Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jupp, 150 mil åt ena hållet och 70 mil på bredden typ.Hehe... det vore väl spännande att fråga vad man ska se i Norrland...![]()
"Jag kommer befinna mig i Norrland och har en eftermiddag ledig.. Vart ska jag åka?"Jupp, 150 mil åt ena hållet och 70 mil på bredden typ.
Dom finns ju i övervägande större antal i sådana sjöar än i klarare vatten iafHehe.. vattenorm eller snok finns nog överallt...
Minns när jag har badat på andra ställen i landet och plötsligt haft en snok som simmar precis bredvid en...![]()
Ok.. jag är en badkruka så jag badar inte så mkt.Dom finns ju i övervägande större antal i sådana sjöar än i klarare vatten iaf![]()
Norrland är en landsdel, inte ett landskap. Småland är landets näst största landskap, efter Lappland...Vi har nästan det till närmaste stad....apropå stort. Norrland är gigantiskt. För att hålla mig till trådens ämne, jag tycker det är jättefint runt Västervik och Kalmar och lilla virserum.
Gränsen för bokskog går väll mellan kronoberg och jönköpingslän. Runt jönköping är det dessutom zon 4-5 medan det i vissa delar är ner mot zon 2 så floran kan helt klart variera.En korkad fråga... Men upplever ni att landskapet är olika i olika delar... Flora och fauna... Förstås kan ju kust skilja sig mot inland..
Men i övrigt?
Sen finns ju visingsö med som var någon form av kulturhistoriskt centrum med kungar och borgruiner och annat. Gränna är en jättefin liten trästad nära E4an.Gränsen för bokskog går väll mellan kronoberg och jönköpingslän. Runt jönköping är det dessutom zon 4-5 medan det i vissa delar är ner mot zon 2 så floran kan helt klart variera.
Om du går in på de olika länsstyrelserna så finns det både natur och kulturreservat, kulturreservat garanterar ju i princip småländsk bullerby om det är det man vill ha. Finns ett i Aneby som lär vara fint.
När vi åkte E22 hittade vi en pärla utanför Oskarshamn - Stensjöby. Ett utomhusmuseum med slingor att gå på 1,4-3,2 km. Invid en sjö med badplats (kan nog bli trångt under säsong). Många gärdsgårdar att titta på
Ja, det måste duBörjes får jag nog kolla in..![]()
Absolut, småländska höglandet är bra mycket mer kuperat än Kronoberg och Kalmar regionen.En korkad fråga... Men upplever ni att landskapet är olika i olika delar... Flora och fauna... Förstås kan ju kust skilja sig mot inland..
Men i övrigt?
Höglandet får även mer snö på vintern och verkar ofta ha fint väder, när det t ex är mulet på andra håll har jag märkt.Absolut, småländska höglandet är bra mycket mer kuperat än Kronoberg och Kalmar regionen.
Jag vill faktiskt höra vad svaren blir på det så startar ny tråd."Jag kommer befinna mig i Norrland och har en eftermiddag ledig.. Vart ska jag åka?"![]()