Smakliga mineraler

A

AnnikaH

Undrar om någon har ett bra tips på smakliga mineraler till en kräsen häst?

Min ratar just nu Kraffts pelleterade mineraler och jag vill inte ge honom "grusmineraler" typ Hippo för det sorterar han bara bort så det ligger kvar i krubban. Jag blandar alltid mineralerna i kraftfodret men just nu vill han inte äta kraftfodret om det är mineraler i.

Alla tips tas tacksamt emot!
 
Sv: Smakliga mineraler

Alger!
Min gamla häst formligen vägrade äta "vanliga" mineraler - pelleterade eller inte, uppblötta eller inte i maten.
Algerna däremot kunde han äta direkt ur handen! :)
 
Sv: Smakliga mineraler

Det gör jag just nu men han vägrar äta det.

Igår slickade han, nästan demonstrativt, krubban när han ätit kvällsmaten - jag hade nämligen glömt att lägga i mineralerna!
 
Sv: Smakliga mineraler

Chevinal är flytande eller hur? Det funkar kanske bättre om det är godare smak på det. Tack för tipset!
 
Sv: Smakliga mineraler

Hm, det har jag gett honom förut och efter vad jag minns funkade det bra. Anledningen till att jag slutade berodde på att det blev så krångligt att få tag i. Kanske ska kolla om foderbutiken i byn har det i sitt sortiment numera.
Innehåller inte algerna ganska mycket jod? Det är ju inte bra med för mycket jod.
 
Sv: Smakliga mineraler

Läste Chevinals produktblad, det innehåller ju inte kalcium och fosfor. Hur säkerställer du att din häst får i sig kalcium och fosfor? Ger du det separat?
 
Sv: Smakliga mineraler

AnnikaH skrev:
Läste Chevinals produktblad, det innehåller ju inte kalcium och fosfor. Hur säkerställer du att din häst får i sig kalcium och fosfor? Ger du det separat?


Jag ger en burk som heter Biomineral, som innehåller den mängd kalk och fosfor som min häst behöver.
 
Sv: Smakliga mineraler

racing och kvarnbyfoder har smaksatta pelleterade mineraler, som jag gett till min gamla shettisdam mellan varven. har funkat bra.

racing har jag köppt på "kvarnen". (ganska dyra, men mina har tyckt att dom varit väldigt "smakliga")
kvarnbyfoder har jag köppt på eko-hallen.(himla "bra" pris. och det har "slunkit" ner.)
 
Sv: Smakliga mineraler

Eko har jag ju alldeles i närheten av jobbet! Jag ska kika där och se vad de har. Tack för tipset!
 
Sv: Smakliga mineraler

Jag köper storsäck direkt från Alg-börje och det har fungerat mycket bra. Kommer med lastbil direkt hem.
En 25 kgs säck räcker väl en tre månader till hästarna hemma.
Visst innehåller det mycket Jod, men om man följer doseringsanvisningarna så tror jag inte att det är några problem.
Hästarna hemma ser då ut att må bra efter att ha ätit alger i 4 år.
En av dom klarar sig inte utan algerna heller, hon är en sk hosthäst.
 
Sv: Smakliga mineraler

Kvarnbys pelleterade har jag kunnat ge som godis ur handen.

På spannen varnar de för att förvara öppet, lösa hästar vräker tydligen i sig... (vem förvarar mineralerna öppet?!)

Nu har de bytt färg och layout på hela sortimentet, vilket medfört att jag av misstag fått med mig grusmineraler hem (varför GÖR de på detta viset?). Hästen tittade sårat på mig som jag försökte förgifta honom...
 
Sv: Smakliga mineraler

Min tidigare häst ratade oxå mineraler, då köpte jag en mineralkrubba och skruvade upp brevid krubban & fyllde den med mineraler så han fick äta när han ville. Det fungerade faktiskt bättre, en gång i veckan fick jag fylla på den med 5-6 dl.

Om du ger betfor kanske du kan prova att tillsätta mineralerna med betforen så det får svälla tillsammans.

Det finns en mineralsort som heter Steel joint, ser ut som ett vitt pulver och är smaklöst. Kanske värt att prova.

Mvh Linda
 
Sv: Smakliga mineraler

så är det hos oss med :)

har mineralkrubba, men min gamling äter inte "vanliga" mineraler. får hon det blandat med tex betfor, så sorterar hon så mkt. hon kan och ratar resten.

därimot så tar hon kvarnbyfoders i handen som det är.:D
 
Sv: Smakliga mineraler

Jag ger mina flytande aloe vera. Sen finns det något pulver som heter Equion tror jag, det gillar hästarna.
 
Sv: Smakliga mineraler

Steel Joint kanske är något. Ska googla lite på det. Förmodligen måste jag beställa det på nätet, jag tror inte att min foderbutik har det. Tack för tipset!

Har provat att låta mineralerna svälla med betforen men det lurade inte honom, tyvärr.
 
Sv: Smakliga mineraler

Verkar som att flera hästar gillar Kvarnbys mineraler! De hade det tyvärr inte i Eko butiken i närheten men ska kolla om foderbutiken i byn har det.
 
Sv: Smakliga mineraler

Salvana PS från Tyskland. Luktar så gott att man vill äta det själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 708
Senast: Oknytt
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp