Smålandstips

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare kevina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 879
En korkad fråga... Men upplever ni att landskapet är olika i olika delar... Flora och fauna... Förstås kan ju kust skilja sig mot inland..
Men i övrigt?

Dom finns ju i övervägande större antal i sådana sjöar än i klarare vatten iaf :)
Ok.. jag är en badkruka så jag badar inte så mkt.
Jag sitter på filt bredvid och dricker kaffe eller vin.
Så om ormen kommer kan den få en kanelbulle så ska det nog gå bra. :D

En korkad fråga... Men upplever ni att landskapet är olika i olika delar... Flora och fauna... Förstås kan ju kust skilja sig mot inland..
Men i övrigt?
Gränsen för bokskog går väll mellan kronoberg och jönköpingslän. Runt jönköping är det dessutom zon 4-5 medan det i vissa delar är ner mot zon 2 så floran kan helt klart variera.
Om du går in på de olika länsstyrelserna så finns det både natur och kulturreservat, kulturreservat garanterar ju i princip småländsk bullerby om det är det man vill ha. Finns ett i Aneby som lär vara fint.

Gränsen för bokskog går väll mellan kronoberg och jönköpingslän. Runt jönköping är det dessutom zon 4-5 medan det i vissa delar är ner mot zon 2 så floran kan helt klart variera.
Om du går in på de olika länsstyrelserna så finns det både natur och kulturreservat, kulturreservat garanterar ju i princip småländsk bullerby om det är det man vill ha. Finns ett i Aneby som lär vara fint.
Sen finns ju visingsö med som var någon form av kulturhistoriskt centrum med kungar och borgruiner och annat. Gränna är en jättefin liten trästad nära E4an.

När vi åkte E22 hittade vi en pärla utanför Oskarshamn - Stensjöby. Ett utomhusmuseum med slingor att gå på 1,4-3,2 km. Invid en sjö med badplats (kan nog bli trångt under säsong). Många gärdsgårdar att titta på

Håller med om Stensjöby! Verkligen supermysigt och sååå idylliskt! :love:

Isaberg i Hestra, finns mycket att göra där. Höghöjdsbana, moutainbike, segway, hinderbana, vacker natur m.m.
Vill man äta ligger Hestraviken och Höganloft i närheten.

Åker man till Bolmen rekommenderar jag ett stopp hos Tiraholms fisk, sjukt god mat och fångad i sjön - dvs närproducerad fisk. :p

Gränna och Visingsö är ett annat tips. I Gränna tillverkar de polkagrisar.
Visingsö är fint och har en hel del historia av gamla ruiner osv. :)

Jag kan också rekommendera Stensjö by. Mycket idylliskt och delar av Barnen i Bullerbyn spelades in där. Om ni ändå är i trakterna av Oskarshamn kan jag tipsa om byn Mörtfors som ligger tre-fyra mil norr om stan. Mysigt och gulligt litet samhälle med vackra gamla hus. Det finns ett gammalt pensionat där som ligger precis vid en å där det är väl värt att ta en fika. :) Åker ni söderut mot Mönsterås/Kalmar kan jag rekommendera en avstickare till Pataholm. Det är ett samhälle med välbevarade gamla hus, precis som det såg ut när det var ett levande marknads/hamnsamhälle.

Kulturreservatet Åsens by. Oskiftad by med 35 ha inägomark som köpts in av Aneby kommun och förvaltas av en stiftelse.

Bråbygden, Bråbo Naturcenter: "ett cirka 5 400 hektar stort område i Kristdala församling, Oskarshamns kommun omfattande 14 byar. Bygden är känd som ett av Sveriges största sammanhängande kulturlandskap och klassades redan på 1970-talet som Riksintresse för kulturmiljövård."

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 870
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 746
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår