Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Jag tycker verkligen inte Stockholm är barnfientligt! .

Nej det tycker inte jag heller - med ett konstigt undantag av just restaurangerna!

Jag tycker absolut det råder något slags kultur att barn FÅR vara med men HELST ska stanna hemma och att barnfamiljer ska hålla tillgodo med typ pizza och McDonalds. Vilket är exakt vad vi har hemma så det är väl inte det mest spännande. Jag menar verkligen inte snobbiga finkrogar, utan vanliga trevliga kvartersrestauranger. Dit vanliga familjer skulle kunna gå vilket är en av poängen med att bo i en större stad jämfört med pizzeriakartell-byhålorna ;)

Var det någon som läste DN:s test ? De blev alltså schysst bemötta med småbarn på någon enstaka restaurang men blev belagda med munkavle och fick ABSOLUT inte sprida att stället var barnvänligt för de ville inte ha dit barnfamiljer.

Sök på barnvänligt på AOS och Hard Rock är det ENDA stället som törs stå för det.

Pinsamt dåligt och ffa konstigt att ingen mutat in en ledig nisch !

Är det naturligt för alla Stockholmare att ha svart barnvakt när de går ut och äter kanske :D ?
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Nej, det tror jag inte.

Som sagt, ni kan säkert ta med tvååringen utan problem på ett sushiställe eller en vedugnspizzeria, dvs kvarterskrogen dit man går när man inte orkar laga middag, men jag förstod det som att ni ville ha någon lite roligare restaurang?

När mina kompisar går på restaurang med sina småbarn så är det ofta på kvarterskrogarna, går man på en lite finare och dyrare restaurang så lämnar man barnen hemma, det är ju inte sagt att de skulle uppskatta "konstig" mat i vilket fall.

Tycker inte att det är pinsamt att det inte finns småbarnsrestauranger med lekhörnor och barnvakter - ärligt talat har jag aldrig sett såna restauranger nånstans, så varför skulle de finnas just i Stockholm.

Anledningen till att många restauranger inte vill ha massor med småbarn är att tio glada, springande tvååringar skrämmer bort övriga gäster - och det har krogarna inte råd med i den stenhårda konkurrensen.

Och som sagt, när det skulle vara buffé också så blir det hela lite krångligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Konstigt att konceptet funkar på McDonalds och Scandic ;) Utom just i centrala Sthlm för där har inte ens de restaurangerna lekhörna !

ANDRA barnfamiljer skulle ju inte bli bortskrämda. Tvärtom skulle man ha en egen stooor nu helt husvill målgrupp....

Inte ens i kulturhuset där en hel våning är avsatt för barn finns en barninriktad restaurang i närheten.

För mig är inte en kvarterskrog ett snabbmatsställe. Utan en restaurang med riktig mat liksom fast utan skyhöga priser.

Buffé var ett önskemål, inte krav. Jag tycker fenomenet extrem barnfientlighet i restaurangvärlden är intressant och tror att ni Stockholmare ofta är lite hemmablinda. Hur ser det ut i andra huvudstäder ?

Mina minnen från centrala Göteborg är också att barnen var i centrum och faktiskt önskvärda på många krogar i stråken kring Haga - Linnégatan-Slottskogen. I Uppsala hade vi också flera aktivt barnvänliga alternativ att välja mellan. Men jag har aldrig stött på något liknande i Sthlm, bara motsatsen.
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Konstigt att konceptet funkar på McDonalds och Scandic ;) Utom just i centrala Sthlm för där har inte ens de restaurangerna lekhörna !

Nu har jag aldrig varit ute med en tvååring just i Stockholm, men väl i Amsterdam, London, Paris och Göteborg. Kanske något mer. Och ofta med en fyraåring och uppåt i Sthlm.

Jag ser inte riktigt problemet. Jag håller helt med om att dyra prestigerestauranger dit folk sparat pengar för att gå, inte lämpar sig för så små barn. Jag skulle inte vilja att en tvååring jag inte ens kände kom och jollrade hela tiden om jag tex firade tioårig bröllopsdag.

I Amsterdam satsade vi på de utmärkta pannkakshusen. Dock inte riktigt något för att fira en moster.

London är EXTREMT barnovänligt, ingen engelsman har med barn någonstans enligt min erfarenhet, men när vi gick på indiska, afrikanska och italienska restauranger i rimliga prisklasser så var det inget problem. Ungen åt glatt och sprang runt bordet resten av tiden.

Det där med bio och lekhörna tycker jag mycket illa om, barn är väl vanliga människor fast mindre, och bör kunna delta i umgänget. Annars har man valt fel umgänge, skulle jag säga.

I Stockholm klarar väl folk barn, om barnen klarar situationen? Problemet är väl att så få svenskar vågar ta med sina barn på tex restaurang, men skolar man dem bara från späd ålder så ska det väl funka. När jag var i Palermo kryllade det av barn på restuarangerna, det gick utmärkt. Utan lekhörnor.

Och när barnen är så stora så de kan säga vad de vill äta, brukar det inte vara något problem att plocka delar lite här och var ur menyerna - det gjorde min son mycket. I Stockholm.
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Nä det är inga problem alls med 5-åringen.

Men 2-åringen som inte pratar än i kombination med hans moster som har superskräck för att han ska låta eller röra sig - vilket är rätt sannolikt att det lär förekomma :D
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Aha, som jag antydde: det är sällskapet det är något fel på (visa inte detta för mostern om hon inte är av rätta virket).

Men allvarligt, hur mycket låter han? Om ni går på någon trevlig italiensk restaurang, tex, där vuxna kan äta kalv i långa banor och ungarna kan proppas stinna och trötta på pasta i något gräddigt såsigt, och sen får de glass när det börjar bli kritiskt nästa gång - vad är problemet?

Springer småttingen ut i köket får han säkert en klubba innan han vänligt men bestämt föses ut igen. Det har jag sett ske, i alla fall.

Men jag håller med om att just tvåårsåldern är kritisk i det sociala livet. Både ettåringar och treåringar är enklare att ha med.

Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att jag skulle satsa på en italienare i rimlig prisklass - inte en exklusiv.
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

"Söt som min moster, men en plåga ändå" på ungens tröja, kanske?

OT: Menar du att du har en syster som är rädd för att folk tittar snett? Har era föräldrar experimenterat med olika uppfostringsmetoder på sina barn, eller vad har hänt?
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

:D

De bet kanske inte på mig :angel:

Nä, men hon är väl som de flesta Stockholmsbor - typ tycker att det ska vara tyst och barnfritt på krogen, eftersom man faktikst inte vill ha barn där.

Jag som faktiskt fattar att livet inte cirklar kring just min tvååring (även om JAG tvingas göra det) förstår synvinkeln men tyckte det skulle vara trevligt om det fanns ett ställe hon inte behövde skämma ihjäl sig för oss på.

Man ser ju saker på olika sätt. Jag tyckte det var supermysigt på den indiska bufférestaurangen med klar familjeinriktning i Uppsala ( http://www.newindia.nu/ ) och minns inga skrik eller problem alls :D medan hon upplevde det som stressande och superpinsamt att barnen ställde till med och lät så mycket.
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Gå på Hard Rock ! Jag säger det igen ! Jag tror att ni kommer att uppskatta det allesammans ! Det är barnvänligt ! Och jag lovar ni blir mätta ! Det är redan ganska högljutt så en tvååring kommer knappt att märkas !
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Man ser ju saker på olika sätt. Jag tyckte det var supermysigt på den indiska bufférestaurangen med klar familjeinriktning i Uppsala ( http://www.newindia.nu/ ) och minns inga skrik eller problem alls :D medan hon upplevde det som stressande och superpinsamt att barnen ställde till med och lät så mycket.

Men, du,Timmis, det här är inte ett Stockholmsproblem. Det är ett mosterproblem, specifikt för just denna moster.
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Konstigt att konceptet funkar på McDonalds och Scandic ;) Utom just i centrala Sthlm för där har inte ens de restaurangerna lekhörna !

ANDRA barnfamiljer skulle ju inte bli bortskrämda. Tvärtom skulle man ha en egen stooor nu helt husvill målgrupp....

Inte ens i kulturhuset där en hel våning är avsatt för barn finns en barninriktad restaurang i närheten.

För mig är inte en kvarterskrog ett snabbmatsställe. Utan en restaurang med riktig mat liksom fast utan skyhöga priser.

Men jag har ju gett dig massor med tips på kvarterskrogar, dit man kan gå? Vedugnspizzerior och sushiställen är inga snabbmatsställen. Gillar ni indiskt, så finns flera trevliga indier. Och kan ni tänka er etiopiskt (dvs om sällskapet är ok med att äta med händerna) så kan det verkligen rekommenderas, supergod och billig mat, och många etiopier är verkligen för alla, dit hela familjen kommer tillsammans. Plus de vegetariska restaurangerna jag tipsade om. Plus Nyfiken Gul och Boule&Berså om det är fint väder.

Sådär, nu har du fått sisådär 15 olika restauranger att välja mellan. Är det inget av de som passar?
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Men, du,Timmis, det här är inte ett Stockholmsproblem. Det är ett mosterproblem, specifikt för just denna moster.

Eftersom det nu var just mostern som skulle firas, väl, så undrar jag om inte det mest lyckade vore att lämna tvååringen hemma? För mosters skull? För ärligt talat låter det som det enklaste sättet att få till ett restaurangbesök som gläder den som ska firas - vare sig ni skulle äta middag i London, Uppsala eller Stockholm.
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Det går inte att lämna en tvååring hemma ensam i tre dygn.

Och den är inte bortauktioneringsbar till nån okänd i en storstad. Vi har ingen barnvakt som funkar någon längre period, han pratar inte och är alltid sjuk på nätterna, typ. Ska han vara hemma måste en av oss vuxna också var det och nu var liksom poängen att alla skulle vara med. Jag och barnen kom från ett håll, pappan mötte upp från ett annat.

Vi försökte få komma till Hard Rock men det gick inte att komma fram på telefon (de hänvisade till internet) och interbokningen fungerade uppenbarligen inte, för när vi kom på den smarta idén att ringa och ringa och ringa för att konfirmera den tidigare bokningen samma dag så fanns den inte :( så vi fick inget bord.

Finns kanske marknad för fler restauranger med liknande koncept ;)

I alla fall så hamnade vi efter ett tips (jag flög på en "infödd" barnfamilj i Vasaparkens parklek) på ett faktiskt för ändamålet skitbra ställe :) på Rörstrandsgatan som hette Toy kök och Bar fast det kallades fortfarande i folkmun sitt gamla namn West. http://aos.se/Profil.aspx?EntityID=859545

Hade vi varit smartare och tagit bordet närmast fönstret hade barnen kunnat ha den stora kuddförsedda fönsternischen som lekhörna. Men det fanns barnvagnsparkering, stor schysst buffé för 138 :- (ett barn halva priset minsta tror jag åt gratis eller för 25 kr, förstod inte kvittot riktigt) med bla små kycklinggrillspett, bläckfiskringar och kakor vaniljsås fruktsallad och många sorters glass som efterrätt.

Nu fick vi valla den minsta ut på gatorna i skift när han fick psykbryt för att han inte fick trycka på dörröppnaren till köket en gång varannan sekund resten av kvällen för att skona folks öron...

Men när pappan försedde honom med en lördagsgodispåse blev det väldigt lugnt en stund :angel: (det gäller att välja rätt veckodag)

Personalen log mest hela tiden oavsett upptåg och efterrättsomtag. Jag tror nog man får säga att det VAR barnvänligt.

Det roligaste var rökrutan utanför.

5-åringen som pilade ut och in tyckte han var tvungen att ur ett medmänskligt perspektiv upplysa de mindre vetande där och petade på en minst sagt cool snubbe och sa:

"DU KOMMER ATT DÖ TIDIGARE ! "

snubben: "Det är ändå trist att bli gammal så det spelar ingen roll :smirk: "

Vidar efter att ha funderat 5 sek: "Men du blir VÄLDIGT SJUK först :devil: !!!"

snubben: "Oj då....men.... det är ROCK AND ROLL att röka !"

Vidar (utan betänketid): "NÄ - det är bara TÖNTIGT och ni gör våld på era kroppar !"

snubben: " ---- " (svarslös)

:rofl: :rofl: :rofl:

Sen bjöd Vidar dem på gelehjärtan och de var polare :cool:
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Vilken helskön kille han verkar vara, Vidar. Sin mors son, ingen tvekan om den saken.

Undrar vad Eskil går omkring och klurar på som han kommer kläcka ur sig när han väl börjar prata.

Det är för HÄRLIGT med barn. Vad vore livet utan dem?
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

I alla fall så hamnade vi efter ett tips (jag flög på en "infödd" barnfamilj i Vasaparkens parklek) på ett faktiskt för ändamålet skitbra ställe :) på Rörstrandsgatan som hette Toy kök och Bar fast det kallades fortfarande i folkmun sitt gamla namn West. http://aos.se/Profil.aspx?EntityID=859545

Jag skäms innerligt för att jag inte kom ihåg gamla West :o Vi bor praktiskt taget grannar. Bra val!

Fny
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Sissa:

Beroende på situation så kan pappan få vara med i resonemanget?:smirk:
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

Jösses,det där skulle kunna vara Alexander han är också så där präktig och ska tala om för alla hur det ska vara......
Jag får påpekanden dagligen,om att släcka lampor,köra försiktigt,inte äta socker.

Det sista i raden var när jag slappat en dag och städade sent då sa han Framåt kvällen får den late bråttom.

Vad kul att ni haft det bra!!!
 
Sv: Småbarnsvänlig restaurang i Sthlm ?

:D

Jag är fullt medveten om att den helsköne lille Vidar har femtio procent av sina gener ifrån pappan! Lyckad kombination alltså.

Eftersom jag känner modern så väl (känns det som) genom detta forum, valde jag formuleringen att han är sin mors son. Det är så mycket Tim i lillkillens resonemang. Pappan känner jag inte på samma sätt, men han är säkert inte helt oskyldig till grabbens sköna attityd och sätt! :)
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: annersia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp