Smålandstips

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare kevina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 879

kevina

Trådstartare
Jag kommer några dagar i juli befinna mig i Småland. Mitt sällskap vill åka runt med bil och "kolla på landskapet" dvs de har någon bild av Bullerbyn, Astrid Lindgren och vackra byar med röda stugor och fina sjöar. :D
Var ska vi åka?

Småland kan också vara skog, skog, skog. avbrutet med ett enstaka hus och så skog igen. Man kan inte räkna med att hitta ett öppet fik om man är i "skogdelen".

Säger som ovanstående - Eksjö och Vimmerby, Kalmar och omgivande orter är fint.

;Man kan också sikta in sog på Börjes i Tingsryd. De har ALLT. Från kaffekokare till livsmedel och kläder. Och så hästaffären intill. Snorbilligt fika finns :D

Håller med om det som @monster1 föreslog :) Är uppväxt nära Skirö och det är inte för inte som det kallas Smålands trädgård. Ta er från eller till Skirö via Alseda, stenmurarna i Alseda är verkligen imponerande!

Annars är glasriket fint, i Kosta finns det verksam glashytta och Outlet.
Passerar ni Korsberga finns en restaurang där som serverar lunch som jag tycker är riktigt bra! Tranås och Sommen är också fint, likaså Gränna och Visingsö.

När vi åkte E22 hittade vi en pärla utanför Oskarshamn - Stensjöby. Ett utomhusmuseum med slingor att gå på 1,4-3,2 km. Invid en sjö med badplats (kan nog bli trångt under säsong). Många gärdsgårdar att titta på

Jag kommer några dagar i juli befinna mig i Småland. Mitt sällskap vill åka runt med bil och "kolla på landskapet" dvs de har någon bild av Bullerbyn, Astrid Lindgren och vackra byar med röda stugor och fina sjöar. :D
Var ska vi åka?
Grejen är att Småland är rätt stort (i runda slängar 20 mil från norr till söder och ungefär samma från öster till väster) och alla delar har sin tjusning. Och sin skog....
Så, först: Har ni någon utgångspunkt, nånstans där ni vet att ni kommer vara? Eller är det bara "Småland" som är målet?

Grejen är att Småland är rätt stort (i runda slängar 20 mil från norr till söder och ungefär samma från öster till väster) och alla delar har sin tjusning. Och sin skog....
Så, först: Har ni någon utgångspunkt, nånstans där ni vet att ni kommer vara? Eller är det bara "Småland" som är målet?
Yes jag vet att det är stort. :)
Nej det finns ingen utgångspunkt eller plan i dagsläget så vi kan åka dit vi vill. Vi har väl en 4-5 dagar att förlägga.

Vi har nästan det till närmaste stad....apropå stort. Norrland är gigantiskt. För att hålla mig till trådens ämne, jag tycker det är jättefint runt Västervik och Kalmar och lilla virserum.

Småland kan också vara skog, skog, skog. avbrutet med ett enstaka hus och så skog igen. Man kan inte räkna med att hitta ett öppet fik om man är i "skogdelen".

Säger som ovanstående - Eksjö och Vimmerby, Kalmar och omgivande orter är fint.

;Man kan också sikta in sog på Börjes i Tingsryd. De har ALLT. Från kaffekokare till livsmedel och kläder. Och så hästaffären intill. Snorbilligt fika finns :D
Tack!
Ja jag får nog planera matdelen litegrann..
Börjes får jag nog kolla in.. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 870
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 746
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår