Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 13 892
Sv: Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

jjeg skrev:
Okey jag faxar den innan kvällen
Strul med faxen, som du kanske märkte, Fick du nåt papper överhuvudtaget.Provade skicka säkert 4-5 ggr men det stod bara trassel när dom skickats.

Var du sitter finns det två sömmar som går längst sätet och ungefär 10 cm från framvalvet är de som närmast mot varandra. Där är midjan. Det är det som är bommens smalaste del.

Diabolical_Kitten skrev:
Var du sitter finns det två sömmar som går längst sätet och ungefär 10 cm från framvalvet är de som närmast mot varandra. Där är midjan. Det är det som är bommens smalaste del.
Okej :) Men vad vill man ha då? Smal eller bred :p
Mvh/MAria

Det beror på hur ens bäcken ser ut. Alla vill ha en hyfsat smal midja, men det är en stor skillnad att sitta i en Stubben (jättesmal midja) och att sitta i en Globus (bredare midja). Jag gillar när det är mittimellan. Inte supersmal men inte typ Griffin Cob bred.

Provrid/provsitt olika sadlar så kommer du fram till vad du gilalr bäst.
Har man en för bred midja kan man få ont i bäcken och höfter.

Diabolical_Kitten skrev:
Det beror på hur ens bäcken ser ut. Alla vill ha en hyfsat smal midja, men det är en stor skillnad att sitta i en Stubben (jättesmal midja) och att sitta i en Globus (bredare midja). Jag gillar när det är mittimellan. Inte supersmal men inte typ Griffin Cob bred.

Provrid/provsitt olika sadlar så kommer du fram till vad du gilalr bäst.
Har man en för bred midja kan man få ont i bäcken och höfter.
Precis som för mig, jag har jätteproblem med min rygg /bäcken och även lederna i övrigt,ev reumatisk sjukdom... när jag sen rider i en sadel med för bred midja då blir det än värre , dessutom får jag ont i sittbenen det knakar och knastrar. Vilket gör att jag inte kan slappna av när jag rider .....då spänner jag mig drar upp benen och hamnar i lite stolsits ...Och alla problem man får av det. Tror personligen att jag har väldigt smalt mellan sittbenen....ingen av dom sadlar jag ridit i hittils har kännts bra(visserligen inte såååå många)Kommer inte ner i sadeln ordentligt.

Vad är GG-paneler? Är alla Prestige sadlar böjda? Kom in på deras hemsida och där kan man ju beställa en sadel i alla möjliga mått....nästan som att bygga sin egen sadel...http://www.appaloosa.it/elenco.php?padre=&cat=2&id=19#
Och kolla under:
Technical characteristics

Har inte fått faxen att funka ännu och detta med scanning verkar inte funka. Den är nämligen aldrig använd...men jag ska be nåt datasnille komma förbi ;))

Liknande trådar

Hoppning Behöver lite uppslag! Efter en steloperation av min rygg behöver jag en ny hoppsadel! Min gamla Prestige Black Star som jag älskat...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: MoQ
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur