Smart häst som inte låter sig fångas

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ewe89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 942
E

Ewe89

Hej, jag har ett stort problem.
I lördags så skulle min medryttare hämta hästen, men hon ville inte bli fångad. Hon höll på å försökte i typ 5 timmar. Sen gav hon upp.
Varje dag efter det har jag försökt få tag på henne. Det går, om jag står med havrehink och morötter, och matar henne, och försiktigt smyger fram grimskaftet och krokar på grimman. Grejen är att om hon hör att metallen klinar i när man nuddar ringen så kastar hon sig bakåt och sen får man inte röra henne. Hon skyggar flera meter ifrån.
Igår fick jag hjälp av några i stallet, vi fick upp henne i en lite mindre hage, och sen försökte vi tränga in henne i ett hörn. Problemet var att hon hoppade mellan hagarna då. Och sprang runt och såg busig ut, fast hon ser livrädd å skygg ut när man närmar sig. Tillslut efter ca 5 timmar gav hon upp och vi kunde ta henne i ett hörn. Då dröp hon av svett och flåsade som en tok. Mest av stressen dock.
Vad ska jag göra? Kan ju inte springa runt å jaga henne flera timmar varje dag...
Grejen är att hon går i lösdriftshagen med tre andra hästar. Så hon går alltså inte in om kvällarna, och väntar heller inte på mat eller nått. De har fri tillgång på hösilage.
Några tips någon?
Det går såklart inte heller att ta tag i grimman, då inte ens 2 starka gubbar orka hålla henne... Men har man väl fått fast grimskaftet ger hon upp och erkänner, okej du fick mej, ska vi gå nu... Snäll som ett lamm...
Vad ska jag göra med denna smarta häst?

Sv: Smart häst som inte låter sig fångas

Har du provat "vänta ut" henne, alltså stå (ev. sitta ner) och pyssla med något i hagen och vänta tills hon blir för nyfiken och kommer fram?
Annars kan man, när hästen springer ifrån, fortsätta att driva bort den (hästen får inte stanna och beta eller göra något annat som inte du vill) tills den inte vill gå undan längre och vill komma till dig (som en join-up)

Båda de här metoderna har fungerat för mig, jag har inte haft hästar som låter lika besvärlig som ditt sto, men det kan kanske vara värt att prova om du inte redan har gjort det.

Sen har jag märkt att det är nyttigt att ha med sig lite godis som hästen får efter att man fångat den och lite som den får i krubban när den kommer in och att man kanske går ut i hagen lite då och då och bara sitter där hos sin häst utan att hämta in den så att den lär sig att det är trevligt att vara hos dig och att det inte alltid betyder bara arbete när hon ser dig, utan även kel och godis.

hoppas att detta ä'r till någon hjälp :)

Jag kan också ha lite problem när jag ska ta in min medryttarhäst. Det funkar ALLTID när jag har godis men jag vill inte lära honom att han "bara behöver" komma in när jag har godis. Han ska komma utan att behöva bli mutad. Får prova med join up. Men är inte risken att han blir stressad och rädd då?

Jag ger min inne i stallet efter varje intag, då längtar hon in.

Tänk aldrig att du skall "fånga" henne, hon skall VILJA följa med dig in. Det finns flera trådar om precis samma problem - svårfångad häst. Ett sätt som alltid funkat när jag hjälpt folk med deras svårfångade hästar är att följa efter dom som en svans, men INTE så hästen känner sig trängd. Om hästen börjar springa har man misslyckats att hålla sig på ett acceptabelt avstånd.
Följ efter hästen i skritt och när hästen stannar (vilket kan variera allt ifrån 10 min till 90 min) så ger du eftergift genom att själv stanna, då kan du se om hon låter dig komma fram och om hon inte gör det så fortsätter ni tills du får det utan att hon försöker smita undan. Denna metod har funkat på varenda häst jag stött på. Jag hade problem i början med en häst just när jag fick hem henne men nu vet hon att jag inte ger mig. Nu vänder hon sig istället mot mig och visar, okey då, jag följer väl med, men det är väldigt sällan, bara vid tillfällen då hon har en dålig dag eller nått.
Om allt är frid och fröjd möter de mej i hagen när jag kommer och följer givetvis med in.
Om du följer denna metod och inte ger dig så kommer du se resultat om du gör det på rätt sätt. Muta aldrig en häst att följa med in, då kommer de inte in om du inte har maten med dej, det är dej dom skall följa, inte maten.
Jag hoppas detta hjälper dig, en häst skall vilja vara med dig, att tränga in en häst i ett hörn eller tvinga den till saker är inte lösningen på några problem, kanske löser problemet för stunden men det är inte nån långvarig lösning.
sen glöm inte att alltid variera träningen, gosa i stallet och visa hästen att det inte är så tråkigt att spendera tid tillsammans inomhus trots allt. En häst blir väldigt lätt uttråkad. Nu i början om hästen följer med dig in kan du ju bara rykta och gosas för att ge hästen en positiv inställning, sen kan du öka på med träning och sånt vart efter. Och glöm aldrig att de sista 15 minuterna alltid borde innehålla nått positivt, vila, rykt, så hästen får ett positivt intryck innan den går ut i hagen igen, det är de 15 minuterna den kommer komma ihåg nästa gång ni skall spendera tid tillsammans.

Senast ändrad av en moderator:

Din häst är nog inte bara smart. Hon har inte insett eller kan inte se det roliga med att jobba ihop med dig. Hon ser inte dig som sin ledare. Hon måste vilja och bli glad att se dig.. Jag tycker iaf inte att det är ett särskilt bra tecken.

Litar hon inte på dig eller har hon någonsin blivit utsatt för något? Eller har hon börjat med det på senare tid?

i förra stallet som jag stog med henne från att jag köpte henne tills vi flyttade så gick det bara att få in henne med havre hink. stallet låg väldigt långt borta, tog mig 2 timmar enkel resa att ta mig dit. Så jag var bara där några dagar i veckan, och då alltid för att rida.
När vi i december flyttade till nya stallet var det aldrig några problem, hon gick alltid att hämta i hagen.
När min medryttare inte hade varit i stallet på en månad och jag hade varit där varje dag den månaden så ville hon inte bli fångad när medryttaren skulle hämta henne. så medryttaren gav upp efter en halvtimme. sen dess har medryttarn haft lite problem, å så förra lördan så knäppade sig pållan igen med medryttaren, då höll hon på 6-7 timmar eller nått men gav tillslut upp. sen dess har hon varit såhär.
det konstiga är dock att i förrgår natt satt jag uppe till 3 och läste här på buke om hur man får in sin svårfångade häst, så jag var verkligen förberedd på hur jag skulle göra, så när jag dan efter kommer till stallet går det hur bra som helst att hämta henne... och igår och idag också...
:p om detta var för att jag var så inställd på att inte ge upp, och få tag på henne, eller om det var för att pållan helt enkelt kunde tänka sig att bli riden å ompysslad den dan vet jag inte:p
vad tror ni?

Gillar hon inte medryttaren *kanske lite långsökt* ?

Rider hon henne eller hanterar henne på ett sätt som inte hästen gillar?

Ta två veckors break, ta in henne själv, ge henne kraftfoder inne, pyssla och mys med henne så hon slappnar av. Gör lite enkla NH övningar och sen börjar du sakta öka kraven igen.

Bara en idé och tanke jag har.

Du har inte börjat fundera över VARFÖR hästen inte vill gå in?

Ja det är väl det första man tänker på faktiskt.. Speciellt efter som att det verkar ha kommit på senare tid.

zillax89 skrev:
Ett sätt som alltid funkat när jag hjälpt folk med deras svårfångade hästar är att följa efter dom som en svans, men INTE så hästen känner sig trängd. Om hästen börjar springa har man misslyckats att hålla sig på ett acceptabelt avstånd.
Följ efter hästen i skritt och när hästen stannar (vilket kan variera allt ifrån 10 min till 90 min) så ger du eftergift genom att själv stanna, då kan du se om hon låter dig komma fram och om hon inte gör det så fortsätter ni tills du får det utan att hon försöker smita undan. Denna metod har funkat på varenda häst jag stött på.

Den "metoden" använder jag också! Tycker den är jätte bra! Sen tycker jag det är väldigt bra att varje gång man är i stallet och inte ska ta in hästen att ändå gå in i hagen och klappa lite.

Till trådskaparen:
Kan du komma på varför hästen är så svårfångad? Min pärla som tidigare har stått som ett ljus i hagen när jag har kommit med grimman på axeln, går nu iväg...Tack vare ovanstående metod så stannar hon alltid efter ett par meter. Hon började gå iväg när hon blev halt:cry: Så för mig var det en tydlig signal att något inte stod rätt till:(

Har inte läst allt men vår ponny som man oxå fick muta för att han skulle komma fram o som även stack när han insåg att man nästan hade honom, han gav sej direkt om man högg tag i manen ist för grimman... fråga mej inte varför men det funkade :smirk:

Minime skrev:
Har inte läst allt men vår ponny som man oxå fick muta för att han skulle komma fram o som även stack när han insåg att man nästan hade honom, han gav sej direkt om man högg tag i manen ist för grimman... fråga mej inte varför men det funkade :smirk:

du skall inte behöva "hugga tag" i hästen, hästen skall vilja komma iallafall, vilja följa med dig in.

med "högg tag" menar jag inte att man behövde hoppa på honom, utan att tog man honom i manen ist för grimman så slet han sej inte... sen att jag formulerade lite knasigt får jag ta på mej..

Minime skrev:
med "högg tag" menar jag inte att man behövde hoppa på honom, utan att tog man honom i manen ist för grimman så slet han sej inte... sen att jag formulerade lite knasigt får jag ta på mej..

mm, men det beror fortfarande mycket på HUR man gör, mina hästar möter mig alltid i hagen när jag skall hämta dom, kan hända nån enstaka gång att jag måste hämta dom själv. SÅ tycker jag att det skall vara, att hästen skall låta en komma fram utan problem och följa med en in utan att "bråka" eller vad man skall kalla det, bråka kanske är fel ord men men. Kan säga så mycket som att jag tycker att hästen skall vilja följa med dig, du skall inte behöva tvinga med honom in. Var väl så jag menade

Jag läste massa bra svar på problemet. Men jag tänkte bara tipsa o, en grej...Tänk på att när du ska ska "få tag i" hästen, måste den vara avslappnad. Då är den som bäst mottaglig för information, lyssnar bäst.(Om den är spänd är den beredd på att fly bort från dig).

Hej Evve!
Jag måste vara medryttaren!
När jag först träffade hästen i förra stallet var hon svårfångad och hade alltid fått godis när hon blev hämtad. Men jag vill helst inte ge godis efterson det gärna blir konflikter i hagen och för att jag vill att hästen ska FÖLJA med mig. Så jag gjorde ung som flera beskrivit, bara sakta gick mot henne med blicken nedslagen, så fort hon stannade eller tittade upp på mig så backade jag nån meter och vände mig om. Tog ca 2h första gången. 1h nästa gå¨ng osv till det inte var något större problem att ta henne utan godis. Var bara tvungen att ta det försiktigt med grimman, lägga grimskaftet runt halsen "underifrån" först.

Sedan bytte hon stall. Första gången jag skulle ta henne i hagen började hon lite med de gamla fasonerna, men efter ca 15min fick jag stå nära henne och bara gosade en lång stund, sedan gick jag. Det var första gången som någon gick i närheten av henne i nya hagen. Efter det kunde alla ta henne utan godis och utan problem.

Sedan var jag borta ett par veckor. Kom sent en kväll när det var mörkt. Hästarna hade fått en ensilagebal i hagen nyss och hästen hade fått en ny kompis som hon busade runt med. Hon rusade runt! Inte som förut då hon bara gått undan, det såg mer ut som lek. Och så var det mörkt och de blev nog lite skrämda när jag kom. Så jag bestämde att det var bättre att låta det vara. Nästa gång jag skulle ta henne var det inga större problem. Men så en dag VÄGRADE hon. Hon betedde sig inte som när hon tidigare när hon inte velat bli fångad. Jag hämtade havrehink, hon åt men drog iväg så fort jag ens närmade mig henne med handen. Försökte länge och lugnt, till slut var hon så stressad så det var ingen idé....tyvärr. Borde såklart ha stannat tills jag kunde klappa henne.

Men efteråt hittade vi ett stort sår i pannan som nog kan vara förklaringen? Dessutom blev hon väldigt sent tagen från en lösdrift utan någon kontakt med människor....så skyggheten finns där under ytan, även om hon är hur tam och snäll som helst!:love:

Jag hoppas att jag inte gjort något som förvärrat problemet eller som fått henne att inte gilla mig!

Det är inte så svårt att få in en häst från hagen om man bara gör det rätt. Helst ska ju hästen komma till dig frivilligt men om den nu inte gör det som i ditt fall så får man ta till andra metoder. Jag kan iaf direkt säga att det inte, absolut inte, är att rekommendera att mota in hästen i ett hörn. Man ska dessutom helst inte vara flera människor utan sköta sådant här själv. Allt annat stressar bara upp hästen i onödan!
Vad jag tycker fungerar bäst är om man parerar hästens rörelser. Om hästen svänger åt höger så är du där och stoppar upp rörelsen, och detsamma åt vänster. Det gäller bara att hålla sitt avstånd till hästen. Om du går för nära så ger du din häst ångest vilket kommer få den att bli ännu mer uppjagad. När du parerat hästens rörelser tillräckligt länge kommer den förstå av sig självt att den inte kommer undan dig och då kan du börja närma dig sakta. Du måste dock låta hästen ta det sista steget så att den själv får bestäma att den vill komma fram till dig och inte gör det av tvång.
Det är svårt att förklara exakt hur man ska göra eftersom jag själv bara gör det automatiskt utan att tänka om hästen trilskas. Det viktigaste är dock att man inte stressar upp sig. Än sen om det tar 100 år att få in hästen från hagen, va gör det när världen slutat existera?? haha...:banana:

Ewe89 skrev:
Hej, jag har ett stort problem.
I lördags så skulle min medryttare hämta hästen, men hon ville inte bli fångad. Hon höll på å försökte i typ 5 timmar. Sen gav hon upp.
Varje dag efter det har jag försökt få tag på henne. Det går, om jag står med havrehink och morötter, och matar henne, och försiktigt smyger fram grimskaftet och krokar på grimman. Grejen är att om hon hör att metallen klinar i när man nuddar ringen så kastar hon sig bakåt och sen får man inte röra henne. Hon skyggar flera meter ifrån.
Igår fick jag hjälp av några i stallet, vi fick upp henne i en lite mindre hage, och sen försökte vi tränga in henne i ett hörn. Problemet var att hon hoppade mellan hagarna då. Och sprang runt och såg busig ut, fast hon ser livrädd å skygg ut när man närmar sig. Tillslut efter ca 5 timmar gav hon upp och vi kunde ta henne i ett hörn. Då dröp hon av svett och flåsade som en tok. Mest av stressen dock.
Vad ska jag göra? Kan ju inte springa runt å jaga henne flera timmar varje dag...
Grejen är att hon går i lösdriftshagen med tre andra hästar. Så hon går alltså inte in om kvällarna, och väntar heller inte på mat eller nått. De har fri tillgång på hösilage.
Några tips någon?
Det går såklart inte heller att ta tag i grimman, då inte ens 2 starka gubbar orka hålla henne... Men har man väl fått fast grimskaftet ger hon upp och erkänner, okej du fick mej, ska vi gå nu... Snäll som ett lamm...
Vad ska jag göra med denna smarta häst?
Jag har en lika smart häst och hon har även räknat ut att hon kan ställa sej vid sin vallack kompis arsle o då går vi inte dit (vallacken är livsfarlig , anfaller o sparkar) ibland säjer jag bara SCAN åt henne ,,,
men men jag vet inte , jag har provat att låta henne komma till meju ..
jaghar suttit i hagen o allt möjligt timma ut o timma in men även om hon kommer till mej o snusar på mej så låter hon sej inte fångas av någon som nånsin ridit henne :(
kommer du på nåt bra så hör av dej ..för övrigt har jag en nh-tränad häst som är jätte duktig i allt utom detta+hovarna..

Verkar vara ett ganska utbrett problem med hästar som inte vill komma in helt plötsligt.
Jag skulle nog börja med att ifrågasätta mig själv... varför vill inte hästen komma in med mig? Kanske hästen inte tycker att det vi gör är roligt eller att det orskar obehag (beroende på vad man gör då, hoppar, dressyrar eller vad som helst)... kanske inte är så roligt att gå på banan /i ridhuset varenda dag till exempel, då skulle jag nog också hellre va ute med mina polare och käka.

Jag har ju ingen universallösing på det hela och det finns säkert många specifika fall som inte är som "alla andra" men det var en fundering från min synvinkel i alla fall.

// F

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 737
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka