Smarta barn

Har man inte simundervisning i skolan längre? Jag trodde simskolan var obligatorisk för lågstadiebarn.
Jo det är simundervisning med fokus på vad eleverna ska kunna i åk 3/6/9, inte vad skolan ska ge. Finns alltså ingen reglerad minimitid.

Givetvis lär sig barn (men inte alla) att simma i skolan. De som får vattenvana hemifrån har stor fördel och det kan aldrig blir tråkigt att simma bättre än snittet (på tal om tristess av att vara duktig).

Därutöver är det viktig livskunskap som barn bör kunna innan åk 6!
 
Jag kan bara säga att jag och min kollega verkligen ser alla individer
Vi arbetar lärobokslöst förutom i matte där vi har en bok som har olika nivåer.
Därmed kan vi ge olika svåra uppgifter till elever på olika nivåer
Fungerar klockrent.
Vi har också en tanke kring grupparbeten och är noga med att det inte ska bli nån som får dra hela lasset
 
Jo det är simundervisning med fokus på vad eleverna ska kunna i åk 3/6/9, inte vad skolan ska ge. Finns alltså ingen reglerad minimitid.

Givetvis lär sig barn (men inte alla) att simma i skolan. De som får vattenvana hemifrån har stor fördel och det kan aldrig blir tråkigt att simma bättre än snittet (på tal om tristess av att vara duktig).

Därutöver är det viktig livskunskap som barn bör kunna innan åk 6!

Det är ofta så att de som kan simma får stanna kvar på skolan så simläraren ska kunna fokusera på de som inte kan. Det är inte superviktigt att barnet kan simma när det börjar skolan. Det är däremot otroligt viktigt att barnet har vattenvana och inte är rädd för vatten.
 
Det är ofta så att de som kan simma får stanna kvar på skolan så simläraren ska kunna fokusera på de som inte kan. Det är inte superviktigt att barnet kan simma när det börjar skolan. Det är däremot otroligt viktigt att barnet har vattenvana och inte är rädd för vatten.

Ja precis vad jag skrev, de som får vattenvana hemifrån har stor fördel.

Hur simundervisningen läggs upp varierar eftersom den inte är standardiserad.
 
Okej, kan du länka till forskning om att universitetslärares kunskaper (i alla ämnen då, tydligen) har sjunkit? Att universiteten larmar om att en del studenters kunskaper i vissa ämnen har sjunkit - vilket kan bero på flera saker inklusive, ur mitt eget perspektiv, de otroligt låga ingångskraven till exempelvis lärarutbildningen - har vi redan diskuterat ett par vändor i tråden.
Verkar inte läst någonting om exakt det. Bara någon debattartikel eller så https://www.svd.se/stora-brister-i-lararnas-akademiska-kompetens
Med denna brist på akademiskt kvalificerade lärare uppstår den situation som kan beskrivas genom att parafrasera ett talesätt från det kollapsande sovjetiska systemet: Lärarna låtsas undervisa och studenterna låtsas lära sig. Lärarna får lön och studenterna får examen. Men samhället går miste om en mängd unga människor som hade kunnat få en god akademisk utbildning.
https://kvartal.se/artiklar/krisen-i-universitetsvarlden/

Tecknen på detta är många: utländska studenter har beviljats återbetalning av kursavgifter på grund av undermålig kvalitet på utbildningen, arbetsgivare beklagar sig över svårigheten att finna kompetent personal, studenter med synnerligen svaga betyg från gymnasiet kan påbörja högre utbildning och mycket av universitetens forskning är av begränsat värde. Vidare faller svenska universitet i internationella jämförelser enligt alla erkända rankningar som används för detta ändamål.
Enligt den här texten verkar inga större undersökningar av kvaliteten på doktorandkurser ha utförts, en ska vara klar 2022 men den bygger tydligen helt på institutioners självrapportering på om de tycker de är bra eller ej.

Svenska universitet, tex Uppsala sjunker i världsrankingen på flera listor, samtidigt är det iofs kris i universiteten (politikerna lägger sig i för mycket, minskar fri forskning, det ska ta mycket tid att göra ansökningar osv) i hela västvärlden så frågan kanske bara handlar om vem som sjunker snabbast eller långsammast.

Artiklar om det har har funnits under hela 2000 talet. USA har tydligen rejält stora problem, speciellt med osäkra anställningar och att avgifter för utbildning höjs så snabbt att det är svårt för en förälder med jobb inom universitetet att få sina barn igenom detsamma. (samtidigt som många av dessa själva klarade sina avgifter genom att jobba samtidigt som de pluggade, några artiklar jag skummade för några år sedan.)
https://www.nbcnews.com/news/educat...s-colleges-not-just-because-pandemic-n1235338

(Åh när jag letade efter det här hittade jag en artikel från universitetslärare i franska och tyska, tydligen var studenternas kunskaper i språk också riktig dåliga. Klickade bort den så har inte kvar den nu.)

Akademiska hus däremot drar in väldigt mycket pengar. https://www.akademiskahus.se/global...miska-rapporter/bokslutskommunike_q4_2020.pdf
Hela deras vinst är pengar tagna från Sveriges ungdomars utbildning.
 
Senast ändrad:
Har man inte simundervisning i skolan längre? Jag trodde simskolan var obligatorisk för lågstadiebarn.
Nej nej, föräldrarna lär barnen simma och skolan kontrollerar att de kan simma (i vårt fall kollade de att barnen kunde simma 200 m när de var 11). Kan de inte det så gör skolan insatser.

Det är precis som jag tror det alltid varit. Det är därför som det är ett stort problem när kommunen har för få platser i simskola.

Tror det är lika bra så, är osäker på om skolan skulle kunna ägna så många timmar åt simundervisning.
 
Nej nej, föräldrarna lär barnen simma och skolan kontrollerar att de kan simma (i vårt fall kollade de att barnen kunde simma 200 m när de var 11). Kan de inte det så gör skolan insatser.

Det är precis som jag tror det alltid varit. Det är därför som det är ett stort problem när kommunen har för få platser i simskola.

Tror det är lika bra så, är osäker på om skolan skulle kunna ägna så många timmar åt simundervisning.

Så är det inte hos oss. I min kommun (i Skåne) så går alla barn och simmar i andra klass. En gång i veckan under en termin. Första gångerna följer hela klassen med. Sen bara de som ännu inte uppnått målet. Har man i slutet av andra klass inte uppnått målet än så får man gå och simma nästa läsår också. Då följer man med de som då går i andra klass. Det var likadant när jag gick på lågstadiet på 90-talet.
 
Verkar inte läst någonting om exakt det. Bara någon debattartikel eller så https://www.svd.se/stora-brister-i-lararnas-akademiska-kompetens

https://kvartal.se/artiklar/krisen-i-universitetsvarlden/


Enligt den här texten verkar inga större undersökningar av kvaliteten på doktorandkurser ha utförts, en ska vara klar 2022 men den bygger tydligen helt på institutioners självrapportering på om de tycker de är bra eller ej.

Svenska universitet, tex Uppsala sjunker i världsrankingen på flera listor, samtidigt är det iofs kris i universiteten (politikerna lägger sig i för mycket, minskar fri forskning, det ska ta mycket tid att göra ansökningar osv) i hela västvärlden så frågan kanske bara handlar om vem som sjunker snabbast eller långsammast.

Artiklar om det har har funnits under hela 2000 talet. USA har tydligen rejält stora problem, speciellt med osäkra anställningar och att avgifter för utbildning höjs så snabbt att det är svårt för en förälder med jobb inom universitetet att få sina barn igenom detsamma. (samtidigt som många av dessa själva klarade sina avgifter genom att jobba samtidigt som de pluggade, några artiklar jag skummade för några år sedan.)
https://www.nbcnews.com/news/educat...s-colleges-not-just-because-pandemic-n1235338

(Åh när jag letade efter det här hittade jag en artikel från universitetslärare i franska och tyska, tydligen var studenternas kunskaper i språk också riktig dåliga. Klickade bort den så har inte kvar den nu.)

Akademiska hus däremot drar in väldigt mycket pengar. https://www.akademiskahus.se/global...miska-rapporter/bokslutskommunike_q4_2020.pdf
Hela deras vinst är pengar tagna från Sveriges ungdomars utbildning.

Att det är brist på disputerade lärare är ju inte samma sak som att universitetslärare har fått sämre kunskaper. Många grundkurser undervisas nästan uteslutande av doktorander och adjunkter, dels därför att det kanske är brist på disputerade inom just det ämnet, och dels därför att det är mycket dyrare att anlita en professor än en adjunkt i kurs. Det sker fortlöpande satsningar på att alla adjunkter ska ha minst en lic, men det är ett långsamt arbete.

När det gäller rankingar av universiteten så beror det delvis på hur vi mäter framgång dvs i antal citeringar. Detta slår enormt orättvist då vissa ämnen har en tradition av 7-10 författare per artikel medan andra ämnen har en tradition där det är vanligt med ensamförfattare. Du kan ju tänka dig hur olika det slår när det gäller antal citeringar...

Så, sammantaget, dessa saker har ganska lite att göra med universitetslärares kunskap eller deras eventuellt sjunkande kunskap.
 
Senast ändrad:
Så är det inte hos oss. I min kommun (i Skåne) så går alla barn och simmar i andra klass. En gång i veckan under en termin. Första gångerna följer hela klassen med. Sen bara de som ännu inte uppnått målet. Har man i slutet av andra klass inte uppnått målet än så får man gå och simma nästa läsår också. Då följer man med de som då går i andra klass. Det var likadant när jag gick på lågstadiet på 90-talet.

Oj så är det verkligen inte här (och hade inte hört talas om det innan du skrev det heller). Här är det som @Badger beskriver. Skolan kontrollerar att barnen kan simma , och åtgärder sätts in om eleverna inte kan. Var samma sak när jag gick i skolan (bor i samma kommun). Man går och simmar med klassen i alla årskurser, men kanske en gång per termin och det är inte simundervisning på det sättet.

Att ha simundervisning en gång i veckan i skolan måste ju ta enormt mycket tid? Minst en halvdag lär ju gå åt för transport till simhall, simning och transport tillbaka.

Edit: läste visst fel i ditt inlägg från början. Fattade det först som att hela klassen gick och simmade en gång i veckan i en termin.
 
Senast ändrad:
Oj så är det verkligen inte här (och hade inte hört talas om det innan du skrev det heller). Här är det som @Badger beskriver. Skolan kontrollerar att barnen kan simma , och åtgärder sätts in om eleverna inte kan. Var samma sak när jag gick i skolan (bor i samma kommun). Man går och simmar med klassen i alla årskurser, men kanske en gång per termin och det är inte simundervisning på det sättet.

Att ha simundervisning en gång i veckan i skolan måste ju ta enormt mycket tid? Minst en halvdag lär ju gå åt för transport till simhall, simning och transport tillbaka.

Ja, men jag har uppfattat det som att det ingår i skolan. För mig är det något helt naturligt och jag tycker att det ni säger låter väldigt märkligt! Som sagt var det likadant när jag gick på lågstadiet (på 90-talet) i samma kommun. Jag kommer till och med ihåg att vi prova på klädsim också en gång. Sen minns jag inte hur länge jag fick följa med då jag redan kunde simma (jag gick på simning då).

Min dotters klass gick till badhuset. Det måste ha tagit minst 20 min enkel väg. En jag känner brukar följa med klasser till badhuset för simundervisning. Hen säger att alla barn som inte är rädda för vatten är relativt lätta att lära och simma på den tiden skolan har på sig. Problem uppstår om barnet är rädd för vatten. Då är det svårt att hinna med. De har simundervisning en termin i andra klass. Men de som fortfarande inte kan simma får fortsätta efter det. Vissa skolor går oftare t.ex. redan i första klass. Men alla gör det i tvåan.

Tillägg: Personal på badhuset håller i simundervisningen och lärare och annan personal från skolan assisterar och hjälper till. Men det är personal på badhuset (gissningsvis: kommunanställda) så håller i simningen.
 
Oj så är det verkligen inte här (och hade inte hört talas om det innan du skrev det heller). Här är det som @Badger beskriver. Skolan kontrollerar att barnen kan simma , och åtgärder sätts in om eleverna inte kan. Var samma sak när jag gick i skolan (bor i samma kommun). Man går och simmar med klassen i alla årskurser, men kanske en gång per termin och det är inte simundervisning på det sättet.

Att ha simundervisning en gång i veckan i skolan måste ju ta enormt mycket tid? Minst en halvdag lär ju gå åt för transport till simhall, simning och transport tillbaka.

Edit: läste visst fel i ditt inlägg från början. Fattade det först som att hela klassen gick och simmade en gång i veckan i en termin.

I den här länken står det här: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/simning-i-skolan

"Är simförmågan skolans eller föräldrarnas ansvar?
Skolan och läraren ansvarar för att undervisa i simning, badvett och säkerhet. Simundervisning ingår i det centrala innehållet i kursplanen för idrott och hälsa i årskurs 3, 6 och 9. Simförmåga ingår i kunskapskraven för årskurs 6 och 9 och därför förväntas skolan ge simundervisning."
 
Nej nej, föräldrarna lär barnen simma och skolan kontrollerar att de kan simma (i vårt fall kollade de att barnen kunde simma 200 m när de var 11). Kan de inte det så gör skolan insatser.

Det är precis som jag tror det alltid varit. Det är därför som det är ett stort problem när kommunen har för få platser i simskola.

Tror det är lika bra så, är osäker på om skolan skulle kunna ägna så många timmar åt simundervisning.
Äh fel 50 meter var det. Tänkte fel.
 
Så är det inte hos oss. I min kommun (i Skåne) så går alla barn och simmar i andra klass. En gång i veckan under en termin. Första gångerna följer hela klassen med. Sen bara de som ännu inte uppnått målet. Har man i slutet av andra klass inte uppnått målet än så får man gå och simma nästa läsår också. Då följer man med de som då går i andra klass. Det var likadant när jag gick på lågstadiet på 90-talet.
Fast de som i så fall uppnått målet på de första gångerna kunde ju redan simma. Tar ju längre tid än så att lära sig simma på simskola. Så det lär droppa av väldigt snabbt.

Och eftersom man brukar sätta sitt barn i simskola/lära det simma, före andra klass så borde flertalet barn redan kunna.

Vi hade som @Imogen ett simtillfälle per termin. Mitt barns klass verkar ha betydligt färre. En utflykt till simhallen blir väl nära en heldag med bussar och allt.
 
Senast ändrad:
Fast de som i så fall uppnått målet på de första gångerna kunde ju redan simma. Tar ju längre tid än så att lära sig simma på simskola. Så det lär droppa av väldigt snabbt.

Ja, precis. Rätt många kan ju faktiskt redan simma i andra klass. Vad jag förstår det så får de följa med några gånger (för att det är roligt att simma och en del av idrottens planering). Men sen får de som uppnått målet stanna kvar på skolan. Så i slutet av terminen är det nog inte så många elever kvar som går och simmar. Men där kan nog olika skolor göra olika när det gäller hur många gånger desom kan simma får följa med till badhuset.
 
I den här länken står det här: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/simning-i-skolan

"Är simförmågan skolans eller föräldrarnas ansvar?
Skolan och läraren ansvarar för att undervisa i simning, badvett och säkerhet. Simundervisning ingår i det centrala innehållet i kursplanen för idrott och hälsa i årskurs 3, 6 och 9. Simförmåga ingår i kunskapskraven för årskurs 6 och 9 och därför förväntas skolan ge simundervisning."

Som jag la till i mitt inlägg så läste jag först ditt inlägg som att hela klassen gick och simmade en gång i veckan i en termin. Även om det i teorin kan bli så, så lär det ju i verkligheten vara betydligt färre barn? Även om det låter som en ordentlig praktiskt och logistisk utmaning att de som inte kan simma ska ta sig till badhuset en gång i veckan i en termin. Och låter ju inte heller superkul att vara det enda barnet som inte kan simma och som då måste åka iväg med en lärare till badhuset en gång i veckan för att träna...
 
Som jag la till i mitt inlägg så läste jag först ditt inlägg som att hela klassen gick och simmade en gång i veckan i en termin. Även om det i teorin kan bli så, så lär det ju i verkligheten vara betydligt färre barn?

Ja, det är så det kan bli om ingen i klassen lär sig simma innan terminen är slut. I min dotters skola fick de som kunde simma stanna kvar på skolan. Men en annan skola i samma kommun låter alla få simundervisning hela terminen. Men de delas ju upp i badhuset så att de som kan simma får simma lite mer fritt (men inte lek utan simträning fram och tillbaka) och de som ska lära sig får prio på utrymmet. Så det är lite olika hur olika skolor gör. Jag tycker att man kan se det som en del av idrotten i skolan. Simning är bra träning även för de som kan simma.

Tillägg: Jag bor i en kommun vid havet med många badplatser så det är viktigt att barnen lär sig simma.
 
Ja, det är så det kan bli om ingen i klassen lär sig simma innan terminen är slut. I min dotters skola fick de som kunde simma stanna kvar på skolan. Men en annan skola i samma kommun låter alla få simundervisning hela terminen. Men de delas ju upp i badhuset så att de som kan simma får simma lite mer fritt (men inte lek utan simträning fram och tillbaka) och de som ska lära sig får prio på utrymmet. Så det är lite olika hur olika skolor gör. Jag tycker att man kan se det som en del av idrotten i skolan. Simning är bra träning även för de som kan simma.

Okej! Men om en del skolor gör så att alla barn får simundervisning på skoltid en gång i veckan i en termin, då är det ju enormt stor del av barnens skoltid som läggs på simning och resor till/från badhuset. Jag tycker också att det absolut ska ses som en del av idrotten i skolan, men med ett sådant upplägg kan det ju inte finns plats för någon annan typ av idrott?
 
Okej! Men om en del skolor gör så att alla barn får simundervisning på skoltid en gång i veckan i en termin, då är det ju enormt stor del av barnens skoltid som läggs på simning och resor till/från badhuset. Jag tycker också att det absolut ska ses som en del av idrotten i skolan, men med ett sådant upplägg kan det ju inte finns plats för någon annan typ av idrott?

Ja, iaf min dotter hade idrott två gånger i veckan på lågstadiet. Det verkar dessutom finnas hur mycket tid som helst att hålla på med bollsporter på idrotten i skolan så nog kan simningen få ta plats. Simningen kan ju rädda deras liv.
 
Ja, iaf min dotter hade idrott två gånger i veckan på lågstadiet. Det verkar dessutom finnas hur mycket tid som helst att hålla på med bollsporter på idrotten i skolan så nog kan simningen få ta plats. Simningen kan ju rädda deras liv.

Ja, här har man också idrott två gånger i veckan från åk1. Men det är ju ganska stor skillnad i tidsåtgång på att ha idrott i skolans gympasal och att ta sig till och från simhallen på andra sidan kommunen. Det lär ju inte bara vara all annan idrottsundervisning som får stå tillbaka utan även annan undervisning. (Jag försöker inte säga att jag inte tycker simning är viktigt, tvärtom, mer att jag förstår det orimliga i att ha simundervisning en gång i veckan på skoltid)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 624
Senast: Bri
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 488
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 712
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp