Smarta tips på snygga knoppar?

Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Tspur-20110922-30823.jpg


Jag hittade ingen bra närbild på nätet på mina knoppar, men tror man ser lite iaf. :)

Precis som du har fått höra är det viktigt att fläta hårt, gärna blöta manen eller ha i hårgelé (men inte både och, då blir det halt). Jag brukar försöka ha samma avstånd mellan knopparna; då blir de på mitten lite större och hästens överlinje får sig ett lyft.

Det är verkligen jättesvårt att förklara hur man rullar, men jag ska försöka...

När du har flätat färdigt den (hårda) flätan så långt ner det går sätter du ett (eller två, det håller bättre och blir stabilare, tycker jag) gummiband runt tofsen, vrider gummibandet ett halvt varv runt sig självt och viker in tofsten på flätan neråt. Sedan snurrar du öglan på gummibandet ett och ett halvt varv runt den invikta tofsen, så att den låses fast och du har själva gummibandet uppåt. Gummibandet bildar nu en ögla, som hålls upp av ditt pekfinger, och flätan är i nederkant på insidan av öglan. Du fortsätter hålla upp gummibandet med pekfingret och rullar flätan- hårt!- runt den invikta tofsen och den delen av gummibandet som sitter runt den. Pekfingret håller hela tiden upp gummibandsöglan. När knoppen är rullad ända upp (man rullr den så högt man bara kan; hamnar den för långt ner drar man ner överlinjen på hästen) Fäster man gummibandet ett eller två varv runt basen på flätan ovanför knoppen. Sätter man gummibandet runt knoppen blir det inte lika snyggt och knoppen inte lika hållbar.

Som sagt, inte jättelätt att förklara, det allra bästa är förstås om du kan hitta någon duktig i närheten som vill visa :)

Lycka till!:banana:
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Aha tack så mycket! :) Såg nu att jag rullar upp flätan fel och gör fel med gummibandet när jag rullar upp den...ska testa ikväll igen och försöka göra rätt! :)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Aha, tack för beskrivningen, vilka jämna och fina knoppar du gör! :) Märkte när jag läste din försklaring att jag har tydligen också allt för klena och små gummiband, de går att snurra kanske högst fyra varv om man är försiktig så att de inte går av...:p
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Jag tänkte lite, och undrar om inte felet du har gjort är att rulla ihop knopparna bredvid gummibandet istället för igenom öglan som bildas om man håller upp pekfingret. Det skulle förklara varför de inte håller :idea:

Edit: det hade du ju redan kommit på :) Och tack!
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Jättebra förklarat!! Nu blev jag himla sugen på att öva, senast såg vi inte så prydliga ut....
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

kl

Fiorano, vad duktig du är på att knoppa!

Är det någon här som använder mantejp? kan man ta svart eltejp till svart man?
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Kan man säkert, men då blir det ju såna mer stående igelkottsknoppar. Till flyingeknoppar ser det nog bara konstigt ut...
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Delvis KL
Hur pass sitter de till dagen efter?

Jag sydde alltid mina o sen rycker jag manarna för att knopparna inte ska vara så stora.

med gummisnoddar fick jag alltid göra om flera stycken på tävlingsmorgonen iom att de hade gått upp eller spretade.

Smart det där med silikonsnoddar. Har aldrig hört talas om de.
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Jag knoppar alltid samma dag, men de sitter utan problem en hel dag! När jag gjorde hästskötarexamen så kollades knopparna genom att examinatören satte en rak hand, men handloven mot mankammen, mellan två knoppar och drog handen upp och ner längs mankammen. Knopparna höll!
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

KL

Övade på att knoppa igår kväll igen, och det gick bättre, men något gör jag fortfarande fel...Jag gjorde så här: Jag delade upp manen i tofsar, sedan flätade jag allihop jättespänt. Sen tog jag upp snodden i ändan av en fläta två varv, vek in tofsen under flätan, satte ett varv runt med snodden, snurrade snodden ett halvt varv och höll det upp med pekfingret medan jag började rulla upp knoppen tajt. Jag rullade upp ända till roten, var jag lade om sista varvet. Det största problemet jag hade var att när jag rullade upp flätan eller skulle fästa snodden, kom klumpen alltså gummibandet i ändan på flätan ut från ''knoppen'' på sidan om ni förstår vad jag menar. Tror att jag löste detta med att göra som på filmen, jag höll i knoppen och gummibandet med ena handen och rullade med andra så flätänden blev inne i knoppen. Sedan fäste jag och det såg ok ut, och jag trodde att jag hade lyckats. En minut senare började knoppen lossna som jag visar på bilden nedan. Hm...

IMG_1750_zpsd7c43031.jpg


Gummibandet är kvar runt roten, medan flätar rullar upp...:confused:

Så här blev knopparna till sist:

IMG_1755_zps43bee8d0.jpg

Väldigt ojämna, men bättre, dock inte ännu bra...

IMG_1754_zpsb7c2541f.jpg

...för så här ska de ju inte heller se ut...suck. Det är väl bara att försöka igen, eller inse att jag inte är menad för att knoppa. ;)

Tack för att ni orkar svara och hjälpa trots att jag är hopplös på det här! :)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Jag knoppar alltid samma dag, men de sitter utan problem en hel dag! När jag gjorde hästskötarexamen så kollades knopparna genom att examinatören satte en rak hand, men handloven mot mankammen, mellan två knoppar och drog handen upp och ner längs mankammen. Knopparna höll!
Ja men testet är när hästen tar ner huvudet o äter o sen ligger ner:(
De sydda klarade av det, men det var ett himla jobb.
Om man ska åka tidigt så är inte knoppning ngt som jag hinner med.

Jag köpte faktiskt en sdn däringa westernhood, men jag använde den aldrig.
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Ptja, så lång tid tar det inte att knoppa. När jag tävlade som mest knoppade jag en välskött man på 15-20 min, max! Den tiden gick jag gärna upp tidigare. När jag jobbade i tävlingsstall hade vi en håröm häst som absolut inte gick att knoppa dagen innan, då hoppade han askasst. Utsläppt man eller nyknoppad var det enda som funkade.
 

Liknande trådar

H
Hästvård Jaha, då ska dottern ut på sin första dressyrtävling. Jag, som gammal hoppryttare, kan ju inte det här med att knoppa manen... Hur gör...
Svar
3
· Visningar
1 289
Senast: Eliseeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp