Smällandet skrämmer slaget på både hästar och andra djur

Sv: Smällandet skrämmer slaget på både hästar och andra djur

Hej!

Kan inte annat än hålla med. Min pärla är skotttränad och vad jag har märkt bryr hon sej inte alls om fyrverkerier heller. Klart hon blirlite nervös av smällare bakom ryggen, men inte på något sätt hysterisk..

/ Lavinia, som inte heler tror på undvikande av det läskiga

Hur ska man då träna dom?
Jag kanske är korkad, men kan ni inte förklara hur ni gjort?

Så liksom vi vänjer våra hästar vid ex trafik, kan vi vänja dom vid annat som annars skrämmer dom.

Jag vet precis vad du menar;)

Men för att få hästar trafiksäkra eller skottsäkra eller vad det nu gäller så krävs ju ömsesidig respekt/hänsyn....men så finns det ju alltid hänsynslösa personer som förstör det man tränat och lärt hästarna avsiktigt eller hur... det är där problemet ligger och det är inte mitt ansvar

Exempl 1.

Mina hästar är trafiksäkra, men för ett par år sedan blev min ena häst påkörd bakifrån, han blev aldrig sig lik mer:cry: det finns alltid dem som förstör medvetet:devil:

Likadant med smällandet, har bara problem med denna lilla pojk som älska bus, springer hit och smäller när han kan vara hemma bakom sin egna gård, förstår du nu vad jag skrivit om:idea: Smällare och skott på långt håll är inga problem;)

Gott Nytt År

Lavinia, som inte heler tror på undvikande av det läskiga

Ingen här har skrivit ngt om att undvika det som är skrämmande, vi träna ju våra hästar för att de ska bli så säkra som möjligt:smirk:

Vad detta handlar om, nu skriver jag det igen är ömsesidig respekt och hänsyn mot våra hästar och allt levande oavsett vad det är;)
Det är våra skylldigheter att lära våra barn det, men vissa verkar inte bry sig:crazy:

Gott Nytt År

Hej!

Lakan för fönster och bomull i öron är vad jag kallar undvikande. Själv tar jag mej till det farliga, titta på det, visar att det är ofarligt, och överlevde idag en skogstur trots jägare, eller om det nu va småbarn med smällare överallt (såg dom inte, men dom hördes ordentligt).

/ Lavinia, vars häst största rädsla är katter, men det känns inte såå farligt

Håller med till viss del. Djur som har en orädd inställning från början kan man vänja. Det är bara att låtsas som ingenting när de lite nervöst börjar titta sej omkring, gå runt i boxen etc. när smällandet börjar. Är man själv då den trygge ledaren så lugnar häst/hund sej också genast.

I vissa fall (inte bara undantag) fungerar det inte. Det är något primitivt och instinktivt över t ex hundar som börjar gny redan en halvtimme innan ett åskväder börjar. Och som kryper in under soffan direkt det kommer. Visst kan man ta upp sin lille hund i famnen (om den är liten), men den fortsätter darra och vara rädd medan familjens andra hundar är helt opåverkade och de har alltid haft samma uppväxt, skötsel, erfarenheter etc. Det är inte så enkelt som att säga att "så och så gör man".

Gäller f ö allt med djur enligt min uppfattning.

Mvh QP

Regler för fyrverkerier

Den som är yngre än 18 år får inte vare sig köpa eller använda fyrverkeripjäser. Dessa regler gäller sedan 1 december 2002 och fortfarande. Smällare får inte säljas och inte heller fyrverkerier vars huvudskaliga effekt är att höras som "knall".

Krav på fyrverkeriartiklar
Endast fyrverkerier som godkänts av Sprängämnesinspektionen (SÄI) eller Räddningsverket (SRV) får säljas. Dessa ska vara märkta med åldersgräns, myndighetens godkännandenummer, bruksanvisningar samt uppgifter om importör och tillverkare. Artiklar som uppvisar skador får inte säljas. Fyrverkerier med knall som huvudsaklig effekt, så kallade smällar får inte säljas.

KÄLLA: POLISEN

Jag för min del tänker anmäla hela området jag bor i :mad:

Regler för fyrverkerier

Den som är yngre än 18 år får inte vare sig köpa eller använda fyrverkeripjäser. Dessa regler gäller sedan 1 december 2002 och fortfarande. Smällare får inte säljas och inte heller fyrverkerier vars huvudskaliga effekt är att höras som "knall".

Krav på fyrverkeriartiklar
Endast fyrverkerier som godkänts av Sprängämnesinspektionen (SÄI) eller Räddningsverket (SRV) får säljas. Dessa ska vara märkta med åldersgräns, myndighetens godkännandenummer, bruksanvisningar samt uppgifter om importör och tillverkare. Artiklar som uppvisar skador får inte säljas. Fyrverkerier med knall som huvudsaklig effekt, så kallade smällar får inte säljas.

KÄLLA: POLISEN

Jag för min del tänker anmäla hela området jag bor i :mad:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

natten resulterade i en ganska stressad häst som lugnade sig när han kom ut i hagen i morse o fick äta hö... boxen var väldans oredig o han hade inte ätit allt hö...

är mycket nöjd med att det regnar i dag... :devil: så det blir lugnt med smällandet...

Det är inte så enkelt som att säga att "så och så gör man".

Nää, tyvärr är det inte så enkelt, vissa funkar det med och vissa inte....

Pratade med en tjej i går, hennes häst sparkade sönder hela inredningen och kastade sitt föl några år sedan:cry:

Lavinia: mkt går att träna till det bättre men hos många består rädlsan hur mkt jobb man än lägger ner, tyvärr..

Tycker folk att hästarna blir lugnare av bomull i örona eller lakan för fönsterna så kan du ju inte säga att det är fel, kan ju faktiskt vara det enda och effektivaste för just den hästen;)

( Smällandet började 17.00 och höll på till långt efter midnatt) När jag skulle ta in hästarna igår kväll så gick det bra till och början med, sen tvärvänder en och få med sig alla andra springer rakt mot mig:eek: hann och ställa mig åt sidan, sen var det bara att gå hämta en grimma och ta en efter en:(

Musik och tänt i stallet hela natten, gick rätt så bra än då, men som sagt det tar ju några veckor innan de bli sig själva igen;)

Min gamla tik råkade riktigt illa ut av en åsksmäll - en blixt slog ner i det proppskåp hon låg under - när vi kom hem hade hon försökt tugga sig ut från hallen - två dörrposter med djupa blodiga huggmärken, en "knäckt" glasruta - fullständigt trauma för hundstackarn.
Ett litet klick från ett elektriskt element fick henne att bli ett skakande vrak, åska likaså.
Ett halvår senare var hon sitt gamla jag och brydde sig inte om diverse knallar.
Vi lät henne vara när hon blev rädd - ömkade henne aldrig, släppte ut henne om hon ville ut, kom hon å påkallade uppmärksamhet o vill ha tröst fick hon en normal klapp och ett hej tjejen.

Bedrövligt hur egoistiska människor är.. Om nu djur och vissa människor mår dåligt av allt skjutande kan man då inte visa lite empati. Stå och bränna upp tusentals kronor rakt ut i luften visar väl inte på annat än egoism. Skänk pengar till bättre behövande om behovet att bränna dem är så starkt. Det är förvånande att se att så många djurmänniskor som även här på Buke inte tänker längre än näsan räcker.
När jag kom från stallet igår ( mina hästar är inte rädda, men jag respekterar de som har problem), så ser jag familjer står och bränner av raketer och ett av barnen va livrädd, grinar och skriker att hon vill åka hem för hon är rädd för smällarna......pappa lyssnar inte ett dugg är för upptagen av sitt eget intresse av att tända på.

Vet inte vad man ska göra, det tar ca 1,5 månad varje år efter allt smällande med nyårssmällarna innan hästarna börja bli någelunda harmoniska igen. Min ena häst är så rädd för smällare och så smittar det ju av sig på de andra:cry: höll på att åka av här om dan, pratade med deras föräldrar förra året, undrade om de kunde vara längre upp i skogen åt deras håll, men de verka inte bry sig, dem har egna hästar:confused:

Här började smällandet ett par dagar innan jul:crazy: :cry:

Snälla har ni några bra råd?

Jag vet precis vad du menar, några dagar innan jul smällde grannarna smällare precis när jag skulle ta in en utav hästarna, hästen flyger bakåt och blåser upp sig och vågar inte gå in i stallet igen på hela kvällen, inte förrän sent på natten fick jag in henne utan att hon fick panik där inne. Jag var så ARG! Så vi snackade med grannarna och bad dom smälla smällare mellan vissa tider.
Som tur är verkar hästarna ha vant sig, dom stod lugnt och stilla i stallet när det smällde som bara fan utanför. STOLT* MEN hästen som jag ledde in har aldrig varit bakrädd, nu reagerar hon på minsta lilla ljud som kommer bakifrån och det krävs mycket träning för att få tillbaka den hästen jag hade innan. Men vad gör man? skadan är ju redan skedd.

hoo.jpg

:eek: Fy f:devil:n, detta var ju bara för mkt:cry:

Dags att försöka göra ngt för de stackars djuren:(

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte vad man ska göra, det tar ca 1,5 månad varje år efter allt smällande med nyårssmällarna innan hästarna börja bli någelunda harmoniska igen. Min ena häst är så rädd för smällare och så smittar det ju av sig på de andra:cry: höll på att åka av här om dan, pratade med deras föräldrar förra året, undrade om de kunde vara längre upp i skogen åt deras håll, men de verka inte bry sig, dem har egna hästar:confused:

Här började smällandet ett par dagar innan jul:crazy: :cry:

Snälla har ni några bra råd?

de är nog fler av oss som har detta problem...själv har jag ett sto som inte tycker om smällare....när jag köpte henne så var de höst och först nyår var en dyster upplevlese...hon var halvt hysterisk i boxen försökte gå in å snacka me henne men hon såg mig inte...så året därpå vid påsk åkte radion på (den var på förra ggn också) och nu har jag lärt mig att enda kanalen där det inte förekommer nedräkning och smällar på nyår är lugna favoriter...alltså på med den ganska högt...tar in dom lite tidigare och så åker jag dit på natten...i år satte jag även upp balplast på utsidan av fönstren så att hon inte kan se för hon försöker se smällarna/ljusskenet och då blir hon mer stressad...resultat

i år efter 4 nyår tillsammans så var hon nästan helt lugn...så de lönar sig men jag tillbringar mer tid i stallet dom här tiderna och dom är inne mer än vanligt...allt för att undvika att hamna i sittsen med hästar som spräger hagen och skenar runt byn.

men skulle jag ta någon unge på bar gärning med att smälla anmäler jag direkt till polisen som någon här skrev...18 år gäller så föräldrar som inte håller detta gör fel...ANMÄL...undrar om de inte räknas som försök till skada annans egendm eller nått sånt...*svär över dessa ungar och föräldrar*

cat

Det är inte så enkelt som att säga att "så och så gör man".

Nää, tyvärr är det inte så enkelt, vissa funkar det med och vissa inte....
OK, men hur många jobbar aktivt för att förebygga smällrädsla? Hur många sätter igång imorgon för att ha en raket-fast häst till påsk? Vilka av dom, c:a dussinet, som deltagit i den här tråden och har skrajsna hästar kommer att göra det? Till dom som inte kommer att göra det, varför inte?
Jag har f ö ställt motsvarande fråga i hund-forumet. Ska bli intressant att se svaren. :eek:

Bilden!
Enligt bildtexten var orsaken till att hästarna gick ner sig snarare dålig hästhållning än fyrverkerier. Kanske finns mer info nu?

LIA

Enligt bildtexten var orsaken till att hästarna gick ner sig snarare dålig hästhållning än fyrverkerier. Kanske finns mer info nu?
De var misskötta, men de rymde pga rädla för smällare, alltså var orsaken smällarna
Ja, ja du får tycka vad du vill, det har ju alla rätt till;)

Men jag tycker att du har fel, det går inte att få alla skott/smällsäkra eller vad det nu är, Tex de hästar som tränas som polishästar, tro du alla dem blir skottsäkra, nää du långt därifrån, och då tränas dem av de bästa..likadant hundar.Hur många tro du bli godkäda, långt ifrån alla klara testerna...

Nu har jag en fråga till dig:D

Berätta nu hur man ska träna bort denna rädlsa, tro du själv att 100% av de som tränas, lyckas att bli problemfria? då är nog du den ende;)

De var misskötta, men de rymde pga rädla för smällare, alltså var orsaken smällarna
Ja, ja du får tycka vad du vill, det har ju alla rätt till;)

Men jag tycker att du har fel, det går inte att få alla skott/smällsäkra eller vad det nu är, Tex de hästar som tränas som polishästar, tro du alla dem blir skottsäkra, nää du långt därifrån, och då tränas dem av de bästa..likadant hundar.Hur många tro du bli godkäda, långt ifrån alla klara testerna...

Nu har jag en fråga till dig:D

Berätta nu hur man ska träna bort denna rädlsa, tro du själv att 100% av de som tränas, lyckas att bli problemfria? då är nog du den ende;)

Jag tror faktiskt LIA vet vad hon snackar om. Jag lyckades lösa problemet på två dar genom att vänja hästen. Hon litar på mig, därför vågade hon konfrontera sin rädsla och förstod "okey, det finns ingen anledning till att slösa energi på det där oljudet!"
Och tack vare att hon lugnade ned sej, brydde sig ingen av de andra hästarna heller. Jag behövde ingen bomull i öronen, jag kunde till och med ha stalldörren öppen, de stod där, rakt upp och ner och tänkte "kan vi inte få sova snart?"
Jag gick ut i nattlinne för att se att allt var okey när de smällde som värst och dom typ "vad gör du uppe såhär sent?"
Dock är hästen säkert fortfarande lite bakrädd, men vi jobbar på det, idag kunde vi gå på vägen och hon skyggade inte för någon bil bakom. Men det dröjer säkert en tid innan vi har fullt förtroende för oljuden som kan uppstå runt omkring oss.

Och angående polishästar, de används inte i tjänst där det förekommer skottlossning ifall de inte är skottsäkra så JA - alla hästar som används inom det området är mer eller mindre skottsäkra, ELLER så har dom hundra kg bomull i öronen men det har jag svårt att tro, har sett flera dokumentärer om hur poliserna bygger upp förtroendet för hästen och ser till att dom är så säkra som möjligt.
GO LIA!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 598
Senast: Appetax
·
L
Avel Jag har ett halvblodssto e Eloge u Cassandra ue Hubertus hon är världens underbaraste jag älskar henne verkligen över allt annat. Jag... 2
Svar
33
· Visningar
2 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka