Smart schabrakförvaring?!

Sv: Smart schabrakförvaring?!

Ett snyggt, tillräckligt djupt vitrinskåp med glasdörrar? Där kan de ligga och se ut som karameller.

Går på några hundralappar på blocket.se

i en garderobsektion från IKEA. jag har köpt till 'byxhängare' som jag hänger schabraken på :)

Mina älsklingar mår inte bra av att bo i en hög... Och ska sadelkammaren ändå göras om så kan jag lika gärna ge dem en ordentlig förvaring! Gärna någon sorts upphängning... Och plats för 20+ :angel:

Hur har ni era älsklingar förvarade? Bilder!! :bow:

Såg i stallet att en hade hängt eller rättare sagt staplat :D alla på en sadelhängare.

Så här har vi löst det i sadelkammaren med alla mina miljoner shabrak, syns kanske inte sådär jättebra i all röran, men det är iaf en ram med stänger där jag hänger schabraken på varandra...
Tyvärr så ryms inte alla utan har en del i hyllor också.. har rätt många om man säger så :angel:

sadelk%20001.jpg

Jag vill gärna undvika att hänga grejor framme, de samlar damm och skit, jag vill gärna ha dem bakom dörr, även om vår sadelkammare är väldigt ren och prydlig.

Eftersom jag tycker vanliga garderober är så dödligt tråkiga så kommer jag att satsa på vitrinskåp, då kan man visa fram fina bett och sporrar också!

Då skulle man kanske sno några ribbstolar från nån gympasal:idea::angel:

Har en garderob som jag förvarar mina i. (typ 30-35st) Smidigaste lösningen jag hittat hittills... Olika hängare fungerar inte om man har många schabrak, med en bred och djup garderob är det lätt att bara stapla schabraken utan att behöva vika dom - då håller dom sig snygga längre utan veck plus att dom skyddas från smuts och solljus.

Ja, det där med djupet på garderoben ställer till det lite för mig, vill ju gärna ha dem hängandes, men det är kanske kört?

Det jobbiga med att ha dom hängandes är att de tar så mycket plats! Har du ex 30 schabrak och hänger 5-6 st på någon typ av hängare (täckeshängare får man bara plats med några stycken på) tar det ju upp en hel vägg om du inte har nån form av hissanordning att du kan ha schabraken i taket... (och då måste du ha högt i tak ;))
Även om du skulle ha en stång och nån form av "byxgalge" (som är väldigt lång och ligger under hela schabraket, är den för kort kommer ju schabraket åka av) att hänga schabraken på kan du ju tänka dig vilken plats dom tar... Klart, att har du eget stall och vill ha en walking-closet även för hästgrejerna är det ju jättebra ;) Men den lättaste, billigaste och smidigaste lösningen enligt mig är en garderob. Det kan du t.o.m snickra ihop själv om du inte hittar någon billig på blocket....

Jag har för tillfället en mini-sadelkammare i förrådet i min lägenhet pga att jag inte är inackorderad för tillfället och vi inte har tillgång till någon sadelkammare vid betet. Jag har typ 2,25 m2 att få plats med alla ridkläder, 3 sadlar, typ 8 träns, ca 10 schabrak och den del av hästsakerna som används mer än nån gång om året (vilket är väldigt mkt grejer har jag märkt....) + min sambos trumset & alla hans verktyg... Det är inte mkt plats över kan jag säga. Så för att få in så mycket grejer som möjligt på en begränsad yta är en garderob bäst. Tar ingen plats då allt staplas på höjden och alla är lättillgängliga. Har också alla täcken där... Hur bra som helst och ser inte rörigt ut.

Senast ändrad:

Den är inte så djup... Typ 70 cm kanske. ca 65 cm bred tror jag. Perfekt för schabrak ;)
Den ingick i lägenheten.. Men det borde ju säkert finnas nåt liknande på typ Ikea...

Är iofs ingen upphängning, men man kan använda en sån där låda som man lägger dynorna till trädgårdsmöblerna i. Finns i plast, på typ Jysk. Får nog plats ett antal schabrak i en sån. :)

Precis vad jag tänkte skriva!

Jag har mina i en sådan dynlåda. Tycker jag fungerar perfekt!

Om du inte kan ha dem i garderob, har IKEA en bra billig lösning. På Ikea finns det genomskinliga fyrkantiga påsar av grövre modell med dragkedja. På så sett ser du och slipper damm och smuts... Även perfekt för täcken.

Jag har samma typ, fast det är lådor som är i hård plast. Helt underbara, har täcken och schabrak i dem och nån får ofta följa med ut på tävlingar. Kan verkligen rekomendera. De som jag har är lätta att stapla och den största modelen har hjul så de är lätta att flytta :)

Och 4 hästar! Då måste man ha många... eller hur?

Det förklarar varför jag har så många! Jag har 10, hästar alltså :angel: :eek:

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 741
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 196
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka