Smal midja

Maira

Trådstartare
Vilka dressyrsadlar (märken) har smalare midja?

Jag köpte en beg Griffin för ett tag sen. Hade fått för mig att den skulle vara skön, men den kändes väldigt bred. Jag kom liksom inte ner i sadeln utan satt bara "uppepå". :crazy:

Den är såld igen... Hur är Wintec och Lady Hawk?

Sv: Smal midja

Griffin har jag inte ridit i själv, så kan tyvärr inte jämföra men måste spekulera lite ändå =)
Jag tycker precis tvärtom, en sadel med smal midja gör att det känns som jag sitter sådär som du säger ovanpå, och är sitsen bred känns som som jag sitter mycket bättre i sadeln.
Försök provsitta lite olika märken, kanske finns någon butik där du kan prova?

Tyvärr är det ofta så att det känns brett på sadlar med utbytbara koppjärn.
Åk till en ridsportsaffär och prov sitt många sadlar så vet du var du ska börja prova på hästen sedan.

Wintec, griffin och hawk brukar inte passa samma hästar heller, wintecen är för böjdare ryggar (iallafall med vida järn i, det enda jag har erfarenhet av), Lady Hawk passar rakare ryggar och griffin brukar passa lätt böjda ryggar.

Tack för era tips!

Min häst behöver minst rött kanske till o med vitt järn i Wintec. Den kanske blir för böjd då? Han har ganska rak rygg. Framför allt under arbete.

DSC00041.jpg

Har en Hubertus allround mot dressyr, lite äldre variant, men den ligger bra och jag trivs i den. Tycker den är rätt smal i midjan. Hur är dressyrvarianterna? T ex Kosack?

Hubertus är mer svängsa än Wintec även i vidare modeller.

IWn och 500an har hyggligt smala midjor (jag klarar dem även riktigt vida, har megaproblem annars).
Hubertus är också smala i midjan.

De flesta italienska/franska sadlar är smala i midjan så som Prestige och Amerigo tex. Engelska sadlar är ofta lite bredare men är du van vid Griffin så kommer allt kännas smalt ;)

KLHn är och relativt smal, inte jätte men helt ok.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/10610000-10619999/640x480/10616558.jpg

Relativt smal skrev jag ju. Den funkar rätt bra även med mkt breda järn.
Iof bytte jag från griffin till KLH

Ja jag bytte ju från Kentaur så det var lite skillnad. (Kentauren var smal och trevlig tycker jag)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 284
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025