Bukefalos 28 år!

Sv: Smalmat?

bigganl skrev:
Jag läste artikeln själv häromdagen, men jag såg ingenstans att det stod om bantning av häst i det sammanhanget. Det stod om olika tillskott och vilken verkan de ska ha och vad olika uppfödare, försäljare tycker om dem. Har du missuppfattat artikeln tror du?

Det står: "Hästar som äter för mycket och blir bukiga gör det ofta för de inte får i sig de näringsämnen osv osv som de behöver. Hästar som utan synbar anledning magrar trots de utfordras väl, har gett upp, eftersom de inte få i sig de näringsämnen de behöver.......... När hästen kan ta upp näringen ur foder och tillskott mycket bättre. Då kommer också mättnadskänslan på rätt ställe och hästen hittar sin normalvikt.

Jag har sett månag hästar av olika slag, både lättfödda och svårfödda, som har fått lagom hull när de haft fri tillgång på bra hö och vår slicksten" så säger han från Basiblock.

Då kan man tolka det som en typ av bantnings eller motsatsen-slicksten. Jag tycker det är höga ord för en slicksten som innehåller mkt melass. Hur kan en slicksten påverka hästens mättningskänsla "på rätt sätt"? Då kan jag lika gärna sätta ut en tunna melass i hagen och några örter där o kalk där o så vidare...... O hoppas min feta hästmagrar av det för att spetsa till det lite ;)
 
Sv: Smalmat?

Jag tycker det blir lite farligt när en tidning låter en försäljares ord bli sanning på det sättet (jag har inte läst artikeln själv dock).

Men lärdomen man kan dra är väl att de flesta hästar håller ett vettigt hull om de får en välbalanserad foderstat.
 
Sv: Smalmat?

Tidningen tar ju inte ställning utan förmedlar vad de intervjuade säger. Var och en som läser måste vara kritisk och inte gå med på allt som en nickedocka. Men visst blev jag sugen på att köpa hem Basiblock efter det jag läst ;-)
 
Sv: Smalmat?

Ok vi tolkade det olika. Jag tolkar det som ett sätt att återställa balansen i hästen tarmflora så att hästen kunde tillgodogöra sig fodret bättre. Artikeln var för övrigt väldigt intressant tycker jag.
Jag blev själv intresserad av Basi Block. Det tilltalar mig just att hästen har tillgång till den hela tiden och själv avgör hur mycket den ska ha. Tror det blir helt fel när vi människor ska dela ut en giva åt hästen. Hur ska vi veta hur mycket just den och den hästen behöver? (om den behöver alls?)
 
Sv: Smalmat?

Själv är jag väldigt skeptisk till Hästfocus, i varje nummer har de minst ben artikel där de tar upp ngt nys som de sväljer med hull o hår utan en antydan till kritiskt tänkande.
PL
 
Sv: Smalmat?

Jag tror inte den stora mängden melass som finns i Basiblock kan återställa tarmfloran ;-)

Då är jag mer inställd på en bra foderstat med mycket grovfoder, evt örter (ej vitlök) och kanske mjölksyrebakterier som hjälper vissa hästar (eksem, fång, stressade, foderbyte, tävlingshästar). Kraftfoder som t ex mycket stärkelse via havre ställer ofta till oreda hos många hästar i mag- tarmsystemet.
 
Sv: Smalmat?

peter_lundin skrev:
Själv är jag väldigt skeptisk till Hästfocus, i varje nummer har de minst ben artikel där de tar upp ngt nys som de sväljer med hull o hår utan en antydan till kritiskt tänkande.
PL

Jag vet det och det var lite anledningen till att jag skapade tråden.
Jag undrar om det verkligen fungerar så bra som dom säger, det låter mycket försäljarsnack.
 
Sv: Smalmat?

Vad är melass egentligen? Jag har fått för mig att det är rester av sockerbetor, har jag fel?
 
Sv: Smalmat?

Om man bara förmedlar en åsikt och inte kollar upp den eller verifierar eller emotsäger den med fakta. Då har man liksom förmedlat det som sanning. Tyvärr har många som läser dessa tidningar inte tillräckligt med kunskap för att se om det är sanning eller ej.
 
Sv: Smalmat?

Bubbla skrev:
Om man bara förmedlar en åsikt och inte kollar upp den eller verifierar eller emotsäger den med fakta. Då har man liksom förmedlat det som sanning. Tyvärr har många som läser dessa tidningar inte tillräckligt med kunskap för att se om det är sanning eller ej.

Ja, tyvärr. Läste ju själv och kände mej jättesugen på att ta hem Basiblock :angel: Drt är bra ha forum att diskutera med om det inte finns folk runt omkring med kunskap.

Basiblock har t ex spridits som pris på tävlingar (islandshäst) och flera "stora" uppfödare/tävlingsryttare säljer Basiblock. Blir ju påverkan på många av oss andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 904
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 187
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 471
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp