Smackar och sväljer luft..

miss_kala

Trådstartare
Jag har gått över till att i princip amma helt och hållet nu, från att enbart pumpa och ge ersättning som vi gjorde till att börja med.

Det har funkat helt ok, men nu har han börjat svälja väldigt mycket luft. Det är naturligtvis väldigt obehagligt och han blir jättearg och släpper taget hela tiden,sparkar och fäktar, tar tag igen, sväljer mer luft, osv.. Ibland funkar det bra, men ibland går det inte alls.
Har provat att byta ställning, läge osv, men det hjälper inte. Han får nästan aldrig ett bra tag, utan har överläppen inåtvikt.

Det känns jättejobbigt och frustrerande att det inte funkar som det ska.. vill ju (trots tvivel till en början) amma så länge jag kan!

Några tips?? Jag har sökt på diverse sidor men hittar inga råd om hur man rättar till ett dåligt tag. :confused: Känner mig riktigt ledsen pga detta..
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Amningsnapp skulle jag testa. Tror det är olika sugtekniker på flaska och på bröstet.


Min son vägrar amma, han ska bara ha gröt nu :(
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Vi har fått rådet att ha amningsnapp eftersom att vår kille gör något eget med tungan. På amningsmottagningen så sa de att vi skulle köra med den några veckor till för att se om han rättar till greppet. Jag vet dock inte om det är det smartaste för er...
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Ja, det blir ju kanske förvirrande när man växlar mellan flaska, napp och bröst förstås.. ska prova med amningsnapp, men skulle ju helst vilja att det funkade utan. Det borde ju inte vara omöjligt eftersom han har kunnat suga med bra tag förut! Och då drack han ju oftare ur flaska än han gör nu, så jag tycker det är lite konstigt..

Trist att behöva sluta tidigare än man tänkt. Hur länge hade du hoppats på att amma?
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Nej jag vet inte heller vad som är bäst.. Det är ju nästan omöjligt att få honom att inte vika in läppen. Han suger så på flaskan också, men då kan man komma åt att peta ut den lättare, och då slutar han att smacka.
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Helamma i 4 månader och sen delamma för magen och tarmarnas skull under tiden han lär sig äta vanlig mat. Nu är det bara och proppa i honom katrinplommon och ha i rapsolja i ersättningen för de inte ska bli stopp i systemet :(


Se till att han öppnar munnen ordentligt och har huvudet lite bakåt lutat och "tryck ihop" ovanför bröstvårtan så han verkligen får in allting i munnen och inte bara suger på bröstvårtan.
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Låt honom ta nytt tag när det blir fel, även om det innebär tio omtagningar.

Har du testat att gå runt och amma? Jag tycker de suger lite mer engagerat då.
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Har inte testat att gå omkring, men det ska jag absolut göra. :)

Och ett mail till amningshjälpen ska jag ta och skicka iväg också. Har bara fått för mig att man kan ringa dit, och jag är inte så förtjust i telefonsamtal.. Men det vore ju kanon om man kunde få svar och hjälp via mail! :)

Igår funkade det faktiskt ganska bra. Jag tog och bände ut läppen på honom och de gånger han inte blev arg sög han mycket längre och utan att smacka! Men hur man får honom att inte vika läppen själv det vette tusan..
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Trägen vinner tror jag... Rätta till läppen så kommer det nog även om det tar nån vecka :)
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Sam gjorde likadant, jag lät honom suga ett litet tag tills han inte var så hungrig längre, sen tryckte jag in bröstvårtan lite mer och lirkade ut överläppen. Gång på gång på gång. Nu gör han det bara om han är jättehungrig men när han slappnar av så suger han som han ska.
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Ja jag får väl försöka vara lite envis, men det är jobbigt när han blir så arg..
Har dock inga sår alls och det gör inte ont öht, så då är det väl bara att köra på!
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

ja jag resonerade så att om det inte gör ont och han får ut all mjölk så är det nog ingen fara... sen nu efter ett par veckor tycker jag det går lite bättre.
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Dum fråga kanske, men hur vet man att han fått ut all mjölk? Brösten känns ju mjuka efter han har ätit en stund, men räcker det som tecken?
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Ja det räcker. Om det blir blockerat i någon mjölkgång så blir det en hård klump som man känner utan problem, dessutom gör det ont. Får man inte ut den då så kan den bli till mjölkstockning.
 
Sv: Smackar och sväljer luft..

Ok, det var bra att veta! :) Får hoppas att inga klumpar dyker upp..
Idag har det gått hyfsat bra, men fortfarande mycket smackande till och från. Antar att det har med hur hans mun är utformad också, läppen är liksom som en "snusläpp" eller vad man ska säga.. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp