Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det har blivit lite bortviftat, att det kan vara så i perioder. Han växer som han ska (smal men det är väl normalt för en 4,5-åring), äter blandkost men är sedan bebis liten i maten. Orkar springa och leka och upplevs nog som vanligt av de flesta, men klagar ofta över trötthet, har somnat vid matbordet ibland och vill ofta ligga och vila. Säger att han inte orkar, att han är trött, flera gånger om dagen, även förmiddagar. Efter vila studsar han ofta upp igen och har energi en stund till. Ingen blekhet eller så. Sover runt 11 timmar per natt utan uppvak, snarkar inte. Korta dagar på förskolan, går 15 h/vecka, helt ledig mån och fre. Just nu inga aktiviteter efter förskola heller.
Men nu ringde min man och bokade tid hos VC särskilt för tröttheten, då tröttheten kommit och gått i nästan ett år dvs över flera säsonger och kan inte förklaras bort med växtspurt eller liknande. Sonen fick lämna blodprov (var så himla himla duktig) och de kollade sköldkörtelhormoner (jag har en syster med hypotyreos), vitaminer och järn. Så fick vi brev hem att blodproverna var normala men att han låg i den lägre delen av skalan på järn, D-vitamin och B12. Jag kollade på 1177 och D-vitamin låg under referensvärdet, men det kan kanske vara normalt efter vintern med. Järndepåerna (ferritin) var ganska precis över lägsta referensvärdet. Prover på fritt järn osv togs inte. De markörer som kan visa på järnbrist var inte förhöjda (min ena syster som är vc-läkare fick också kolla på resultatet, hon tyckte det var konstigt att full järnstatus inte hade ingått i analyserna och att B12 var lite lågt). I brevet från läkaren stod det också att han ska äta mat rik på järn och vitamin D.
Tyvärr känner vi inte att vi kan göra jättemycket mer med kosten. Han har hög integritet kring maten, går inte att tjata på. Gillar inte blodpudding, leverpastej eller messmör (som är järnberikad). Vi äter mest vegetariskt + fisk, han älskar bönor och linser och äter det flera gånger i veckan och det ska ju vara järnrikt. Äter massor av färska grönsaker, på den nivån att vi får hålla igen på grönsakerna så han inte äter sig mätt på dem och missar den "riktiga" maten. Han gillar fiskpinnar men har svårt för fetare fisk som lax. Vi äter kött någon gång i veckan, på förskolan äter han vanlig blandkost. Vi steker mat i rapsolja med tillsatt D-vitamin, toppar både hans och bebisens mat med lite extra också. Han äter vanliga mejeriprodukter som är D-vitaminberikade. Han älskar frukt och bär. Är ute väldigt mycket. Tycker vi helt följer livsmedelsverkets rekommendationer.
Har två frågor jag gärna bollar med er: är vitamintillskott och järntillskott till barn vettigt att ge? Vilka i så fall? Monkids järngummies, eller järndroppar för barn? Multivitaminer? Spontant är jag negativ till tillskott till barn, tycker inte det ska "behövas" om man äter blandkost och varierat men här står vi nu ändå.
Och tips på mat, mellis osv till en lite kräsen fyraåring med de här näringsämnena? Fullkornspasta kan vi bli bättre på, vi äter mest vanlig vit pasta.
Funderar också på att ringa VC igen och sätta lite press på läkaren om vad vi ska göra mer konkret. Jag trodde inte man kunde få "brist" eller vad man ska kalla det med en såhär allsidig kost som han ändå äter, och vi har inte heller fått svar på om det här är anledningen till varför han är trött.