Smalhetsidealet och dess historia (utbruten från Viktstabilitet - kostar det?)

Ja, jag är jättetrött på att nya användare kommer in och drar myten smal = hälsosam. Det skulle hjälpa dig i diskussionen om du var lite uppdaterad kring nya rön om vikt och hälsa.

Jag rekommenderar dig att läsa tidigare trådar i ämnet så slipper vi dra detta en runda till.

Om du tror att jag anser att smal = hälsosam så har du missuppfattat mig. Det gör jag inte så du behöver inte övertyga mig om det.
 
Jag håller inte med om att norm är det som visas upp i media. Det är snarare en subkultur med sina normer.

En kvinna kan gå med förstorade läppar, bröst och rumpa och få uppmärksamhet i medierna eller av män på stan men på en normal arbetsplats eller i ett normalt umgänge betraktas hon snarare som ett freak. Hon är varken ideal eller norm hos vanligt folk. Däremot ett avskräckande exempel.
Inte speciellt trevligt att kalla folk för freak faktiskt. Det finns gott om människor som har stor rumpa, bröst och läppar helt naturligt och även om man har opererat sig till det så tycker jag verkligen inte att det är ok att kalla dem freak.
 
Om det nu är Strömstedt och De Paula som är normen för en grupp så har jag väldigt svårt att se problemet med det. Det är så människor ska se ut för att optimera sin hälsa.

Det jag ser och uppfattar som ett problem är att i många sammanhang numera är normen att vara överviktig. Även i media märks denna trend. Kraftigt överviktiga programledare som Babben Larsson, Dawn Finer m.fl. ges plats på ett sätt som aldrig skulle ske för 40-50 år sedan.

Liknande utveckling med överviktiga syns i marknadsföring. Där man tillgodoser en allt större marknad av överviktiga med modeller som även de är överviktiga och därmed passar bättre in med normerna för denna grupp.

Du har verkligen inte fattat nånting på riktigt.

Att vara smal är inte det enda måttet på optimerad hälsa - knappt ett mått överhuvudtaget.
 
Du har verkligen inte fattat nånting på riktigt.

Att vara smal är inte det enda måttet på optimerad hälsa - knappt ett mått överhuvudtaget.

Om du tror att jag anser att smal = hälsosam så har du missuppfattat mig. Det gör jag inte så du behöver inte övertyga mig om det.
 
Men varför slutar du inte tjata om det och skammar de som inte är smala?
Du har inte på något sätt låtit påskina nånting annat att smal=hälsosam tjock=ohälsosam

Det är hälsosamt att vara smal och ohälsosamt att vara överviktig.

Likväl kan någon som är överviktig ändå vara mindre ohälsosam än någon som är smal. Säg att den som är smal inte motionerar medan den som är överviktig gör det. Den som är smal röker medan den som är överviktig inte gör det. Fast det förändrar inte att det är ohälsosamt att vara överviktig.
 
Det är hälsosamt att vara smal och ohälsosamt att vara överviktig.

Likväl kan någon som är överviktig ändå vara mindre ohälsosam än någon som är smal. Säg att den som är smal inte motionerar medan den som är överviktig gör det. Den som är smal röker medan den som är överviktig inte gör det. Fast det förändrar inte att det är ohälsosamt att vara överviktig.

Idioti. En anorektiker är smal men inte sjutton är hen hälsosam.
 
Det är hälsosamt att vara smal och ohälsosamt att vara överviktig.

Likväl kan någon som är överviktig ändå vara mindre ohälsosam än någon som är smal. Säg att den som är smal inte motionerar medan den som är överviktig gör det. Den som är smal röker medan den som är överviktig inte gör det. Fast det förändrar inte att det är ohälsosamt att vara överviktig.

Det _kan_ vara ohälsosamt att vara överviktig. Men det är knappast så att du den dagen du trillar över från 24.9 i BMI till 25.1 blir ohälsosam. Men om det är så att du sitter i soffan och äter chips hela dagarna och därför trillar över det just nu vedertagna måttet för viktspannet så är du troligen inte särskilt hälsosam.

Men du kan bära runt på en hel del fluff och ÄNDÅ vara hälsosam. Det avgörs inte bara av omfånget.
 
Det _kan_ vara ohälsosamt att vara överviktig. Men det är knappast så att du den dagen du trillar över från 24.9 i BMI till 25.1 blir ohälsosam. Men om det är så att du sitter i soffan och äter chips hela dagarna och därför trillar över det just nu vedertagna måttet för viktspannet så är du troligen inte särskilt hälsosam.

Men du kan bära runt på en hel del fluff och ÄNDÅ vara hälsosam. Det avgörs inte bara av omfånget.

Bara det faktum att mängden "fluff" som anses vara övervikt varierat över tid och även beror på lokala kulturer visar ju på att det INTE är en bra mätare på hälsa vs ohälsa...
 
Det är hälsosamt att vara smal och ohälsosamt att vara överviktig.

Likväl kan någon som är överviktig ändå vara mindre ohälsosam än någon som är smal. Säg att den som är smal inte motionerar medan den som är överviktig gör det. Den som är smal röker medan den som är överviktig inte gör det. Fast det förändrar inte att det är ohälsosamt att vara överviktig.
Nej. Övervikt, eller framförallt fetma, är en riskfaktor för ohälsa. Fetma är inte per definition ohälsosamt. Det är en riskfaktor. Likaså är anorexia, rökning, stillasittande, gener, slalomåkning osv.
 
Om det nu är Strömstedt och De Paula som är normen för en grupp så har jag väldigt svårt att se problemet med det. Det är så människor ska se ut för att optimera sin hälsa.
Klart som f-n att det är ett problem, normen borde vara en hälsosam kost och övrigt leverne, inte den yta människor i media ger. Vi ser alla olika ut och att ha ett utseende som norm leder till problem.
 
Det _kan_ vara ohälsosamt att vara överviktig. Men det är knappast så att du den dagen du trillar över från 24.9 i BMI till 25.1 blir ohälsosam. Men om det är så att du sitter i soffan och äter chips hela dagarna och därför trillar över det just nu vedertagna måttet för viktspannet så är du troligen inte särskilt hälsosam.

Men du kan bära runt på en hel del fluff och ÄNDÅ vara hälsosam. Det avgörs inte bara av omfånget.

Det beror på hur du definierar hälsosam.

Angående BMI är lär det ha negativa effekter på hälsan redan vid 24,9. Gränsen är i sig ointressant. Ju mer överviktig en person är i förhållande till sin idealvikt blir desto större negativa hälsoeffekter.
 
Klart som f-n att det är ett problem, normen borde vara en hälsosam kost och övrigt leverne, inte den yta människor i media ger. Vi ser alla olika ut och att ha ett utseende som norm leder till problem.

Jag hänvisar till mitt första inlägg i tråden.

"Synen på ideal borde ha sin grund i hälsa och inte i skönhet. Tyvärr så har majoriteten av befolkningen för mycket vikt i förhållande till vad som vore hälsomässigt bäst för dem.

Jag ser ett problem i att normen håller på att bli övervikt och därmed en vikt som bäddar för framtida sjukdomar och för tidig bortgång."
 
Bara det faktum att mängden "fluff" som anses vara övervikt varierat över tid och även beror på lokala kulturer visar ju på att det INTE är en bra mätare på hälsa vs ohälsa...

Det visar att forskningen går framåt. För 70 år sedan visste vi inte att rökning var ohälsosamt. Betyder det att det är hälsosamt idag?
 
Det visar att forskningen går framåt. För 70 år sedan visste vi inte att rökning var ohälsosamt. Betyder det att det är hälsosamt idag?

Rökning är inte hälsosamt, nej. Kan du se på utsidan om en person är hälsosam eller ej? Nej. Var vänlig blanda inte äpplen och päron, tack. Det ger inget till diskussionen.

Plus att jag pratar inte om ev forskning angående mängden "fluff", jag pratar om vad samhället ansett vara idealet. Dvs vad samhället ansett önskvärt.

Kan du bara sluta med din fat shaming och whatsaboutism?
 
Rökning är inte hälsosamt, nej. Kan du se på utsidan om en person är hälsosam eller ej? Nej. Var vänlig blanda inte äpplen och päron, tack. Det ger inget till diskussionen.

Plus att jag pratar inte om ev forskning angående mängden "fluff", jag pratar om vad samhället ansett vara idealet. Dvs vad samhället ansett önskvärt.

Kan du bara sluta med din fat shaming och whatsaboutism?

Det är inte ens så enkelt. Rökning påverkar oftast hälsan väldigt lite om man röker väldigt lite. Helt irrelevant är det i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp