tycker även fullkorn är en bra källa till järn.

Nä, räkna behövs inte, men lite kunskap om vad som hindrar/underlättar upptag är bra att ha koll på om man själv eller sina barn har lågt på järn.
Livsmedelsverket handlar inte bara om mat och hälsa utan lägger även i andra värderingar.
Som med kött (inte charkuterier) ska minskas pga risk för cancer men läser du där Livsmedelsverket tagit infon ifrån så säger den låg korrelation mellan kött och cancerrisk om du äter 200g kött om dagen.
Lägger till.
Jag har alltid litat på råden från livsmedelsverket fram till förra året, nu mer inte lika mycket utan vill kolla källan.

Denna tabellen fick mig att själv börja läsa mer om järnupptaget speciellt med tanke på att detta kom FAO & WHO med 2004 och Livsmedelsverket nämner fytater på sin sida 20 år senare och hur det påverkar järnupptaget.

Screenshot_20250521_134608_Samsung Notes.webp

Lägger till.
Jag har alltid litat på råden från livsmedelsverket fram till förra året, nu mer inte lika mycket utan vill kolla källan.

Denna tabellen fick mig att själv börja läsa mer om järnupptaget speciellt med tanke på att detta kom FAO & WHO med 2004 och Livsmedelsverket nämner fytater på sin sida 20 år senare och hur det påverkar järnupptaget.

Visa bifogad fil 167902

Fast de nämner i rapporter från både 2011 och 2015 att hemjärn är bäst, att järn från vegetabilier tas upp i lägre omfattning och att fullkorn och fytinsyror hämmar upptaget av järn. Det finns säkert i tidigare rapporter med, men jag har mest kollat den senaste rönen och rekommendationerna nu.

Efter att ha varit gravid två gånger vet jag absolut att de lägger in andra värderingar i kostråd också, och det är väl i linje med deras uppdrag sett till folkhälsan på gruppnivå. Att individer gör andra val osv är väl helt normalt och något de räknar med. De ger ju råd, inte regler.

Fast de nämner i rapporter från både 2011 och 2015 att hemjärn är bäst, att järn från vegetabilier tas upp i lägre omfattning och att fullkorn och fytinsyror hämmar upptaget av järn. Det finns säkert i tidigare rapporter med, men jag har mest kollat den senaste rönen och rekommendationerna nu.

Efter att ha varit gravid två gånger vet jag absolut att de lägger in andra värderingar i kostråd också, och det är väl i linje med deras uppdrag sett till folkhälsan på gruppnivå. Att individer gör andra val osv är väl helt normalt och något de räknar med. De ger ju råd, inte regler.
Skulle inte kalla det enskilda behov eller val när alla testad skolmat innehöll för lite järn för tjejer, skolmaten bygger ju på vad Livsmedelsverket har för rekommendationer.
Det är ett problem på gruppnivå.

Skulle inte kalla det enskilda behov eller val när alla testad skolmat innehöll för lite järn för tjejer, skolmaten bygger ju på vad Livsmedelsverket har för rekommendationer.
Det är ett problem på gruppnivå.
Livsmedelsverket rekommenderar sedan länge att skollunchen innehåller minst 30% av dagsbehovet av järn för tjejer. Sedan är det ju upp till varje skola och kommun att följa det. (Jag gissar att eleverna inte gärna äter blodpudding, leverpastejmackor eller levergryta en gång i veckan, det hade inte jag gjort. Tack och lov har vi även kommit ifrån att matbespisningen slevar upp maten åt eleverna och de tvingas äta upp det som ligger på tallriken, det är väl det som är enda alternativet om man vill säkerställa att de får i sig tillräckligt vid skollunchen).

Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det har blivit lite bortviftat, att det kan vara så i perioder. Han växer som han ska (smal men det är väl normalt för en 4,5-åring), äter blandkost men är sedan bebis liten i maten. Orkar springa och leka och upplevs nog som vanligt av de flesta, men klagar ofta över trötthet, har somnat vid matbordet ibland och vill ofta ligga och vila. Säger att han inte orkar, att han är trött, flera gånger om dagen, även förmiddagar. Efter vila studsar han ofta upp igen och har energi en stund till. Ingen blekhet eller så. Sover runt 11 timmar per natt utan uppvak, snarkar inte. Korta dagar på förskolan, går 15 h/vecka, helt ledig mån och fre. Just nu inga aktiviteter efter förskola heller.

Men nu ringde min man och bokade tid hos VC särskilt för tröttheten, då tröttheten kommit och gått i nästan ett år dvs över flera säsonger och kan inte förklaras bort med växtspurt eller liknande. Sonen fick lämna blodprov (var så himla himla duktig) och de kollade sköldkörtelhormoner (jag har en syster med hypotyreos), vitaminer och järn. Så fick vi brev hem att blodproverna var normala men att han låg i den lägre delen av skalan på järn, D-vitamin och B12. Jag kollade på 1177 och D-vitamin låg under referensvärdet, men det kan kanske vara normalt efter vintern med. Järndepåerna (ferritin) var ganska precis över lägsta referensvärdet. Prover på fritt järn osv togs inte. De markörer som kan visa på järnbrist var inte förhöjda (min ena syster som är vc-läkare fick också kolla på resultatet, hon tyckte det var konstigt att full järnstatus inte hade ingått i analyserna och att B12 var lite lågt). I brevet från läkaren stod det också att han ska äta mat rik på järn och vitamin D.

Tyvärr känner vi inte att vi kan göra jättemycket mer med kosten. Han har hög integritet kring maten, går inte att tjata på. Gillar inte blodpudding, leverpastej eller messmör (som är järnberikad). Vi äter mest vegetariskt + fisk, han älskar bönor och linser och äter det flera gånger i veckan och det ska ju vara järnrikt. Äter massor av färska grönsaker, på den nivån att vi får hålla igen på grönsakerna så han inte äter sig mätt på dem och missar den "riktiga" maten. Han gillar fiskpinnar men har svårt för fetare fisk som lax. Vi äter kött någon gång i veckan, på förskolan äter han vanlig blandkost. Vi steker mat i rapsolja med tillsatt D-vitamin, toppar både hans och bebisens mat med lite extra också. Han äter vanliga mejeriprodukter som är D-vitaminberikade. Han älskar frukt och bär. Är ute väldigt mycket. Tycker vi helt följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Har två frågor jag gärna bollar med er: är vitamintillskott och järntillskott till barn vettigt att ge? Vilka i så fall? Monkids järngummies, eller järndroppar för barn? Multivitaminer? Spontant är jag negativ till tillskott till barn, tycker inte det ska "behövas" om man äter blandkost och varierat men här står vi nu ändå.

Och tips på mat, mellis osv till en lite kräsen fyraåring med de här näringsämnena? Fullkornspasta kan vi bli bättre på, vi äter mest vanlig vit pasta.

Funderar också på att ringa VC igen och sätta lite press på läkaren om vad vi ska göra mer konkret. Jag trodde inte man kunde få "brist" eller vad man ska kalla det med en såhär allsidig kost som han ändå äter, och vi har inte heller fått svar på om det här är anledningen till varför han är trött.
Gillar han spenat? Det innehåller mycket järn. Har också barn som är känsliga med maten, det är verkligen en konstant kamp att få i dem tillräckligt. Angående paltbröd så kan de även kokas (tror jag) så de blir mjuka. Vi åt ofta det när jag var liten med stekt bacon (går ju att byta ut mot vegetariskt om man vill det) och vit sås. Jag var kräsen som barn men älskade det.

Som förälder till ett barn med celiaki undrar jag om de tog några transglutaminasprover samtidigt som de andra proverna? Eftersom trötthet, låg vikt, och diverse brister i näringsämnen alla är symptom på celiaki. Bara så det inte missas, tänker jag 🙂
Nej det tror jag inte, ska kolla med mannen! Väldigt rimlig idé.

Gillar han spenat? Det innehåller mycket järn. Har också barn som är känsliga med maten, det är verkligen en konstant kamp att få i dem tillräckligt. Angående paltbröd så kan de även kokas (tror jag) så de blir mjuka. Vi åt ofta det när jag var liten med stekt bacon (går ju att byta ut mot vegetariskt om man vill det) och vit sås. Jag var kräsen som barn men älskade det.
Färsk spenat gillar han, det odlar vi!
Såg det receptet, det är så långt ifrån vad vi brukar äta så jag är tyvärr tveksam till att våga prova😅

Till viss del kan vi nog öka på köttintaget. Vi vill äta mest vegetariskt. Han äter kött 2-3 ggr/vecka. Men ju mer jag läser på om järn, desto tuffare känns det. 1 dl köttfärssås innehåller 1 mg järn. Han får absolut inte i sig 1 dl köttfärssås på en måltid, kanske en halv om vi tjatar och trugar. Men jag vill inte öka konflikterna kring mat och matbordet. Rekommendationen är 7 mg järn/dag. Det känns liksom lite oöverstigligt med ett barn som är liten i maten.
Köttbullar brukar ju många barn tycka om, typ Scans verkar publikfriande.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn

Hemjärn är lättast för kroppen att tillgodogöra sig och utgör ungefär hälften av järninnehållet i kött och blodmat. Vegetabiliska livsmedel innehåller uteslutande icke-hemjärn som inte tas upp av kroppen lika effektivt och i större grad påverkas av andra ämnen. Vitamin C, fisk och kött ("köttfaktorn") kan exempelvis förbättra upptaget av icke-hemjärn medan ämnen som polyfenoler (finns i till exempel te, vissa örttéer, kaffe, vin) och fytinsyra (finns i fiberrika livsmedel som spannmål, baljväxter och nötter) kan minska upptaget.

Dvs att äta kött med grönsakerna gör att man tar upp mer järn ur dem. Medan att äta bönor som inte är groddade minskar järnupptag från det man äter samtidigt.

Nästan ingen i Sverige verkar äta enligt kostråden apropå tillskott.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 101
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 581
Senast: Dentaku
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 919
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 920
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka