Bukefalos 28 år!

Smakportioner

Pastaskruv känns som perfekt size att fastna men jag är tramsig. Han är bara 4 mån så vi hinner nog vänja in mamma också :D
 
När har ni börjat med det? Hur har det påverkat amningen?
Vår BVC sköterska sa att vid 6 månader ska man börja byta ut ett mål till gröt eller välling.
Vi började ge pyttelite när han blev 4 månader och nu får han typ en tsk gröt samt smaka på det vi äter och han älskar det!
Jag hoppas verkligen att han vill amma ett tag till för det är såå mysigt.
Du ska börja ge smakportioner när du vill det. Inte bara för att barnet blir 6 månader. Jag började ge en gång om dan till min dotter vid 6 månader, hon ville inte ha så efter nån månad la jag ner det hela och hon fick lite plockmat istället - russin, majs, brödbitar. Det var mer poppis men inte jätte. Gav ingen välling, ingen ersättning. Hon helammade till 8 månader, då försökte jag igen med mat. Hon åt max en tugga per måltid (lunch och middag) tills hon var ungefär 1 år, då började hon så smått vilja äta, men hon är fortfarande (snart 6 år) liten i maten. Det är sån hon är.

Sonen fick mat från 6-7 månader, han har alltid haft god aptit och åt sina mål ganska bra från början.

Båda barnen har velat amma precis som vanligt oavsett mat/inte mat. Jag ammade båda till ca 1,5 års ålder.
 
Vi gav hel frukt, skalad och mogen. Suveränt, de får då gnaga lite, suga och sörpla! Sedan när man började se kärnhuset fick man hålla lite koll... Även en sked av min vanliga gröt (kokade utan salt) I en chokladbolsstorlek vad popular att "äta". Sedan gav vi mycket linser, fisk och kyckling. Det enda vi delade var kycklingen I ca 1-2 cm breda skivor tvärs over fibrerna. Våran lilla är väldigt mycket för konsistens, klarar inte alls av vissa tex svamp, glacerad lök, kokta morötter. Så prova runt med bade storlek och konstistens. Och krydda! Samt är ni minsta orolig för järn, ge en skriva blodbröd! Både gluten och järn. Avsluta med klemientin eller något.

Vi körde alltså helt utan pureer/välling/färdiggröt. Vi började vid 4 mån alder och ungen slutade att amma vid 8 mån. Dens val.
 
Pastaskruv känns som perfekt size att fastna men jag är tramsig. Han är bara 4 mån så vi hinner nog vänja in mamma också :D
Har för mig att BVC sa att det var viktigt att de satt på ändan rakt upp och ned i tex en barnstol, då minskade risken för att de skulle sätta i halsen och man såg om de gjorde det. Krälande i soffan tex eller liggande ned var mycket mer risk.
 
Ja kolla upp BLW-"reglerna".

Att vara 6 månader innan matinro handlar både om tarmen och om att de ska vara nog stabila i bålen för att sitta säkert och minska kvävningsrisken. Som för övrigt är lika stor för puré som för bitar.
 
Har för mig att BVC sa att det var viktigt att de satt på ändan rakt upp och ned i tex en barnstol, då minskade risken för att de skulle sätta i halsen och man såg om de gjorde det. Krälande i soffan tex eller liggande ned var mycket mer risk.
Phew den biten har vi iaf rätt då :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 977
Senast: Madalitso
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp